T
Jag vill gärna måla mitt hus i någon typ av grå färg. Grått med vita knutar. Men jag har jättesvårt att bestämma vilken typ av grå. Ni som har gråa hus, kan inte ni lägga upp bilder på era hus och ange vad ni har för färgkod/namn på färgen.
 
Bestå 5502y helnöjd.
 
  • Gilla
JohannesPi
  • Laddar…
Jag har grått hus - silikatfärg på puts. Efter 14 år har det tyvärr bleknat en hel del - dock jämnt på alla 4 sidor.
 
KristinaRT
Jättesvårt att få en uppfattning om färg från bilder, hur färgen ser ut beror på ljus, underlag etc. Kan rekommendera att gå runt och titta på hus i omgivningen, och fråga efter färgkod om man hittar något man gillar.

Vi har S3502Y som vi kombinerar med vanlig ”Stockholmsvit”, vilket vi tycker är en trevlig kombination av en ganska neutral och ljus grå som ändå bryter av tydligt mot det vita. Innan vi bestämde oss, målade vi upp färgprov på plankor som vi flyttade runt för att se färgen i olika lägen och vid olika tider på dygnet.

Husfasad med kombination av ljusgrå panel och vit fönsteromfattning mot en röd tegelgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr är det nog omöjligt att utifrån bilder kunna se färgnyanser då både bild och bildskärm påverkar.
Jag rekommenderar istället att du köper mindre färgprov och/eller letar upp ett hus där du bor som du gillar.
Vi har gråa nyanser på vårt vitslammade tegelhus, där vi nu efter fönsterbyte med färgen RAL7004 nu även använder den på gavelspetsat/vindskivor/etc.
 
T
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jättesvårt att få en uppfattning om färg från bilder, hur färgen ser ut beror på ljus, underlag etc. Kan rekommendera att gå runt och titta på hus i omgivningen, och fråga efter färgkod om man hittar något man gillar.

Vi har S3502Y som vi kombinerar med vanlig ”Stockholmsvit”, vilket vi tycker är en trevlig kombination av en ganska neutral och ljus grå som ändå bryter av tydligt mot det vita. Innan vi bestämde oss, målade vi upp färgprov på plankor som vi flyttade runt för att se färgen i olika lägen och vid olika tider på dygnet.

[bild]
Kanon, tack så mycket för bilden.
 
Jag har Alcros Gråsål och är hur nöjd som hellst! Tror det finns bilder inom du klickar på min profil.
 
Här är en i morgonsolen Hus med veranda belyst av morgonsol, blommande buske i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en i skuggan Ett hus i morgonsolen med en terrass och välskött trädgård, delvis i skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
holmberg87 holmberg87 skrev:
Här är en i morgonsolen[bild]
Och en i skuggan[bild]
Perfekt. Tack så mycket.
 
T
Inga fler som har lust att lägga ut bilder på era gråa hus?
Dom färger som känns mest intressant just nu är 2502-Y, 3002-Y och 3502-Y. Skulle vara kul att få se era hus om ni har målat med någon av dessa nyanser.
 
Här är mitt hus u 5000-N med vanlig vit 0502-Y som knutar och foder!

Halvfärdig snickarbod i förgrunden och bostadshuset o bakgrunden.. Halvfärdig grå snickarbod framför bostadshus med vita knutar och foder, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden tagen mitt på dagen idag i södersol. 14 år sedan huset byggdes. Skorstensfärgen, som är intakt, matchade fasadfärgen men fasaden var inte fullt så mörk. Färgblekningen är lika markant även på norrsidan. Silikatfärg på puts. Jag är lite besviken!
 
  • Skugga av skorsten som matchar gråputsad fasad på ett hus, en trästol och planteringskärl med blommor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna yonna skrev:
Bilden tagen mitt på dagen idag i södersol. 14 år sedan huset byggdes. Skorstensfärgen, som är intakt, matchade fasadfärgen men fasaden var inte fullt så mörk. Färgblekningen är lika markant även på norrsidan. Silikatfärg på puts. Jag är lite besviken!
Rättelse: inte skorstenen utan takpappsfärgen harmonierade med det då mycket mörkare gråa huset. Skorstensfärgen är mer grå än bilden visar.

Det tycks som om målade trähus behåller färgen bättre än putsade hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.