Håller på och gräver lite i trädgården.

Grävmaskin som har upptäckt en stor sten i en grävd grop med slangar och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor sten monolit upptäckt i en grävning, omgiven av jord och verktyg, med stege ner i gropen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en monolit på 3 meter och där tog det stopp. Min lilla 3,5 tons grävare rår inte på den och jag får inte under en sling under stenen för att försöka lyfta den med lastbilskran. Jag har sprutat med högtryckstvätten och rörrensslang under men kommer inte igenom. Jag har försökt rucka på den med grävmaskinen med kommer inte åt. För kort räckvidd och för klen grävare. Egentligen vill jag ta upp monoliten för att spola av den och kanske använda den. Den är fantastiskt fin i färgen och ett riktigt rejält block. 1x1x2,5 meter skulle jag gissa.

Vad kan den väga och hur i h-e ska jag få upp den ur gropen?

Den tog musten ur mig och jag ger nog upp för dagen!
 
Stämmer dina mått så är det ca 7 ton.
 
  • Gilla
  • Haha
xdigger och 1 till
  • Laddar…
När inget annat fungerar så ta en större hammare..
In med en 14 tonnare så löser det sig ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det här har alla förutsättningar att bli en episk bildtråd....
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
7 ton! Kranen lyfter bara hälften! Då måste jag mäta lite mer noggrant så att den väger mindre! :geek:

14-tonnare i all ära men det har jag ju ingen.:lying:
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
14 ton är absolut vanligaste storleken så det bör finnas en runt hörnet.. (y)
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Såg just att det ev. finns en möjlighet att få in en sling i ”smal”-ändan på monoliten så att jag åtminstone kan försöka resa den upp och sedan slinga vidare!

En delvis begravd monolit i jord med en slang ovanpå och synlig rödbrun färg på stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men! Som Jenny Skavlan sa i filmen ”En gång i Phuket” - ”Jeg går in i silence nå!” Måste vänta tills musten kommer tillbaks.

Fina färgen syns bättre här:
Stor sten med rödaktig färg synlig i en grävd grop i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu så! :strong:

Jag tog mig ur modfälldheten och ner i gropen. Körde fram lastbilen och satte på en lång sling som jag har. Det verkar som om jag skulle kunna tippa upp stenen så pass att jag får runt en annan sling och kanske, men bara kanske, kan jag släpa upp stenen ur gropen med kranen. Den lyfter som sagt 3,4t men om jag drar upp stenen kanske det går. :)

Stor röd sten i en grop, fäst vid en slitstark slinga, med en vattensamling och gräsmark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vågade inte prova mer än lite eftersom den sling jag har är sååååå dålig. Vill ju inte att den går av och kättingarna flyger all världens väg. :surprised:

Spolade av stenen på ovansidan bara för att konstatera att den är magnifik. :giggle: Men! Var kommer den ifrån och hur kom den hit? :thinking: Kanske det är någon som också vet vad det är för bergart? :D

En stor röd sten med lyftslangar i en grop, omringad av jord och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ngn är intresserad av att komma och hjälpa till med ett litet lyft på omkring 8t så ligger stenen på 3m djup strax norr om Åkersberga i Roslagen! ;) Imorgon är det dags att shoppa sling!
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Har du sett filmen "2001"?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
En lite kralligare kranbil ska väl gå att hitta i Åkersberga?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du sett filmen "2001"?

Mmmmm! Länge sen! :thinking:
 
Fotografen Fotografen skrev:
En lite kralligare kranbil ska väl gå att hitta i Åkersberga?

Säkert! Låter dyyyrt bara. :sweat: Några kompisar skulle göra ett stort lyft med kran. Kostade 10kkr! :oops: Å det är länge sedan. :rolleyes:

Men! Klart jag kollar upp det! :D Måste nog veta var jag vill ha den när han isf. ändå är här! :)
 
C
Kollar man på proffsen brukar de ju gräva ut en ramp och dra/putta uppför när man inte har en maskin som räcker till för att lyfta. Visst, du kanske får gräva ur 2-3 ggr mer än du hade tänkt dig, men det går förmodligen ändå mycket fortare än att fixa fram en större maskin.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
14 ton är absolut vanligaste storleken så det bör finnas en runt hörnet.. (y)

Inte klarar väl en 14-tonnare att lyfta 8ton väl? :surprised:
 
C cpalm skrev:
Kollar man på proffsen brukar de ju gräva ut en ramp och dra/putta uppför när man inte har en maskin som räcker till för att lyfta. Visst, du kanske får gräva ur 2-3 ggr mer än du hade tänkt dig, men det går förmodligen ändå mycket fortare än att fixa fram en större maskin.

Det är väl det det lutar åt. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.