Hej!

Jag har en Skoda octavia kombi -16 som jag tänkte montera en fast dragkrok på inför semestern.

Har kollat på denna videon som ger svar pp det mesta:

Men jag undrar över inkopplingen i själva bilen. Ligger det förberett och bara att ”klicka i” eller vad har jag att förvänta mig i den änden? Videon ovan gav inge vidare svar.


Mvh,
Fix
 
Har ingen aning om hur man gör men jag lämnade in min skoda fabia 2015 på en meca verkstad och fick fast drag montetat för ca 5000 kr. Har sålt bilen nu så kan inte kolla
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Har ingen aning om hur man gör men jag lämnade in min skoda fabia 2015 på en meca verkstad och fick fast drag montetat för ca 5000 kr. Har sålt bilen nu så kan inte kolla
Dragkrok kostar just nu under 2000:- samt att jag ser viss glädje i att montera själv (och att spara 3000:)
 
F Fixarfixa skrev:
Men jag undrar över inkopplingen i själva bilen. Ligger det förberett och bara att ”klicka i” eller vad har jag att förvänta mig i den änden?
Är det elen du syftar på?
I så fall beroende på vad du köper så är det att tjuva eller plug and play. Jag skulle definitivt råda att köpa plug and play = fordonsspecifik elsats.
Har i dagarna installerat min första krok och det var faktiskt busenkelt.
 
Du behöver nog kolla med en återförsäljare vad som finns förberett i din bil. Mekaniska installationen verkar enkel. Om du saknar kablage är det lite mer som ska kopplas in i styrboxar.
Men tänkte samma sak som dig till min VW touran -17. Men i vw är det inte alltid standard med framdraget kablage för att klicka i. Det var fallet för mig och jag lät en kille som jobbar på Mekonomen göra installationen. Men han gick till viss del bet på installationen, då bilen måste programmeras från VW i Tyskland. Så det blev programmering på märkesverkstad för 1500kr.
Men det är bara att kolla med din återförsäljare, hör vad dom tar för en kabelsats till din bil. Så får du svar på vad som behövs.
 
tttomten TomasJor skrev:
Är det elen du syftar på?
I så fall beroende på vad du köper så är det att tjuva eller plug and play. Jag skulle definitivt råda att köpa plug and play = fordonsspecifik elsats.
Har i dagarna installerat min första krok och det var faktiskt busenkelt.
Ja exakt, det är elen jag menar.

Elsatsen jag får med verkar se ut såhär
 
  • Elsats med olika kablar, kontakter, en reläbox och monteringstillbehör på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fixarfixa skrev:
Ja exakt, det är elen jag menar.

Elsatsen jag får med verkar se ut såhär
Om det finns framdraget kontakter, o det borde det, så får du ändå koppla själv med den elsatsen. Jag skulle lägga på några hundra och få grejer som är anpassade.

Rameder har bra manualer (och även bra priser), kolla där. Sök på ditt regnummer så ser du direkt vad som finns och vad som passar.
 
Om du ska dra husvagn så bör du ha 13 polig elsats, den på bilden ser ut att vara 7-polig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.