Jag ska byta lite rör men går bet, hittar ingen bra lösning, men här på forumet vet jag att det finns en uppsjö av rörsnillen!

Jag har en stam på ena sidan av huset som består av 3/4" stål (hårt målade!). De mynnar slutligen i ett tör-r (1/2") och sedemera 3/8" avstick mot radiatorerna. Jag hade tänkt att byta 3/4" mot 22mm koppar, sedan 15x22x15 t-rör mot radiatorerna.

Frågorna som uppstår är:

- Kan jag byta 3/4" stål (i bjälklag) mot 22mm koppar med bibehållen kapacitet?
- Kan jag byta 3/8" stål (idag i bjälklag) mot 15mm koppar (utanpåliggande) med bibehållen kapacitet?
- Kan jag skarva 3/4" stålrör med Vatette 28mm med plasthylsa på ena sidan, 28x22 förminskning på andra sidan för att fortsätta med koppar? Är det bättre med en Unifix?
 
Är bara stålrören riktigt runda och avslipade från färg ( blanka ) så går det bra med vatettegrejerna
 
Stålrören brukar vara gängade, så om du kommer åt någon skarv så är det bara att gänga i en klämringskoppling.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Stålrören brukar vara gängade, så om du kommer åt någon skarv så är det bara att gänga i en klämringskoppling.
Ah, det är ju ett alternativ. Sitter skarvar en bit från taket. Frågan är hur lätta de är att lossa...
 
  • Rörledningar längs en vägg och isolerat rör vid tak, med verktyg och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns fler skarvar i golvet, men vet inte hur sugen jag jag är att använda dem utan möjlighet till inspektion...
 
J jonaserik skrev:
Är bara stålrören riktigt runda och avslipade från färg ( blanka ) så går det bra med vatettegrejerna
Ja, det kan som sagt vara lurigt att få bort färgen från baksidan på röret...
 
Dom muffarna är säkert med lin och linolja sitter som bara den, enda chansen att lossa är med värme, men bra då du har en gänga direkt, blir mycket billigare då, att få bort färg bakom blir att ha smärgelduk
 
Väggen sitter så nära så att du har svårt att greppa runt rören med rörtänger, du har även svårt att komma åt med U-nyckel om du kör med klämringskoppling på rören.
En rörtång på vardera sidan om muffen, en åt vardera hållet. Ibland kan man behöva vara två, en som har var sin rörtång.



OT: om du inte vet om det redan så ser det ut som om att du har eternitrör (asbest) för ventilationen, det är inget farligt förrän man börjar bearbetar eterniten (dammet).
 
Priset har inte högsta prioritet. Får nog öppna mer golv imorgon och lägger strategin efter det.
 
Ja, väggen är nära, och som lök på laxen är det högt upp, ca 2 meter, och varmvattenberedaren står alldeles intill.

Asbeströret sitter bra där det sitter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.