Hej

Vi har en sommarstuga uppe i jämtlandsfjällen och ända sedan huset byggdes för drygt 55 år sedan så har vi tagit in vatten från en bäck med hjälp av hinkar. Vattnet används bara till matlagning och diskning, men det blir ändå runt tre-fyra vändor om dagen med två hinkar varje gång.
Nu har jag funderat på att göra processen lite enklare genom att använda en pump för att få in vatten till köket i stugan. Det jag var inne på var en dränkbar pump från jula på antingen 250W eller 400W.
Men jag har ingen erfarenhet utav vattenpumpar och vet inte riktigt hur starka dom är, så därför tänkte jag kolla här vad ni tror.
Tanken är att sätta pumpen i en djuphåla i bäcken och sedan dra en slang på ca 40-50m in till köket. Höjdskillnaden från pump till "kran" blir ungefär 4-5m.
Finns här någon som vet om det skulle kunna fungera?
Då det är 80 mil till stugan så kan jag inte riktigt bara åka och prova heller.

Tacksam för alla svar och funderingar!
 
A azrael1333 skrev:
Höjdskillnaden från pump till "kran" blir ungefär 4-5m.
Är det strömt i bäcken och med den höjdskillnaden så skulle jag dra slangen från bäcken till huset och ha en kran där. På slangen i bäcken sätter du en större tratt som strömmen trycker mot då blir det ett tryck samtidigt som det blir en hävertfunktion och vattnet strömmar bra. Du kan t.o.m ha en liten VVB i huset det blir inte så stora flöden, men inhet kånkande med hinkar
 
Det är tyvärr inte tillräckligt strömt i bäcken för det under den tiden vi är där.
Tror du att en liten pump skulle klara av det, det är ju som sagt inte så stor höjdskillnad utan mest längden på slangen som oroar mig lite.
 
Längden är nog inget problem, det är sughöjden som avgör det, hur tänker du styra pumpen ( trycket ) . Bättre då med en pumpautomat som du har vid stugan och suger ner vattnet från bäcken, då behöver du inte dra kabel upp dit
 
Bäcken ligger rimligen 4–5 meter under huset, inte över. Så rimligen behöver det pumpas på samma vis som från en brunn. Men fyra–fem höjdmeter är ju ingenting. Det borde även en sugpump klara om man inte vill dra ner el till bäcken. Men en dränkpump som TS själv föreslog låter bättre i mina öron.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men en dränkpump som TS själv föreslog låter bättre i mina öron.
Det måste finnas någon form av start stopp om man inte har en brytare i stugan
 
För tillfället har jag bara tänkt att man kan sätta en strömbrytare bredvid "kranen" som i sin tur slår på pumpen då man behöver den. Har kikat på andra alternativ liknande pumpautomat som du nämner, men då stugan i stort sätt bara används 3-4 veckor under sommaren så tänkte jag mest om det fanns något billigare alternativ.

Men det är klart att med en dränkbar pump så blir ju elkabeln lika lång som slangen och den är inte helt gratis den heller. Så man kanske ändå skulle tjäna på att införskaffa något bättre direkt.
 
J jonaserik skrev:
Längden är nog inget problem, det är sughöjden som avgör det
En dränkbar pump har väl ingen sughöjd? :crysmile:
 
  • Gilla
azrael1333
  • Laddar…
Tacksam för era svar, då ska jag nog prova med en dränkbar pump.
Men tänkte bara kolla, tror ni att det räcker med pumpen på 250W eller är det lika bra att ta den på 400W direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.