Vi är nya ägare till ett hus byggt 1959 och ombyggt på 70-talet. Det är ett tvåvåningshus men där det stora vardagsrummet har fult lågt tak. Precis ovanför är ett fullhöjdsrum = sovrum.

Nu vill vi
1) höja taket i vardagsrummet, möjligtvis på bekostnad av sovrummet ovanpå.
2) göra stora fönsterpartier i vardagsrummet istället för yttervägg.

Men det finns inga ritningar på huset alls, varken säljaren eller kommunen har detta. Hur vet man vad man kan göra? Hur vet man hur bärigheten ser ut på konstruktionen? Måste man ta in en arkitekt eller byggnadsingenjör för att rita upp huset först?

Hoppas någon klok människa vet vilka steg som ligger framför oss, så att vi kan påbörja projektet från rätt riktning.

Bästa!
 
Ta ned innertaket och titta hur det ser ut ovanför tillsammans med en snickare. Sedan bestämmer ni er...
 
tommib
Tänker ni er att det blir en nivåskillnad på övervåningen då?

Ang konstruktionen så får ni som pacman42 föreslår ta ner innertaket och väggskivor och titta hur det ser ut. Någon genväg finns inte om ritningar saknas. Man kan gissa och är man erfaren kan man göra kvalificerade gissningar men det kan också bli fel och då får man möjligen planera om mitt i bygget om något var annorlunda än man tänkte sig. Jag skulle hellre ta ner alla ytskikt och titta på konstruktionen innan jag bestämde mig för lösning.
 
Fasiken vad snabba ni är. Men då gör vi det - vi tar ner sovrumsgolvet / dvs vardagsrumstaket och offrar sovrummet för höjden i vardagsrummet. Var det så ni tänkte?

Men bör man ta in någon som gör ritningar ändå?

Och kommunen säger "gör ni väsentliga förändringar bör ni söka bygglov" . Men om det INTE finns ritningar, hus sjutton ska kommunen veta vad som är väsentliga förändringar om de inte vet hur det ser ut nu?
 
tommib
Det är inte säkert att du bara kan plocka bort en del av bjälklaget mellan våningsplanen, du måste ha förutsättningarna klara för dig.

Du bör blanda in en konstruktör och en arkitekt i detta projekt om du/ni inte själva har mycket erfarenhet av bygg.
 
Okej, det var lite så jag tänkte. Men om man ska ha en konstruktör - är det då en arkitekt eller byggnadsingenjör man kontaktar.
Som jag förstått är de inte särskilt sugna på att jobba några få timmar för privata aktörer, så det känns lite tungt att hitta någon.
 
tommib
Det kanske är svårt att hitta någon men det är tråkigt om huset rasar också. Det finns folk som har gjort alla möjliga galna saker med sina hus. Eftersom jag inte vet vilken erfarenhet ni har av bygg så är det svårt att lämna någon annan rekommendation.

Du kan få mängder av kloka råd härifrån men då måste ni plocka ner ytskikten så att det går att bedöma konstruktionen. Jag skulle också å det starkaste rekommendera just konstruktör och arkitekt för en såpass stor förändring av huset, bl.a. av bygglovsskäl.

Hur har ni tänkt med nivåskillnaden på övervåningen?
 
Att vardagsrumstaket skulle vara nedsänkt för att få tillräcklig höjd i sovrummet låter orimligt när det gäller ett hus från 1959. Ta några foton både utifrån och inifrån, så kan ni säkert få fler nyttiga synpunkter.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
orustinnan orustinnan skrev:
Och kommunen säger "gör ni väsentliga förändringar bör ni söka bygglov" . Men om det INTE finns ritningar, hus sjutton ska kommunen veta vad som är väsentliga förändringar om de inte vet hur det ser ut nu?
Det finns ju flygfoton och sen kan ju grannar anmäla att ni har ändrat fasaden utan bygglov.
 
Självklart måste ni söka bygglov för detta. Men undersök vad som är möjligt/rimligt först. Anlita en byygnadsingenjör, innan du börjar riva något. De är vana vid mycket mindre jobb än det här.

Räkna med att detta totalt kommer att ta minst 6 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.