Hur demonterade ni skorstenen till kaminen?

Var det ett plankgolv under linoleummattan(?) i hallen?
I vilket skick var det?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hur demonterade ni skorstenen till kaminen?

Var det ett plankgolv under linoleummattan(?) i hallen?
I vilket skick var det?
Det var ingen matta i hallen utan plankgolv, målat. Tyvärr röta under, vilket jag kunde gissa innan då det på ett par ställen gett sig.

Min far demonterade, det var lätt när den eg inte skulle återanvändas.
 
Jag undrar för att vi har ett liknande plåtschabrak fr 80-talet. Dess skorsten är i cortenstål och sotaren gissar att vikten ligger runt 300-400 kg. Skorstenen står på kaminen. Funderar på att byta kamin, men vill inte ha ner skorstenen som en pålkran i golvet...
Svets och/eller vinkelslip vill jag inte heller använda inomhus...
:thinking:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag undrar för att vi har ett liknande plåtschabrak fr 80-talet. Dess skorsten är i cortenstål och sotaren gissar att vikten ligger runt 300-400 kg. Skorstenen står på kaminen. Funderar på att byta kamin, men vill inte ha ner skorstenen som en pålkran i golvet...
Svets och/eller vinkelslip vill jag inte heller använda inomhus...
:thinking:

Pappa tog bort skruvar för att få loss själva kaminen, röret är kvar just nu. Ingen aning om hur jag ska få loss det på ett konstruktivt sätt. Viktigast för mig var att få golvet fritt, så jag kunde få ut det den stod på.

Svårt att gissa vikt på denna, men vi hade stora problem med att få ut den. Vi fick tippa den i skottkärra, omöjligt att lyfta för oss två. Men, så är jag inte helt fysiskt tränad och tjej, min sjuttioåriga pappa har helt klart högre kapacitet. Det var rätt mycket stenplattor i den, som vi lyckades pilla ut-stod för en hel del av vikten. Gissningsvis vägde det vi lyfte ut ut ett stycke runt 100-120 kg.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Om din kamin var ansluten till en befintlig murad skorsten så är nog anslutningsröret inte så besvärligt, eller tungt, och troligtvis är risken att det faller ner av sig själv inte överhängande.
 
  • Gilla
marcus.rang
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag undrar för att vi har ett liknande plåtschabrak fr 80-talet. Dess skorsten är i cortenstål och sotaren gissar att vikten ligger runt 300-400 kg. Skorstenen står på kaminen. Funderar på att byta kamin, men vill inte ha ner skorstenen som en pålkran i golvet...
Svets och/eller vinkelslip vill jag inte heller använda inomhus...
:thinking:
Kanske en kranbil(kranlastbil)med rejält utskjut kan dra skorstenen uppåt. Om man förberett och lossat så mycket som möjligt borde det gå rätt fort.
 
Ja, det är en möjlighet. (Som kan bli aktuell om kaminen byts ut mot en ny, men som jag om möjligt vill undvika om jag bestämmer mig för att bara ta bort kaminen och skorstenen, utan att sätta in ngn ny.)
Ursäkta TS för temporär trådkapning. :oops:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är en möjlighet. (Som kan bli aktuell om kaminen byts ut mot en ny, men som jag om möjligt vill undvika om jag bestämmer mig för att bara ta bort kaminen och skorstenen, utan att sätta in ngn ny.)
Ursäkta TS för temporär trådkapning. :oops:
Kapa på, här händer det inte mer än extremt monoton grävning i 27 gradig värme...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Monoton?
Finns det inte några skojjiga stenar, kadaver, bygglämningar etc under de sista rummen? ;)
 
Mycket jord och sten, väldigt lite roligt. Hittat lite tapeter bakom gips-eländet och ett knepigt huvud med huggtand som jag inte kan identifiera.

Huset har i och för sig också stabiliserats nu i veckan med geopolymer, det hade sjunkit 24 cm från glasverandans hörn till ena gaveln. Mot andra gaveln är det 4 cm skillnad. Så det känns skönt att den sämre sidan nu är stabil. De kunde bara höja 2.5 cm men det hjälpte ytterdörren att bli låsbar igen, så bra bonus!
Gamla benrester med en framträdande tand, hittade under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten vägg med gammalt, delvis skadat tapetlager och synliga sprickor i gipset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag 2.5 dagar innan snickarna kommer för att börja bygga bjälklag. Så gräva och städa!
 
  • En grön skottkärra framför stora stenblock och grushög på ett byggprojekts golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Gris, det är en del av under/överkäken från en gris du hittat. Ingen huggtand men en bete (y)
 
  • Gilla
minitoy och 5 till
  • Laddar…
Intressant tråd kämpa på följer med glädje (y)
 
W Woundedknee skrev:
Intressant tråd kämpa på följer med glädje (y)
Tack! Just nu är det rätt mycket som ska göras på kort tid, men då jag är ledig är det lättare!
 
Nu fokuserar jag på att får de fyra första rummen klara för snickarna som kommer måndag. De ska byta ut dåliga syllar och lite annat dåligt trä och bygga bjälklag. Parallellt kommer jag gräva ut hall och kök samt fylla grunden med hasopor i takt med att snickarna byggt bjälklag. Det absolut värsta hittills har varit att få bort gips/murbruket från väggarna, nu ikväll fick jag bort det sista som varit bakom kaminen. Imorgon ska jag förhoppningsvis visa upp fyra, sopade fina jord-golvsrum här :)

Renoveringsarbete med synlig skorsten, avlägsnat gips från väggar och jordgolv, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stege lutad mot en tegelvägg i ett renoveringsobjekt med synliga murbruk- och trästrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Nu är fyra rum relativt fina och sopade inför att snickarna kommer. Det är rätt blöt jord i ena hörnet av glasverandan, jag tror det har runnit vatten rakt in i grunden. I andra änden är syllen och pärlsponten inte i bästa skick. Det kan bero på dålig vattenavrinning från taket och att panelen är halvdan. Jag får ordna någon tillfällig lösning då tak och fasad inte byts förrän nästa år.

Nu börjar också den bökigaste tiden då hallgolvet vid trappen till övervåningen togs bort idag. Det är också dit jag måste gå för att använda toaletten. Som tur är sitter trappen till övre plan enbart fast i vägg och övervåning, inte i golvet. Gissningsvis har tidigare äger tagit bort en bit längst ned. Jag är rätt trött på grävandet, men med två rum kvar är det bara att köra på. Sen ska ju hasopor in i rummen också, men det borde ju rimligen vara enklare än att gräva ut. Imorgon packar jag ihop köket, det blir enklare att få upp det medan jorden är kvar i hallen. Sen: gräva!

Rum under renovering med jordgolv, upprivna väggar, en stege och plastsäckar i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med uppgrävd jord och stora stenar i ett rum med träväggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöt jord och sten i hörnet av en glasveranda som visar tecken på vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syll och pärlspont i ett hörn av ett renoveringsprojekt med synlig fukt- och vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensat rum med sopsäck och svarta trappsteg mot en orange vägg och synliga skador på golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvyta med borttaget golv och synlig jord, bråte och träplank i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsrum med borttaget golv och synlig underliggande konstruktion, samt person delvis i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.