Jag vet att den bifogade kladden inte är vacker...

Gräsmatteytan är nog lite mindre än 1000 m2. Problemet är att den varken är platt, jämn eller sammanhållen. Jag behöver en ganska lång begränsningskabel och eventuellt två guidekablar (?).

Den smalaste passagen är 90-100 cm. Det är hyfsat plant där. Där pilarna är är det en backe som svänger sig upp. Alla ställen (förutom den markerade) som ser lite smala ut kan jag göra bredare i verkligheten (två meter?).

Vad kan problemen bli och hur löser jag dem? Handritad skiss av gräsmatta med begränsningskabel och smala passager markerade med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och laddstationen vid frågetecknet....
 
En guidekabel som går bort förbi den smala passagen till vänster räcker nog gott. Tror inte att den lilla ytan till höger blir ett problem (om det inte är väldigt brant) för klipparen att hitta in och ut från själv.

Jag har ganska många hundra meter begränsningskabel på min automower 420 utan att det är ett problem, men jag minns varken exakt vad det blev eller vad som rekommenderas men 400 meter har jag nog. Och kanske 150 m guide.

Laddaren där ser bra ut.
 
Kan det bli så att den struntar i att ta sig upp i den lutande tarmen? Skulle ju vara smidigt om den verkligen såg över hela ytan utan att jag ska behöva bära dit den med jämna mellanrum...
 
Skulle man programmera in startpunkter längs guidekabeln? Hur nära får guidekablar och begränsningsslingor ligga varandra?
 
  • Skiss av en trädgård med grön begränsningsslinga och gul guidekabel för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror den dragningen kan ställa till större problem än den gör nytta. Roboten kommer att hitta in i ytan till höger ofta nog.

Klipparen går till vänster om guidekabeln på väg hem mot laddaren. Har du bara en meter mellan kanterna skulle jag lägga tråden 25–30 cm från ytterkanten. Kanske ännu närmare.
 
Hur långt utanför begränsningskabeln klipper den då? Är det något man ställer in själv? Blir det problem om guidekabeln kommer för nära begränsningskabeln? Hur nära får den gå? Om man ändå lägger guidekabeln i en slinga, hur nära sig själv får den ligga?

Skissen är en förenkling av den smala passagen. Grönt är så långt jag vill att den ska klippa, brun är begränsningskabeln och blå är guidekabeln.
 
...och så skiss....
 
  • Skiss med tre vertikala färgade linjer simulerar möjliga byggprofiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för dina svar förresten!
 
Hur mycket den kör över tråden går att ställa in. Hjälpte till att installera en Gardenaklippare härom dagen, den hade 20–40 cm. Har för mig att Husqvarna har typ samma.

Det gör alltså att du får max 60 cm mellan begränsningskablarna. Tight, men förmodligen görbart även med guide emellan.
 
På i alla fall Husqvarna 430X kan man ställa in vinklarna den startar från laddstationen med (430X har dubbla guidekablar men förhoppningsvis finns samma funktion med utfartsvinklar på enklare modeller också). Då skulle du kunna ställa in en lämplig vinkel så den siktar på hålet till det smala området till höger. Sen kan klipparen följa begränsningskabeln hem om den inte hittar någon guide. Dock osäker på vilket håll den går hem åt längs begränsningskabeln, i ditt fall hade det varit lämpligt om den går åt vänster efter att ha gått mot begränsningskabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.