Jag har i några års tid försökt få bukt med vår matta. Försökt olika metoder och följt diverse program som ex. Olle Bergs. Men får ingen ordning på den. Kräver ingen green men gräs som är skönt och gå på och är grönt.
Framsidan (mot norr) är fin. Grön och relativt tät, tillräckligt för min smak åtminstone.
Baksidan (mot söder) är inte bra. Knutig, blir snabbt gul, konstiga tjocka strån etc.
Lagt sten längst stora delar av mattan också. Kanterna växer snabbt över och är svåra att få snygga, medans grannarna ser ut att ha än mycket lättare skött matta utan att gå och dona hela tiden (trimma).
Mest sugen på att dra upp den och börja om men dels en stor kostnad och synd om barnen som inte har någonstans att vara på den delen av året.
Kör sen förra året Automower 310. Bifogar lite bilder.

Tips på vad det behöver/kan göras?
 
  • Ojämn gräsmatta med fläckar av gult gräs och knutiga strån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med blandning av gröna områden och gula fläckar, ojämn växtlighet och vissnarbeton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och knutig gräsmatta med gula fläckar och tjocka grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ojämn och gles gräsmatta med blandade gröna och gula strån samt synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ojämnt gräs med olika grön nyanser och vissa bruna strån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg ju inte ut att vara helt kört, tuvorna får du gräva upp och så nytt gräs.
Sen varför mattan gulnar kan bero på.
Torka
Sjukdomar
Näring
För kort klippt
 
Har du kört vertilalskärare där?
 
Behöver gödning.

Du kanske har för lite fukthållande jord under?
 
Vertikalskuren, men inte i år (efter installation av robot så är jag lite försiktig).

Gav den en giva näring (Super Gramino) innan regn i början på helgen. Tycker mig se en liten färgskiftning åt rätt håll nu.
Tuvorna däremot är nog svårare. Gräva upp och fylla i är kanske melodin där. Ska ner och köpa mer gräsfrön.
 
Att gräva bort dom är endå sättet att bli av med dom.
Har du kalkat gräsmattan eller tagit ett jordprov?

Kan även vara bra att tillföra naturlig gödning typ kogödsel, hönsgödsel eller toppdressa med mullämnen och sand.

Hur är jordmånen?
 
L Lutte skrev:
Att gräva bort dom är endå sättet att bli av med dom.
Har du kalkat gräsmattan eller tagit ett jordprov?

Kan även vara bra att tillföra naturlig gödning typ kogödsel, hönsgödsel eller toppdressa med mullämnen och sand.

Hur är jordmånen?
Vad är de tjocka stråna tro?

Inte tagit jordprov. Kört hönsgödsel en gång. Toppdressat på sina ställen där behovet varit som störst.
Vet inte exakt vad det är för jord. Lite åt lerjordhållet, men inte riktigt tror jag. Ganska hård, brun jord.
 
Det är vitgröe, fröar av sig flera gånger per säsong. Håller man den klippt konstant så sprider den sig inte. Så bara gräva bort och kasta i komposten.

Du har då mest troligen lerjord, den mår bra att få mull i sig. Bäst är att fräsa om mattan med ett lager mull över men nu är det uteslutet.

Sand ska du inte ha för det tillsammans med lera blir till betong.

Men den huvudsakliga grejen är att mattan får näring och vill man ge den näring men inte för mycket tillväxt så är promagna ett bra preparat.

Ger lagom tillväxt men gräset kommer hålla sig grönt så länge det inte torkar ut.
Att det växer över är inget konstigt men istället för att köra trimmer så kan du kantskära mot plattorna istället.

Att köra regelbundet med en markluftare hos dig hade nog hjälpt en hel del
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Gödsla!
Men se till att ha spridare och köra jämt!
Jag hade liknande och kastade gödsel (korn) manuellt och den blev alldeles grönfläckig där jag träffade med gödsel...
 
Men hallå..då har du inte sett en plågad gräsmatta! Vi har kvadratmetervis med döda fläckar och tovor och skit..
 
Joaquin Joaquin skrev:
Vad är de tjocka stråna tro?
Jag tycker tuvorna ser ut som kvickrot, inte vitgröe.
 
anders07 anders07 skrev:
Gödsla!
Men se till att ha spridare och köra jämt!
Jag hade liknande och kastade gödsel (korn) manuellt och den blev alldeles grönfläckig där jag träffade med gödsel...
Kör spridare, men tycker det funkar sådär. Hålen täpps igen och öppnar jag upp för mycket rinner det mer eller mindre rakt igenom. Tänkte testa en sån handhållen variant. Vad rekommenderar du för gödning?

mg765 mg765 skrev:
Jag tycker tuvorna ser ut som kvickrot, inte vitgröe.
Också kluven här. Men behandlingen kanske är densamma?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Kör spridare, men tycker det funkar sådär. Hålen täpps igen och öppnar jag upp för mycket rinner det mer eller mindre rakt igenom. Tänkte testa en sån handhållen variant. Vad rekommenderar du för gödning?

Också kluven här. Men behandlingen kanske är densamma?
Yes, man får gräva bort dem.

Gällande gödsling så är de handhållna spridarna super. Man sprider både snabbt och jämnt över gräsmattan. Jag brukar köra Yara Mila 21-4-7 från Granngården, billigast per kilo.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Läste precis i annat forum att just den skulle göra mattan extra känslig mot diverse åkommor.
Har du erfarenhet av det?
 
Jag gödslar 3ggr per år, första och sista givan är yara promagna och sen yaramila i mellan.
Har aldrig mörkt att jag fått sjukdomar pga gödsel. Men man kan utarma jorden av bara konstgödsel enligt de lärda
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.