En lätt lösning för grannen skulle vara att dumpa massorna på sin egen tomt för vändplan. För att inte förstöra diket lägger man dit betongrör under. Klart.

Dessutom krävs det mycket mindre mängder att bygga ut åt sidorna vid anslutning till vägen, mot att anlägga en hel halvcirkel på andra sidan (TS beskriver ju en T-korsning).
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Har samma sits...
En sak att tänka på är att även om man inte orkar bry sig nu så med tiden blir det "hävd" och då sitter man där.
En ny ägare till din fastighet kan säkert pruta pga såna problem, en ekonomisk fråga i framtiden alltså.

Nu senast när grannen sålde fick jag gräva fram dokumentation från när han dumpade schaktmassor + stor-sten från sitt "trädgårds projekt" på min mark.
Det blev att informera mäklaren skriftligt att tvistighet rådde i denna fråga.
Varpå grävmaskin modell större kom på en vecka, 8 lastbilslass blev det.
Jag hade en fin dag på altanen...

Som tips detta sagt.
Skrattar bäst som skrattar sist!
 
  • Gilla
Tord_Lj och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag har aldrig skritvit att han har grävt. Han har dumpat massor där så att han kan svänga runt.
Bygg en kort låg mur, av travad betongblock, för att undvika disk om tomtgräns , lägg den 20 cm in
 
D Bubblebubb skrev:
Jag har en tomt som ligger längsmed en väg. Min granne har sin utfart i rät vinkel mot min tomt och alltså även mot vägen. Han bor på motsatt sida om vägen sett från mig.

Istället för att bredda sin egen utfart har han anlagt en halvcirkel in på min tomt, för svängradien.

Han vägrar lyssna på mig och säger att han inte ville bredda sin väg för att han inte vill förstöra sina diken. Han har köpt en stor båt och behöver svängradien är hans motivering.

Jag kom hem en dag och då hade han gjort detta, vad skall jag göra?

Förtvivlad.
Var inte förtvivlad utan bli arg. Meddela grannen att du kommer att polisanmäla honom för intrång om han inte tar bort sina massor omgående. Om han vägrar så ta hjälp av en jurist. Hans agerande är på alla sätt oacceptabelt.
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Ser flera möjliga lösningar, i turordning:
1 kolla exakt var din tomgräns går.
2 prata med grannen, informera om gränsen och att du inte vill ha en vändplan där. För diskussionens skull, tänk ut vad du vill ha ytan till så du inte blir svarslös när/om han undrar vad det gör att det är lite grus där.
3. Fungerar inte 2, sätt upp ett staket, sätt det centimetern in på din tomt så kan det inte diskuteras.
4. Fungerar inte 2 och du inte vill sätta upp staket, bestäm hur du vill använda den delen av tomten och glöm det hela sedan. Har haft liknande problem under åren, och att titta ut och reta sig och diskutera med andra vad man borde göra (och sedan inte gör) är den absolut sämsta lösningen. Straffar dig och ingen annan.
 
  • Gilla
Manuel Manolo och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag har en tomt som ligger längsmed en väg. Min granne har sin utfart i rät vinkel mot min tomt och alltså även mot vägen. Han bor på motsatt sida om vägen sett från mig.

Istället för att bredda sin egen utfart har han anlagt en halvcirkel in på min tomt, för svängradien.

Han vägrar lyssna på mig och säger att han inte ville bredda sin väg för att han inte vill förstöra sina diken. Han har köpt en stor båt och behöver svängradien är hans motivering.

Jag kom hem en dag och då hade han gjort detta, vad skall jag göra?

Förtvivlad.
Men anmäl för f-n, han har inte rätt att vara på din tomt över huvudtaget, destomindre behöva svägradie för sin båt där. Han ska återställa marken, sedan stätter su upp staket, alternativt lägger sten så idioten måste använda sin egen tomt för att inte förstöra bilen..
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Jag skulle råda att undersöka fakta om vägen först. 1 Hur många meter bred väg är uttagen? (Lantmäteriet)
2 Var befinner sig vägområdet? Försök fastställa detta.

Är uttagen väg 8 m bred t.ex. så blir det 4 m åt vart håll från mitten räknar. Diken skall rymmas inom detta avstånd. Dvs åt grannens håll sträcker sig närområdet över halva vägbanan + diket. Sedan sträcker sig närområdet lika långt åt TS håll. Eftersom det inte finns dike här så blir det kanske så att vägområdet faktiskt går in på TS tomt och inbegriper det område grannen låtit fylla upp.

Kan du få reda på svaret på frågan 1 så kan du kanske sätta några markeringspinnar där det vägområdet tar slut och din tomt börjar. Jag tror det är bra om du gör detta först så att du verkligen försäkrar dig om att det är din tomt ( på vilken du absolut bör sätta upp ett litet staket). Det finns ju möjlighet för grannen att lösa problemet på sin sida men tänk också på att han har rätt att använda vägområdet. Är du/grannen överens om att han gått utanför vägområdet så be honom ta bort fyllningen.

I övrigt gillar jag idén om bygglov för båten men det är ju bara aktuellt om grannen gjort en ställning över båten. Själv skulle jag kolla noga vilka ev överträdelser jag själv kanske gör innan jag tog till åtgärden anmäla.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 9 till
  • Laddar…
thomarv thomarv skrev:
Jag skulle råda att undersöka fakta om vägen först. 1 Hur många meter bred väg är uttagen? (Lantmäteriet)
2 Var befinner sig vägområdet? Försök fastställa detta.

Är uttagen väg 8 m bred t.ex. så blir det 4 m åt vart håll från mitten räknar. Diken skall rymmas inom detta avstånd. Dvs åt grannens håll sträcker sig närområdet över halva vägbanan + diket. Sedan sträcker sig närområdet lika långt åt TS håll. Eftersom det inte finns dike här så blir det kanske så att vägområdet faktiskt går in på TS tomt och inbegriper det område grannen låtit fylla upp.

Kan du få reda på svaret på frågan 1 så kan du kanske sätta några markeringspinnar där det vägområdet tar slut och din tomt börjar. Jag tror det är bra om du gör detta först så att du verkligen försäkrar dig om att det är din tomt ( på vilken du absolut bör sätta upp ett litet staket). Det finns ju möjlighet för grannen att lösa problemet på sin sida men tänk också på att han har rätt att använda vägområdet. Är du/grannen överens om att han gått utanför vägområdet så be honom ta bort fyllningen.
Utmärkt beskrivning av lämpligt tillvägagångssätt! (y)
 
  • Gilla
Stefan Jennifer Jelle och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag funderar på att hyra ett släp i helgen och skotta upp massorna och kör till återvinningen, köpa en spade också. Får man lämna massor på återvinningscentraler?
Åk till närmaste bygghyrfirma och hyr några betongplintar, s.k. "gråsuggor" och ställ dit. Givetvis på din mark, inte på grannens.
374001_1000px.jpg
 
Vägområdet är per definition inte en tomt. Tomt är inte synonymt med fastighet.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag har en tomt som ligger längsmed en väg. Min granne har sin utfart i rät vinkel mot min tomt och alltså även mot vägen. Han bor på motsatt sida om vägen sett från mig.

Istället för att bredda sin egen utfart har han anlagt en halvcirkel in på min tomt, för svängradien.

Han vägrar lyssna på mig och säger att han inte ville bredda sin väg för att han inte vill förstöra sina diken. Han har köpt en stor båt och behöver svängradien är hans motivering.

Jag kom hem en dag och då hade han gjort detta, vad skall jag göra?

Förtvivlad.
Du har fått förslaget att sätta upp staket i tomtgräns men det finns ett mycket enklare sätt.
Låtsas att du tänker sätta upp ett staket genom att köpa två st färdiga plintar med två uppstickande järn att fästa staketstolpen i. Gräv ner dem intill tomtgräns där han har fyllt med 1,5 - 2 m lucka.
Då lär han inte riskera sina däck! Och din insats är mycket enkel och billig.
 
thomarv thomarv skrev:
Jag skulle råda att undersöka fakta om vägen först. 1 Hur många meter bred väg är uttagen? (Lantmäteriet)
2 Var befinner sig vägområdet? Försök fastställa detta.

Är uttagen väg 8 m bred t.ex. så blir det 4 m åt vart håll från mitten räknar. Diken skall rymmas inom detta avstånd. Dvs åt grannens håll sträcker sig närområdet över halva vägbanan + diket. Sedan sträcker sig närområdet lika långt åt TS håll. Eftersom det inte finns dike här så blir det kanske så att vägområdet faktiskt går in på TS tomt och inbegriper det område grannen låtit fylla upp.

Kan du få reda på svaret på frågan 1 så kan du kanske sätta några markeringspinnar där det vägområdet tar slut och din tomt börjar. Jag tror det är bra om du gör detta först så att du verkligen försäkrar dig om att det är din tomt ( på vilken du absolut bör sätta upp ett litet staket). Det finns ju möjlighet för grannen att lösa problemet på sin sida men tänk också på att han har rätt att använda vägområdet. Är du/grannen överens om att han gått utanför vägområdet så be honom ta bort fyllningen.

I övrigt gillar jag idén om bygglov för båten men det är ju bara aktuellt om grannen gjort en ställning över båten. Själv skulle jag kolla noga vilka ev överträdelser jag själv kanske gör innan jag tog till åtgärden anmäla.
Det du skriver låter otroligt! Menar du verkligen att vägen kan gå på min tomt utan att det finns något servitut? Knappast troligt. Min tomt är helig och ingen får inkräkta på den utan tillstånd. Jag tror inte att lantmäteriet har några mått på en privat väg som sköts av en vägsamfällighet.
 
Vems mark tror du enskilda vägar ligger på då, kungens? Och jo, Lantmäteriet har koll på exempelvis gemensamhetsanläggningar, vilket TS väg kanske är.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det du skriver låter otroligt! Menar du verkligen att vägen kan gå på min tomt utan att det finns något servitut? Knappast troligt. Min tomt är helig och ingen får inkräkta på den utan tillstånd. Jag tror inte att lantmäteriet har några mått på en privat väg som sköts av en vägsamfällighet.
Servitut måste ju finnas om den inkräktar på någons fastighet. Vägen har ju lm koll på, för det är ju bara att kolla fastigheterna intill ( fastighet1- väg - fastighet2) eller titta i vägsamfällighetens anläggningsbeslut ( antar jag).
 
Hade samma problem. Grannens husbil behövde större plats och då blev vår gräsmatta ett alternativ i stället för att ta ner en del av sin häck. Jag satte upp ett staket så att vederbörande var tvungen att ta bort en del av sin häck. Han har aldrig klagat utan förmodligen insett logiken i det hela.
 
  • Gilla
ilafudi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.