Hej!

Jag vill bygga en gungställning för två gungar i trädgården (på gräset). Stolparna är 9cm tjock tryckimprägnerad limträ.

Jordankarna som vrids ned i jorden följer med, men jag vill helst betonera in ställningen för säkerhetens skull.

Jag har aldrig innan byggt någonting så här och har ingen erfarenhet med betong - väldigt tacksam för alla tips och svar!

Är det nödvändigt för en gunga att gräva ner till frostfritt djup (och var ligger det i Göteborgsområdet)?

Är det en bra idé att gjuta jordankarna in betong i hinkar och bara gräva ner hinkarna sedan?

Kommer stolparna stå direkt på gräset/marken och är det ett problem för pga fukt?
 
Hur långa är skruvarna som följer med?
 
  • Gilla
FredrikNordin
  • Laddar…
Diagram över en ställning med delar märkta A, B, C och skruvar, inklusive skruvar för jordankare som är 75mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av monteringsinstruktioner för en konstruktion med jordankare och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! skruvarna för jordankarna är 75mm, ankarna är 52cm långa.
 
Jag skulle följa manualen och bara skruva ner medföljande jordankare.
Men du känner ju dina barn bäst, och om de behöver en stabilare förankring så går det lika bra eller bättre att göra som du säger.

Du kommer sannolikt förkorta livslängden på ställningen om du gjuter stolparna direkt i betongen men jag gissar att barnen växer ur gungan innan det inträffar, den blir dock inte så kul att demontera med platsgjutna stolpar.

Normalt brukar man då gjuta fast en stolpsko som man sedan skruvar stolpen mot.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjutrör

Jag hade inte bemödat mig slabba med cement i detta syfte såvida du inte absolut vill göra så av någon speciell anledning, enklare att köpa färdiga betongplintar med just stolpsko och ställa ner dem i grävda gropar.

Du behöver inte bekymra dig för frostfritt djup på en gunga.
 
Tack! Kan man använda en betongplint om stolpen inte är rakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.