Jag har läst att man det finns en bygg försäkring som man enligt lag måste teckna.

Tyvärr stog det inte mer om försäkringen i informationen från kommunen.

Är det någon i detta eminenta forum som vet vilken försäkring som åsyftas och vilka som har den? Ca kostnad osv...
 
Det finns en lag om byggfelsförsäkring, 1993:320 (läs mer på http://www.kvalitetsansvariga.se/lagar/doc6.html), där det heter att när en näringsidkare uppför en byggnad eller bygger om ska en byggfelsförsäkring tecknas.

Jag är ingen jurist, men jag tolkar "näringsidkare" som företag. Om du snickrar huset helt själv ska du inte behöva någon sådan. Men försäkringen kan vara bra att ha för den ska ersätta skador orsakade av konstruktionsfel (som att ett för svagt tak rasar in pga snölast).

Bl a Bostadsgaranti (www.bostadsgaranti.se) och Garbo (www.gar-bo.se) har såna försäkringar (det finns fler bolag) och jag är dåligt insatt i vad det kostar, jag har hört siffror mellan 15 kkr och 30 kkr.
 
Jag får återkomma imorgon med ett citat från skriften. Detta står nämligen i en skrift som getts ut från sundsvalls kommun till nybyggare i staden.

Jag skall citera direkt ur skriften för att minimera feltolkningar.

För mig som skall bygga på deladentreprenad ser jag mycket små fördelar med Garbo.

Jag har hört rykten om att det är mycket om och men i villkoren. Dessutom färdigställande försäkringen är för någon med delad entreprenad helt värdelös såvida man inte betalat allt i förskott. 20-30 kkr känns mycket för det ringa skydd det ger.

Jag kommer att bygga ett hus från en relativt stor hustillverkare så konstruktionen torde vara korrekt.

 
Jonas_O skrev:
Dessutom färdigställande försäkringen är för någon med delad entreprenad helt värdelös såvida man inte betalat allt i förskott.
Det är just om du betalat allt i förskott som färdigställandeförsäkringen blir värdelös... ;)

Jonas_O skrev:
Jag kommer att bygga ett hus från en relativt stor hustillverkare så konstruktionen torde vara korrekt.
Torde? Vilka garantier har du att konstruktionen är korrekt?

Men jag håller med om att försäkringsvillkoren generellt sett är måttligt generösa.
 
Hänger inte med där BoD. Betalar jag efter leverans slipper jag ju risken att entreprenören sticker/konkar. Dvs färdigställande försäkringen blir värdelös pga den ger inte mer täckning än vad mitt avtal med entreprenören ger.

Angående konstruktionen så borde ett företag med 800 husleveranser per år ha en hum om vad som krävs.
 
jureit skrev:
Om jag feldimensionerar mitt egensnickrade tak så tvivlar jag starkt på att det finns någon försäkring i världen som skulle täcka för det.    ;D
Byggfelsförsäkringen ska faktiskt täcka det. Men ett dåligt tak kanske upptäcks på slutbesiktningen? Och jag tror inte att du som privatperson får teckna en sån försäkring. Rätta mig om jag har fel!

Jag tycker att byggfelsförsäkringen faktiskt är rätt bra att ha, den gäller ju från år två till år tio. Om du säljer huset inom den tiden är du skyldig att ersätta köparen för dolda fel i upp till tio år efter försäljningen. Då kan det kanske finnas en liten möjlighet att du i din tur kan börja läsa det finstilta i byggfelsförsäkringen. Fast troligtvis hittar du bara gigantiska maskor i det försäkringsnätet...
 
Jonas_O skrev:
Hänger inte med där BoD. Betalar jag efter leverans slipper jag ju risken att entreprenören sticker/konkar. Dvs färdigställande försäkringen blir värdelös pga den ger inte mer täckning än vad mitt avtal med entreprenören ger.
Det enda färdigställandeförsäkringen gör är att ta dina innehållna pengar och leta upp en ny entreprenör. Har du inga innehållna pengar så får du ingen ersättning av försäkringsbolaget. Generöst va? Dessutom får du pröjsa ett halvt basbelopp i självrisk.

Det enda försäkringen egentligen ger dig är att du inte behöver betala den nya entreprenören mer än du tänkt betala den gamla. Men självrisken slipper du inte.

Jonas_O skrev:
Angående konstruktionen så borde ett företag med 800 husleveranser per år ha en hum om vad som krävs.
Och det är en garanti för att den 801:a leveransen är felfri?
 
Är det sant som BoD säger om färdigställande försäkringen så är det ännu ett argument för att strunta i den... om man nu får.

800 hus/år är för mig en vink om att det vet vad de gör. Dessutom har företaget funnits ett tag i branschen.
 
Om entreprenören går i konkurs för att han räknat 100 kkr för lite på ditt bygge så lär du få svårt att hitta någon annan som färdigställer till samma pris. Då kan färdigställandeförsäkringen vara bra att ha.
Sedan kan det vara svårt att veta om fakturorna man betalat verkligen motsvarar innarbetad tid och använt material. Entreprenören kan ju passa på att ta ut sin tänkta vinst på första fakturan och sedan gå i konkurs.

Vad det gäller antalet levererade hus från en hustillverkare och kvaliten på konstruktionen så är det ingen garanti för att många hus betyder bra konstruktion. Till exempel så har en del av de företag som levererar många hus en grundkonstruktion (krypgrund) som är anklagad för att ställa till många problem.
 
När kan man någonsin lite på någon? Menar Ni att man skall anlite en egen arkitekt som skall räkna på hållfastheten på huset? Då faller hela idéen med blockhus/modulhus/ förprafibricerat.

Mycket man skall ha koll på som byggherre. Men tillit till husföretagensarkitekter tycker jag att man bör kunna ha. För att kunna lägga kraft "rätt" saker. Rätt saker är inte för mig att dubbelkolla konstruktionen. Då torde det vara värre att köpa lösvirkehus.
 
Konstruktionen av huset handlar om så mycket mer än hållfastheten... (just hållfastheten tror jag alla husleverantörer har koll på)
 
Färdigställandeförsäkringen är i allra högsta grad frivillig. Och jag tänker verkligen inte gå den branschens ärenden och försvara något som är så ihåligt som byggförsäkringar...

Du ska egentligen kolla husfirmans konstruktionsritningar också. Liksom alla miljoner andra saker som du också ska sätta dig in i. Tänk på att byggfirmor som NCC och Skanska också har titeln byggherre och man inser hur svårt det är när till och med de missar saker. Det går helt enkelt inte att kolla allt. Magkänslan får styra en hel del. ;)
 
Går det verkligen att lita på magkåäsnlan... Nu i kontraktskrivandets skull gör den all annat än ger mig tydliga signaler... Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på,Skriv på, skriv inte på... hjälp... undrar om man hinner studera till en arkitekt, el- samt VVS examen innan jag bygger...
 
;D ;D ;D

Du borde åtminstone hinna ta en magisterexamen i byggahusforum!
 
Har nu tittat på texten igen. Det står...

Tecknas varken ansvarsförsäkring eller produktionsförsäkring måste en byggfelsförsäkring tecknas. Byggfelsförsäkring gäller i 10 år och täcker konstruktions fel, monteringsfel etc.

Vet någon nått om dessa försäkringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.