Jag har haft en CTL 26 sedan 2016, och är i allmänhet mycket nöjd. Dock tycker jag att den börjat suga dåligt på senare tid (märks framförallt när den är inkopplad till Kapex 120). Misstänker att det är dags att byta filter på den, men undrar om någon annan upplevt samma sak och vad ni gjort åt det?
 
Bytt huvudfilter?
Orginalpåsar?
 
Det är just huvudfiltret jag tror det är dags att byta, men ville ha det bekräftat innan jag gör det. :) Kör med longlife-säck.
 
E
E Emboulo skrev:
Det är just huvudfiltret jag tror det är dags att byta, men ville ha det bekräftat innan jag gör det. :) Kör med longlife-säck.
Har du blåst ur filtret med tryckluft eller liknande? Annars kan det göra susen.
 
E epw skrev:
Har du blåst ur filtret med tryckluft eller liknande? Annars kan det göra susen.
Ja, jag har gjort det, men tyckte mig inte märka någon större skillnad...
 
C
Det är inte så fånigt så att det är stopp i slangen helt enkelt? Eller rättare sagt i vinkeln där slangen går in i maskinen. Händer mig hela tiden...
 
C cpalm skrev:
Det är inte så fånigt så att det är stopp i slangen helt enkelt? Eller rättare sagt i vinkeln där slangen går in i maskinen. Händer mig hela tiden...
Den tanken har slagit mig också, men nej!
 
C cpalm skrev:
Eller rättare sagt i vinkeln där slangen går in i maskinen.
CTL 26 har slangen rakt in i påsen utan vinkel.
Sen tycker inte jag att evighetspåsar är så himla bra då dom täpps igen till slut, jag kör alltid engångs orginal.
Vilken storlek på slang har du?
 
Stefan N Stefan N skrev:
CTL 26 har slangen rakt in i påsen utan vinkel.
Sen tycker inte jag att evighetspåsar är så himla bra då dom täpps igen till slut, jag kör alltid engångs orginal.
Vilken storlek på slang har du?
Misstänker också att påsen kan vara ett problem, praktiskt (o billigare) men om sugeffekten försvinner så är det inte värt. Jag har 27mm slang. Funderar på att skaffa 36 mm till kapexen, men den är ju inte gratis o jag behöver bara någon meter, men säljs bara i längre längder vad jag sett...
 
Jag har köpt Stihls damsugarslang till min CTL 26, funkar kanon. Denna används till dammsugning. Sedan har jag Festools slangar till verktyg.
Finns viss risk med statisk elektricitet med Stihls slang som du bör vara medveten om.
 
Då jag står inför samma bekymmer så var denna tråden helt klart intressant.

Frågan är ju dock bara om man måste gå på HEPA-filtret för lite hobbysnickrande och allmän dammsugning av bil, garage mm.

Alt1.
Artikelnummer: 498994
Huvudfilter HEPA-HF-CT 26/36/48
Festool Listpris: 962 kr

Alt 2
Artikelnummer: 496170
Huvudfilter HF-CT 26/36/48
Festool Listpris: 450

Sen går båda filtrena att hitta billigare i Tyskland om man ändå ska beställa något därifrån.

Hur har ni tänkt / valt i denna frågan ?
 
R Robin Wahlman skrev:
Då jag står inför samma bekymmer så var denna tråden helt klart intressant.

Frågan är ju dock bara om man måste gå på HEPA-filtret för lite hobbysnickrande och allmän dammsugning av bil, garage mm.

Alt1.
Artikelnummer: 498994
Huvudfilter HEPA-HF-CT 26/36/48
Festool Listpris: 962 kr

Alt 2
Artikelnummer: 496170
Huvudfilter HF-CT 26/36/48
Festool Listpris: 450

Sen går båda filtrena att hitta billigare i Tyskland om man ändå ska beställa något därifrån.

Hur har ni tänkt / valt i denna frågan ?
Jag har precis beställt HF-CT. Eftersom det var ungefär halva priset, fick det bli det. Jag har den för tillfället bara på hobbynivå. Kan återkomma när jag har testat med nya filtret!
 
För hemmabruk funkar det vanliga CT filtret bra
Maskinen är ändå inte H-klassad...
Filterrensa ofta och använd en riktig påse så får du bra funktion
Och använd aldrig tryckluft till filterrengöring..
Tar garanterat död på filtret
//LG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.