Jag skall bygga en ny veranda på torpet och skulle vilja göra den med valmat tak.
Är det någon som kan ge mej råd och gärna ritning på hur principen för valmat tak ser ut.
Jag har ännu inte bestämt hur bred och djup verandan skall vara. Så det gäller just nu att få veta vad man skall tänka på innan bygget skall starta
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Huvudprincipen för valmade verandatak är att man måste ha en takregel som går där skärningen mellan två takytor sker. Se bif illustration.
Illustration av valmat verandatak med takregel vid skärningspunkt mellan två takytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Huvudprincipen för valmade verandatak är att man måste ha en takregel som går där skärningen mellan två takytor sker. Se bif illustration.
[bild]
Men om jag skall lägga taket från husväggen så kan jag väl inte få en 'ås' som på bilden, att sticka ut. Den har ju inget att fästas i eller tänker jag fel?
 
Det blir en liten stolpe i mitten som måste vila på en tvärgående balk. Dimensioner beror på spännvidd, snözon mm.
 
J justusandersson skrev:
Det blir en liten stolpe i mitten som måste vila på en tvärgående balk. Dimensioner beror på spännvidd, snözon mm.
Nu hänger jag inte med riktigt.
Menar du att man skall lägga en balk från vänster till höger sida och på den ställa stolpen? Dvs att den balken kommer att begränsa innerhöjden på mitten??
 
Ja, det menar jag. En takkonstruktion till en veranda oavsett utförande kräver en viss höjd, det kommer du aldrig ifrån. Ett alternativ är att börja valmningen direkt vid fasadväggen, men då kommer valmningen att få en annan lutning än resten av taket. En möjlighet är att utforma den tvärgående balken som en fackverkskonstruktion, då behövs ingen mittstolpe samtidigt som balken blir låg i ytterkanterna.
 
J justusandersson skrev:
Ja, det menar jag. En takkonstruktion till en veranda oavsett utförande kräver en viss höjd, det kommer du aldrig ifrån. Ett alternativ är att börja valmningen direkt vid fasadväggen, men då kommer valmningen att få en annan lutning än resten av taket. En möjlighet är att utforma den tvärgående balken som en fackverkskonstruktion, då behövs ingen mittstolpe samtidigt som balken blir låg i ytterkanterna.
Hej igen,
Det låter spännande. Jag hade tänkt att taket skulle börja utifrån någon typ av balk på husväggen. Frågan är hur det skall göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.