Fairlane
Jag gjorde så i en lägenhet 2006. Inga sprickor när jag sålde 2013.
 
A APG skrev:
Hur lång tid tog det innan det sprack? Lätt stålregel och gips ligger väl närmst att föreslå
Någon månad och sedan förvärrades det mer årstiderna.
 
A APG skrev:
Ok, tack. Så du har erfarenhet av att göra på detta vis utan att det spricker? Genom att spackla remsor? Är det något mer jag bör kolla med hantverkaren? Såhär ser det ut på andra sidan av dörrhålet. Ser tyvärr inga remsor här men de kommer kanske senare?
[bild] [bild]
Ser ut som gipsputs och är väl inget man normalt sätter remsa i. Remsan bör ligga i ett lager av sandspackel om någonstans
 

Bästa svaret

Ja man brukar först laga i med ardex/gips spackel innan man spacklar/limmar dit en remsa så så här långt ser de rätt ut. Regel, osb & gips är en stabil konstruktion. Läste någon som skrivit här vars lägenhet de sprack i, den personen har garanterat fäst reglarna dåligt eller använt vävremsa istället för pappersremsa. Är de svenska arbetare hos dig? Är de en total entreprenör som gör allt eller en firma som tar dit underentreprenörer? Kommer de vara en riktig målare på plats eller byggarna kör allt?
 
  • Gilla
APG och 1 till
  • Laddar…
I min första lägenhet, som nybörjare, satte jag träreglar och spånskiva i en dörröppning med lättbetong runtom. Satte vävremsa på det och sedan tapet. Detta sprack och rörde sig rätt mycket.

I min andra lägenhet satte jag träreglar och enkelgips med pappremsa på skarv och tapet ovanför. Det klarade sig.
 
  • Gilla
APG
  • Laddar…
E
A APG skrev:
Hej alla glada bygghusare,

Jag och min sambo har nyligen tagit in hantverkare för att göra en stor renovering i vår lägenhet. En del av arbetet är att sätta igen dörröppning. Jag var över idag (dag 3 av 20) med en vän med lite mer praktisk erfarenhet än jag. Vi tittade på arbetet hittills och de har satt igen dörrhålet med reglar, osb och ytterst gips. Min vän påpekade att det med all säkerhet kommer att spricka i skarvarna då trä rör på sig. Är detta sant? Vad kan man göra åt detta då? Kan man kräva att de gör det enligt en annan metod? Finns det något sätt att få det att inte spricka, typ microlit på väggarna? Kan man kräva att de sätter på det?

Frågorna är många och jag börjar bli lite orolig kring hela projektet. Kanske det finns kloka människor här på forumet som kan hjälpa till med (1) Kommer detta att hålla? (2) Kan man göra något så att det håller (3) Om detta inte är fackmannamässigt gjort, har jag några alternativ som konsument här?

Jag vill liksom inte börja bråka med hantverkarna för mycket redan nu då det finns el och ytskikt kvar att göra.
[bild]

[bild]
[bild]
Tack

Det ser ju ut som någon klåpare har varit framme. Kan absolut inte vara någon riktig snickare som har gjort det. Är resten lika illa gjort?
 
Målare som kommer in sen kör remsor och sedan microlit så det är väl det bästa man kan göra om man inte murar igen. Tack alla för svar!
 
Så trasig som väggen runt dörrposten är så kommer ju allt behöva spacklas innan väv och målning. Nu vet jag inte vilket rum vi är i men tror som andra att de blir lättast/snyggast/billigast att sätta ett helt gipslager över väggen i alla fall om du vill ha någon sorts finish.
 
A APG skrev:
Målare som kommer in sen kör remsor och sedan microlit så det är väl det bästa man kan göra om man inte murar igen. Tack alla för svar!
Oki, då har du inget att oroa dig över med andra ord :)
 
T topmount skrev:
Så trasig som väggen runt dörrposten är så kommer ju allt behöva spacklas innan väv och målning. Nu vet jag inte vilket rum vi är i men tror som andra att de blir lättast/snyggast/billigast att sätta ett helt gipslager över väggen i alla fall om du vill ha någon sorts finish.
Fel. Lättaste och billigaste är just bredspackling och mikrolit. Snyggaste? Slutresultatet kommer se likadant ut varesig de bredspacklas eller gipsas.
 
Många hobby snickare å målare här. Jobbar själv som målare, å har varit i ett otaliga många fastigheter där dörrhål satts igen på de här viset. Både i nytappning å back in the days. Så länge där kommer en pappremsa i skarvarna så spricker de inte. Å köra döda material å skita i remsa, de kommer spricka ändå.. E de putsade väggar e armeringsduk å föredra om man vill slippa framtida sprickor lite här å var.
 
  • Gilla
Willie iv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.