Vad har hänt med äppelträdet i år? Inga blad eller knoppar som på övriga fruktträd i trädgården.
Är det något att göra åt eller gräva upp plantera nytt?
Kan informera om att det är ett billigt äppelträd inköpt på Lidl för 4-5 år sedan men vi har fick lite frukt i fjol.
 
  • Äppelträd utan löv eller knoppar framför en grusväg och gröna träd i disigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tycker det ser ut som lite blad långt ner på åtminstone ena stammen på din bild men det är svårt att se om där finns något grönt när det mesta av bakgrunden är grön. Du kan skrapa lite på barken för att se om det finns något grönt under den.

Hittar du något grönt?
 
Jo det är några få små torra gröna blad/knoppar se bild. Men inte alls samma bladverk som övriga träd.
Behöver det gödslas, vattnas eller pysslas om på annat sätt?
 
  • Trädgren med några små gröna blad och knoppar mot suddig naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mycket av trädet har nog dött gissningsvis. Du kan kolla med att skrapa barken högre upp i trädet för att se hur långt upp det lever.

Om trädet står omgivet av gräs etc. är det bra att börja med att se till att det är öppen jord helst en halvmeter ut från stammen. Detta för att annat som växer där tar hand om det vatten och näring som trädet behöver. När det är gjort kan du göra göra ett litet provhål och kolla hur jorden känns. Är den torr eller blöt?

Det ser ut som intorkade blommor med skrumpna blad runt. Finns det någon ohyra på bladen och/eller blommorna?
 
Ja det är tyvärr väldigt mycket gräs runt om och vi har nog försummat rensning kring just detta träd. Ska försöka en räddningsaktion innan vi helt ger upp hopper!
Tack snälla för din hjälp! Bra forum detta:)
 
BirgitS
Jag la till lite i mitt förra inlägg medan du skrev ditt inlägg, tror jag.
 
Ingen synlig ohyra, men jag har inte varit vid trädet förrän igår. Det är vid vår sommarstuga.
Tog nytt foto om det är någon ohyra eller sjukdom som kan åtgärdas.
 
  • Närbild på misstänkt sjuk grenknopp mot suddig grön bakgrund, inga synliga skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog någon skada eller sjukdom på trädet. Ta bort det. Men om det är någon sjukdom kan det vara bra att inte plantera ett nytt på samma plats direkt.
 
BirgitS
Ja, alger på ett träd som bara är några år gammalt är ett dåligt tecken.
 
Har det några rötter? Har ni sork eller andra djur som gnager på rötter?
Hur ser barken ut?
Vad har ni för jord?
 
Ok, tänkte nästan det...Hur långt ifrån törs man sätta nya träd? Det är ett hörn av tomten där jag vill ha träd eller bärbuskar.
Sork känns som ett troligt problem! Har haft svårt att tom få rabarber att överleva!
Idéer för sork bekämpning?
 
Uggleholkar lär kunna ha effekt. Det finns också olika typer av fällor.
 
Vi har både uggla och katter.
 
Sork kan nog vara sannolikt, ruska lite i trädet och känn om det sitter väl förankrat i backen. Just att löven börjar komma men sedan är krafterna slut och allt stoppar upp tyder på förstörda rötter. Trädet sparar mycket näring i rötterna över vintern och om sorken ätit upp rötterna eller om de frusit sönder finns det inte krafter nog att komma igång på våren. Hur som helst, detta träd är nog bara att glömma, om det inte kommer några nya skott från stammen. I såna fall får du kolla att de kommer från rätt sida av ympen, och sedan har du många år av beskärning framför dig innan trädet har en bra grenstruktur igen.
 
Har både hittat sorkhål samt upptäckt stillastående vatten i ett dike ett par meter ifrån trädet. Rötterna är påtagligt förstörda för trädet är väldigt ”löst”. Däremot är stam och grenar gröna både uppe och nere där jag skrapat på barken..
Har rensat, dränerat diket och spridit ut sorkmedel så får vi se om det repar på sej.
Håll tummarna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.