Hej, behöver en tappventil för trädgårdsbruk. Tanken är att sätta en stolpe med en kran som man behöver vattenutkastsnyckel för att öppna. Jag hittar färdiga tappventiler men alla modeller har vridkranar på sig. En lösning med endast ett stycke är att föredra pga sabotagerisken. Vilka alternativ finns att tillgå ?
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Är risken för att någon öppnar så stor att du anser dig behöva en sådan ventil
 
J jonaserik skrev:
Är risken för att någon öppnar så stor att du anser dig behöva en sådan ventil
Det finns en stor mängd barn i området. Det är i huvudsak dem jag vill begränsa från att leka med vattenkranen. Vi har befintliga vattenutkast som öppnas med nyckel i området som har fungerat bra. Av den anledningen önskas samma lösning. När jag skrev sabotagerisk så kanske det var att ta i, det är mest för att stäva missbruk. En kran som lämnas öppen över tid skulle kunna kosta en del onödiga pengar i vattenkostnad.
 
M merbanan skrev:
Hej, behöver en tappventil för trädgårdsbruk. Tanken är att sätta en stolpe med en kran som man behöver vattenutkastsnyckel för att öppna. Jag hittar färdiga tappventiler men alla modeller har vridkranar på sig. En lösning med endast ett stycke är att föredra pga sabotagerisken. Vilka alternativ finns att tillgå ?

Det finns kranbröst för fyrkantsnyckel, har inte RSK framför mig men med lite googlande ska du nog kunna hitta rätt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du menar väl en tappventil med lös nyckel och inte en vattenutkastare? :thinking::thinking:
Ja precis. Det där verkar vara den enda produkten som finns vad jag kan hitta. Skulle gärna vilja ha en tappventill med väggfäste inkluderat. Visst är det möjligt att koppla ihop lite delar men skulle vilja ha så få komponenter som det går.

Man jag får kanske överväga att sätta upp en tjock fyrkantig träplint. Då skulle ju ett vattenutkast fungera. Ursprungstanken var en enkel rund trästolpe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.