Jag är i färd med att bygga nytt hus.
Jag sitter såleds och funderar om jag kan ha en parabol i stället för vanlig TV antenn?

Jag är ej intresserad av något filmutbud, utan endast de fria kanalerna.

Någon som har lite ideér att dela med sig till en novis på detta område
 
Visst kan du ha parabol. Men för att se SVT och TV4 om det nu är de du menar med fria så måste du teckna ett grundabonnemang hos Canal Digital eller Viasat (ca. 100 kronor / månad) eftersom du annars inte kan koda av kanalerna.

Kanske då ändå bättre att köpa en mottagare för marksänd digital-tv för en femhundring då du slipper alla månadsavgifter. Bor du nära en sändare kanske du t o m klarar dig med en inomhusantenn.
 
T
Det finns filtersystem där du med 1 koax kan koppla in både 1 parabol och vanlig tv-antenn på samma koax.
Kostar runt 5-600:-, bra strategi då utbud/teknik ändras/utvecklas så slipper du låsa dig vid ett system.
 
Stämmer att det finns Combindrar och splitter för att slippa dubbla kablar men dessa är inte 100% genomsläppliga så har man lite taskig signal så kan detta göra att man tappar vissa signaler. Och bygger man nu nytt så är det inga problem att se till att det finns plats i rören för 2 koaxer.
 
Täckningen är värdelös där jag skall bygga.

Jag funderar lite på europaparabolen från expert och en begagnad digitalbox som visaat eller kanal digital godkänner.

 
Finns ingen anledning att köpa en begad box för du kan inte se något med den om du inte har Abb. (iaf inte Svenska kanaler). Så då är det bättre att ta ett abb och få med en box på köpet även om de inte är världens snabbaste boxar så är det ju bara dessa de godkänner att ta abb med. :-/ >:(
 
T
Kolla med närmsta granne hur mottagningen egentligen är i ditt område, innan du börjar investera i dyra grejor.
Bästa antenn för halvrisiga marksignaler är Televes DAT-75, sen får du börja smälla upp i storlekar typ torkställning om signalen inte skulle duga.
Gå in på www.Teracom.se och se på deras täckningskartor, men lita inte blint på dessa, de har ganska stora felmarginaler.

Parabol typ Europa har många fria kanaler, men på nordiska positionerna 5*Öst och 1* Väst är det till 99% betal med abonnemang, bara BBC är okodad just nu.
 
Man skall tydligen kunna skaffa kort för SVT:s kanaler 4:an osv (samma som är gratis via boxer) via parabol utan abbonemangsavgift, man betalar bara en engångsavgift för kortet.
 
Man skall tydligen kunna skaffa kort för SVT:s kanaler 4:an osv (samma som är gratis via boxer) via parabol utan abbonemangsavgift, man betalar bara en engångsavgift för kortet.
Det var intressant, har jag inte hört tidigare. Var fanns det erbjudandet?
 
Har oxå hört att detta går. Ta och slå en pling till Canaldigital och se vad det säger. Priset jag hörde va en depositon på 700.- Tänk bara på att du iaf behöver en box som klarar Conax.
 
hette lokalpaketet eller liknande.....
 
Annars finns ju IP-TV som bland annat Bredbandsbolaget har. En digitalbox kopplas in i telejacket, förmodligen behöver man bo hyffsat nära en telestation skulle jag gissa på.
 
Platsen jag vill slippa en traditionell spretantenn är i Hällnäs i Vindelns kommun.

TV-täckningen är snällt sagt usel där och därför vill ja parabol. Boxer har andra provat utan bra resultat.

Att dra bredband känns lite overkill i mitt fritidshus.
 
Kan man inte sätta en antenn på vinden?

-En granne till mig har det, men jag vet inte hur den ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.