Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vems mark tror du enskilda vägar ligger på då, kungens? Och jo, Lantmäteriet har koll på exempelvis gemensamhetsanläggningar, vilket TS väg kanske är.
Självfallet ligger vägen på mark som ägs av samfälligheten, inte på tomtmark!!
 
Ingen har sagt att den skulle ligga på tomtmark. Däremot kan den mycket väl ligga på någons enskilda mark, TS, grannens eller någon annans. Eller lite av var. Det är inget ovanligt och normalt ingen kränkning av någons rättigheter då det brukar vara tydligt avtalat.

Och den frågan är vi då några som tycker att TS bör klara ut innan vi går vidare till huruvida grannen bör steglas eller bara hudflängas.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 6 till
  • Laddar…
Stackars tråd! Detta är ett dåligt exempel på spekulationer innan TS hinner lägga ut all fakta och ev ritning/bilder. Lugna er tills TS återkommer...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
TS har ju sagt att vederbörande inte vill konfrontera grannen, så enda tipset är väl att knyta näven i fickan och gå vidare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har ju sagt att vederbörande inte vill konfrontera grannen, så enda tipset är väl att knyta näven i fickan och gå vidare.
Lite grann så...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har sagt att den skulle ligga på tomtmark. Däremot kan den mycket väl ligga på någons enskilda mark, TS, grannens eller någon annans. Eller lite av var. Det är inget ovanligt och normalt ingen kränkning av någons rättigheter då det brukar vara tydligt avtalat.

Och den frågan är vi då några som tycker att TS bör klara ut innan vi går vidare till huruvida grannen bör steglas eller bara hudflängas.
Jo, TS har skrivit att den ligger på tomtmark. Så det får vi utgå från!
 
Som väldigt många andra i tråden verkar TS använda tomt som synonym till fastighet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som väldigt många andra i tråden verkar TS använda tomt som synonym till fastighet.
Ja, det är väl självklart?
 
Vi spekulerar förstås lite var till mans. Om vägen går mellan två fastigheter så sträcker inte tomten sig till fastighetsgränsen utan till vägområdet. Precis som Daniel skriver så är det skillnad mellan fastighet och tomt.

Vet av egen erfarenhet att det kan vara lite lurigt. Tex en väg uttagen vid laga skifte på 1800 talet som med tiden av praktiska skäl kanske har flyttat sig lite grand i sida mellan fastigheter. Vägområdet är den i nutid av hävd använda vägsträckningen om jag har fattat det rätt. Kontentan blir att det är skäl att kolla upp vad som är vägområde och vad som är tomt (men också att hävda denna! )

Kanske någon annan här som behärskar området bättre än mig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Låt vägföreningen göra jobbet. Skriv ett brev till vägföreningen och påtala att den egenmäktiga utvidgningen av vägområdet som föreningen genom sin styrelseledamot genomfört inte är acceptabel då den gör intrång på din fastighet och att du förväntar dig att föreningen snarast föranstaltar om återställning. Det kan bli intressant att se hur föreningen spelar den bollen. Kommer man att peka ut sin styrelseledamot som enskilt ansvarig? I så fall borde man inte ens behöva föreslå styrelsen att ta sin styrelseledamot "i örat" för annars ställer man ju sig bakom en olaglighet. ;-)
 
  • Gilla
daniel-san och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju om vändplanen inkräktar på TS tomt eller om den ligger i vägens "vägområde" Körbana + 2m kantremsa, mätt från kanten på båda sidor och utåt. Kantremsan är till för diken osv.

Inkräktar vänplanen på TS Tomt har denne all rätt att vara förbannad. Egenmäktigt förfarande/Olovligt nyttjande av annans mark osv från grannens sida och ska polisanmälas.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Det behöver ju inte vara 8m bredd just i det här fallet. Vi spekulerar ju bara.
 
Självklart :)
 
D
Ursäkta att jag inte haft tid att svara förrän nu. Jag har skottat och kört bort 3 släpvagnar med fyllnadsmassor. Nu är det i princip återställt och vi får se vad som händer.

Jag har blåsor på mina kontorshänder.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jonmo och 54 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Ursäkta att jag inte haft tid att svara förrän nu. Jag har skottat och kört bort 3 släpvagnar med fyllnadsmassor. Nu är det i princip återställt och vi får se vad som händer.

Jag har blåsor på mina kontorshänder.

Stay strong!

Kan vi inte få lite bakgrundsinformation?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.