Staffans2000
Hejsan mannar!

Jag har en vedspis som jag roat mig med att värma vatten på för att räkna ut plattans effekt.
Jag satte en kastrull med lock som jag fyllt med en liter tiogradigt vatten. Kastrullen har nästan lika stor diameter som plattan. Efter att ha eldat ett tag så att spisen skulle komma upp i temperatur satte jag på kastrullen. efter fyrtiofem minuter kokade vattnet.
Hur många Watt skulle stämplats på plattan ifall det varit en elektrisk spis,

Novisen Staffan
 
1 liter vatten 1 grad upp på 1 timme är lika med 1 litergrad som är 1,16W bara räkna sen tillkommer övergångsmotstånd mellan spis och kärl som är ???
 
Det var ingen imponerande tid.

Energimängden för att koka vattnet är massan * temperaturdifferensen * 4,18 kJ
1kg * (100 - 10)ºC * 4,18 kJ/(kg*K) = 376 kJ
Effekten räknas ut genom att dividera energin med tiden i sekunder.
376 / (45 * 60) = 0,14 kW.

Detta tar inte hänsyn till förluster under uppkokningen. Så lite högre effekt hade nog plattan.
 
Staffans2000
Tackar!

Så om jag höftar till det lite, kan jag anta att plattans effekt är cirka 200W?
 
Din höftning är nog lika god som andras här. Om du gör om samma manöver med en större mängd vatten som du bara värmer från 10 - 30º så får du ett bättre resultat. Rör om ordentligt innan du mäter andra gången. Men den största osäkerheten är förmodligen att effekten beror helt på hur du eldar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Energimängden för att koka vattnet är massan * temperaturdifferensen * 4,18 kJ
1kg * (100 - 10)ºC * 4,18 kJ/(kg*K) = 376 kJ
Effekten räknas ut genom att dividera energin med tiden i sekunder.
376 / (45 * 60) = 0,14 kW.
Nu har jag inte gått in med några sekunduträkningar eller annat räknesätt det behövs inte det jag skrev om är riktigt det med
 
J jonaserik skrev:
Nu har jag inte gått in med några sekunduträkningar eller annat räknesätt det behövs inte det jag skrev om är riktigt det med
Vart vill du komma med detta? Jag har inte kommenterat vad du skrev. Jag har efter min förmåga svarat på TS fråga.
 
Staffans2000
Med tanke på er gemensamma kunskap kan jag utgå ifrån att ni är överens om att "plattan" har en väldigt låg effekt?

Eldandet var inte "herredjävlarmycket" och inte heller "mysbrasepluttenuttigt". Utan en rejäl brasa som jag försökte att hålla så konstant som möjligt.
 
Fulkemisten
Ja, alltså, det låter som sjukt låg effekt. När jag kokar kaffe i skogen över öppen eld tar en liter vatten 8-10 min att koka upp. I min värld borde det gå snabbare på en vedspis som är effektivare?
 
Förr lyfte man ju bort ringar och använde kastruller som gick ned i det hål som bildas. Troligen blir vår NV överföringen radikalt bättre då.
 
Det där lät segt. Jag spenderar en hel del tid i en stuga med bara vedspis, och när den tänds på morgonen tar det inga 45 minuter innan kaffevattnet är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.