175 913 läst · 961 svar
176k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Innan jag bytte jobb körde jag kring 3500 mil per år, så klen tröst för vissaJ JohanLun skrev:
Det var en bekant till min far som blev drabbad av att kedjan kuggade över vid ett motorstopp. En tid senare efter att bilen var lagad, så blev den påkörd då den stod fickparkerad, med växel i, vilket ledde till en till överkuggning med ett nytt ras som följd.
I vårt hushåll har vi två traktorer, en V60 och en V70 som byggbil. Den förstnämnda har väl inte samma traktorkänsla som den sistnämnda, vilket jag är glad för, är faktiskt rätt nöjd med V60:n.
Håller med, endel modeller är bra andra usla... Ville mest belysa att tidigare var kedja något som borgade för hållbarhet och låg diftskostnad men det är inte längre självklart. Map kamrem kan ju bytet vara alltifrån jättebilligt till hutlöst. Tex audimodeller med större motor placerad 90grader "fel" kan ju innebära att halva bilen måste monteras loss för att byta rem när exakt samma motor i en annan VW (koncern) bil är det jätteenkelt...MathiasS skrev:Jag vet inte om det är kedjan i sig som är ett generellt problem, det verkar variera lite mellan fabrikat. I vissa fall sträcker sig kedjan, i andra fall är det kedjesträckaren som går sönder eller inte får tillräckligt med olja (ibland pga oljor som inte byts) osv osv. Att remmar är mindre problematiska vet jag inte, har inte riktigt den magkänslan men vet ej. Jag tror man ska googla bilmodellen man tänk köpa noga och se vilka årsmodeller man ska undvika, oavsett kedja eller rem.
Värt kolla noga för en gammal bil kan vara ekonomisk att äga men inte en modell med typfel eller svindyr service. Vissa bilar har billiga slitdelar och billiga stora service.nino skrev:
Kassa ac system är också en dyr kostnad, vissa modeller har kompressorer eller kondensor som ofta rasar och är dyra att byta. Den halvgamla högspec bilen kan bli dyr... Tycker man antingen ska köra en enkel bil som kan få vara lite äldre eller en nyare mer avancerad bil men då hålla sig inom garanti eller att masinskadeförsäkringen gäller, är väl ofta 12.000 mil. En fem år gammal bil med 15.000 mil på mätaren tycker jag ofta är relativt sett för dyr... Sett till potentiella reparationer som kommer och stora servicar som väntar...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Köpte en Rav4 med 2,0l bensinare manuell till svågern. Enkel och trevlig bil som känns som den kommer hålla i evighet. Ingen turbo och kamkedja, sägs börja rassla tydligt innan ras så man hinner boka in ett byta om den skulle gå.
Tror inte det går att säga något generellt om hållbarhet då det skiljer så mycket mellan fabrikat och modeller. Nya turbo modeller är ju betydligt mer tillförlitliga än de tidigare generationerna, där såg man ju ofta turboras
Tror inte det går att säga något generellt om hållbarhet då det skiljer så mycket mellan fabrikat och modeller. Nya turbo modeller är ju betydligt mer tillförlitliga än de tidigare generationerna, där såg man ju ofta turboras
Redigerat:
Den motorn håller kamkedjan länge på har jag för mig så länge man sköter sina oljebyten. Är väl i princip lika driftsäker som den är trist i karaktär, man kan inte få allt. Har haft lite oförklarliga insprutnings- eller spridarproblem på Toyota men det är i princip allt.Johannes Carlsson skrev:Köpte en Rav4 med 2,0l bensinare manuell till svågern. Enkel och trevlig bil som känns som den kommer hålla i evighet. Ingen turbo och kamkedja, sägs börja rassla tydligt innan ras så man hinner boka in ett byta om den skulle gå.
Tror inte det går att säga något generellt om hållbarhet då det skiljer så mycket mellan fabrikat och modeller. Nya turbo modeller är ju betydligt mer tillförlitliga än de tidigare generationerna, där såg man ju ofta turboras
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 861 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 861 inlägg
Att tex kamkedjor rasar tror jag beror på att ekonomer har för mycket att säga till om hos vissa tillverkare, när motorerna konstrueras.
Vi har en bil med exakt samma typ av kedja (ej cykelkedje modell) som VAG har i sina motorer med problem. Men det finns en skillnad, kedjan i vår bil har dubbelt på många länkar, dubbelt så bred alltså, och det förstår väl vem som helst att en smalare kedja och således smalare drev, är billigare.
Vi har en bil med exakt samma typ av kedja (ej cykelkedje modell) som VAG har i sina motorer med problem. Men det finns en skillnad, kedjan i vår bil har dubbelt på många länkar, dubbelt så bred alltså, och det förstår väl vem som helst att en smalare kedja och således smalare drev, är billigare.
Isakare skrev:Att tex kamkedjor rasar tror jag beror på att ekonomer har för mycket att säga till om hos vissa tillverkare, när motorerna konstrueras.
Vi har en bil med exakt samma typ av kedja (ej cykelkedje modell) som VAG har i sina motorer med problem. Men det finns en skillnad, kedjan i vår bil har dubbelt på många länkar, dubbelt så bred alltså, och det förstår väl vem som helst att en smalare kedja och således smalare drev, är billigare.
Jag tror man fokuserar på kalkylen för garantitiden och första ägaren. Då är låg förbrukning, låg friktion, långt service intervall, låg produktionskostnad, liten oljevolym viktigt. Att sedan livslängden eller servicekostnad för ägarna efter 5år blir högre är inte viktigt i nybilsaffären. Men tillslut påverkas andrahandsvärdet, och med det kalkylen för första ägaren. Kamkedja kan som sagt hålla bilen ut, men det gör det många gånger inte på många modeller idag...Isakare skrev:Att tex kamkedjor rasar tror jag beror på att ekonomer har för mycket att säga till om hos vissa tillverkare, när motorerna konstrueras.
Vi har en bil med exakt samma typ av kedja (ej cykelkedje modell) som VAG har i sina motorer med problem. Men det finns en skillnad, kedjan i vår bil har dubbelt på många länkar, dubbelt så bred alltså, och det förstår väl vem som helst att en smalare kedja och således smalare drev, är billigare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Auch! Låter som en amrikansk bil alltså! Detta är billigaste modellen, men ändå dyr! Och än dyrare om det är skräp! Var detta en salubil? Inget för produktion?F fsn skrev:Jag hade för ett par veckor sen möjligheten att kika närmare på en. Detta ex är en bil som är importerad från US. Jag hade själv blivit förbannad om jag hade betalat dom pengarna för nåt som är ihopbyggt så dåligt och med så kass ytfinish. Superkass lackering, synliga svetsar invändigt på framkant dörrar som ser ut som om mina barn gjort dom, kass passning till interiörpaneler, gnirk och gnissel invändigt, ojämna karosskarvar runt hela bilen. Superskit. Har även fått en del rapporter om att det är fler driftshaverier än nån trodde var möjligt på en elbil.
Supertack för input! Hade nästan tänkt beställa en 3’a, men kanske får kolla på en modell S istället..
Det var en seriebil och ingen 0-seriebil eller nåt sånt. Köpt i US relativt tidigt skulle jag tro. Hela bilen andas stress. Man vill hoppas att det blivit bättre men jag vet inte, har hört om många 3 som har blivit bärgade i europa. Åk ok titta på den innan du beställer.H Husqvarna220Ac skrev:
Jag körde en sväng i en S P90D eller nåt sånt. Jag hittade inte supermycket negativt om den på den halvtimmen. Mer än priser på 1,3 miljoner då.