Någon som har tips på vad jag kan använda som höjdmarkeringar för att bygga mitt fall i badrumet, är betonggolv som underlag och fallet tänkte jag bygga med Cascos Thermoplan.
 
Jag vet inte vad Casco Thermoplan är för spackel, men om det är ett flytspackel så kan du använda nivåpinnar. Dessa har en liten fot som klistras mot den primade betongen och sedan klipps av i rätt höjd.
Om du behöver något stabilare kan du borra, sätta plugg och skruvar.
 
Byggaren skrev:
ACME skrev: "Om du behöver något stabilare kan du borra, sätta plugg och skruvar. "

Det rådet var väl inte särskilt klokt? Då riskerar ju Nallebjorn att borra genom event. fuktspärr i golvet?
fuktspärren läggs efteråt så det går fint..skruvarna kan avlägsnas efter fallet är gjort
 
ikeahantverkaren skrev:
fuktspärren läggs efteråt så det går fint..skruvarna kan avlägsnas efter fallet är gjort
Prexis. Frågan är om skruven måste bort när undergolvet är gjutet? Det blir ju inte lika mycket rörelser i betongen som i ett spångolv.
 
Missade naturligtvis att skriva vad det var för spackel, jo det är ett flytspackel.
Nivåpinnar eller något liknande har jag hört lite om, dock inte sätt några sådanna i någon butik någonstans. Något tips om var man kan hitta dem ?
Eller får man ta o hitta på en egen liknande lösning :)
 
Byggaren har nog blandat ihop det lite, i privat badrum är det vanligt att använda sig av flytspackel som för övrigt är till för att spackla just fall med. ( givetvis också för att jämna till golv.) Tätskikt skall på spacklet och på tätskiktet fix och plattor.
Vad det är för extra lager på tätskiktet byggaren menar vet jag inte, men det behövs inte för att få bra vidhäftning ;) nu pratar vi om tunnskiktsläggning (vanligt fix).
Traditionell bruksläggning är nåt helt annat och används mer och mer sällan.
 
Jag glömde visst frågan.

Kakelbitar som du fäster med silikon är utmärkta höjdmarkeringar, dessa behövs inte ta bort heller. ;)
 
Hittade tillslut nivåpinnar på golvpoolen. Funkade bra o använda dessa väntar nu på att spacklet ska bränna så jag kan prima igen o fixa till det sista, blev lite jobbigt när spacklet naturligtvis tog slut strax innan hela golvet var klart
 
nallebjorn skrev:
Hittade tillslut nivåpinnar på golvpoolen. Funkade bra o använda dessa väntar nu på att spacklet ska bränna så jag kan prima igen o fixa till det sista, blev lite jobbigt när spacklet naturligtvis tog slut strax innan hela golvet var klart
BILDER!! ;)

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.