Inom något år ska det bli kommunalt V/A i området där vi bor. Kommunen vill ha in våra önskemål om placering av anslutningar för avlopp och dricksvatten.
Avloppet blir en helt naturlig förlängning av befintligt avlopp, så där är det inga problem.
Men vi är inte 100 på var vi ska ansluta dricksvattnet...
Idag har vi en djupborrad brunn, men vi tänkte ha kvar den för bevattning av tomt, växter etc och som reserv ifall det skulle hända något med det kommunala någon gång.

Vad ska man tänka på och ta hänsyn till när man drar in en huvudvattenledning?
Vad ska det vara för grävdjup för våran anslutningsledning och vad ska man tänka på vad gäller anslutning i vårt hus som: inkommande ledning, vattenmätare, inkoppling till husets vattenledningar...?

Dessutom blir det troligen frågan om ett officialservitut då ledningen måste gå några meter över en annan fastighets mark, som inte används och inte inverkar menligt på deras fastighet/hus som ligger en bra bit från oss och med berg emellan.
Beslutar kommunen om officialservitut per automatik om/när det visar sig vara den enda vettigt framkomliga vägen för ledningen?

Tacksam för initierade svar.
 
VI var i samma situation för några år sedan. Det slutade med en kompromiss som kommunen gick med på där avloppscervisen är på ena sidan tomten för naturligt fall.
Vatten kommer in från helt andra sidan. Där tänkte jag enbart på ett hyfsat lätt ställe att komma igenom grunden på frostfritt djup. Vi har suteräng så det passade bra på en väg. Sen funderade jag på vart jag vill ha vattenmätaren och hur det skulle kunna anslutas till befintliga rör. Då var ena änden med ett förråd det enda lämpliga. Grävde kanske 1.20eller något sådant djup. La även lite frigolit över som jag hade liggande, fast det hade inte behövts
 
För att klargöra så var kommunerna utgångspunkt endast en servis.
Men i vårt fall fanns deras ledning redan på andra sidan så de gick med på en till.
Men det är nog inte självklart att du får så fria händer som jag fick.
 
Verkar som kommunen lyssnar rätt bra på de boendes förslag, så det är nog inga problem.Och servisledningen kommer att gå förbi på den sida som passar oss bäst.
Men jag önskar fortfarande svar på mina frågor samt tips och råd både gällande vad man ska tänka på och vad man ska ”se upp med” (om någon därute har gjort något fel som man ska undvika...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.