har nyss monterat en ovan-mark pool. Någon som har en sån (typ Intex/bestway) och kan dela erfarenheter av hur ni löste det med en robotgräsklippare?

Funderar på om jag behöver bygga någon ram runt poolen eller om det inte finns risk att den tar skada av roboten? En ram runt poolpumpen och solvärmarna kommer ju att behövas, men klarar själva poolen sig utan ram? Den e ju ganska styv när den e fylld med vatten :)

Och, någon som vet hur man bäst bygger en ram/lågt staket? Finns det inga mini-pålar att köpa, säg 20 cm höga? Måste man tillverka egna?
 
Du behöver ingen ram runt själva poolen. Om klipparen lyckas skada den så skulle jag inte vilja ha den klipparen i min trädgård :)
Runt pump och värmare är det väl bara att slänga ihop några tryckande brädor, alternativt skapa en ö av slingan runt hela poolområdet så slipper du problem.
 
Jag skulle nog inte låta en enveten robotklippare stångas med poolen.
Måste ju vara en gaska enkel uppgift att kapa av lämplig längder av tryckad 45x45 regel och slå ned i backen som pålar och fästa två trallbrädor på sidan. Lägg en uppepå som ”tak”
Alternativt lägga trall runt hela poolen. Då slipper du dra en massa gräs in i poolen. Köp 145 reglar kapa av i lagom längd, skruva fast en bit trallvirke på undersidan och lägg på marken pekandes ut från poolen vid varje ben på stativet och en extra mellan. . Lägg 120mm trall uppepå och stående 95 trall på sidan. Blir ju både hyfsat snyggt och billigt.
 
Tack för svaren!
Bygga trall runt poolen låter ju gött men det känns för tidskrävande, en bild hade underlättat att förstå vad du menar :)

Klipparen e en honda miimo och det känns sådär att låta den stångas med poolen faktiskt.
Det måste finnas någon som har kombon ovanpåmark pool + robot som kan visa någon bild på en lösning? :)
 
Men du har väl lagt typ stenmjöl eller likande under poolen, låt det gå ut några cm extra för att slippa gräs direkt inpå och lägg begränsningsslingan så den bildar en ö så vänder ju klipparen
 
Är väl inte tidskrävande att lägga några rader trall runt poolen ?
En extremt ful bild, har varken papper eller annat
Men ställ reglarna på backen. Dela 360 med antalet reglar du behöver och ställ in gersågen på den vinkeln. Kapa och skruva fast trallen på reglarna. Blir en fin rundel av trall runt pooolen. Kan väl ta en dag eller två att fixa det och material för nån tusenlapp. Håller minst lika länge som poolen. Handritade skisser som visar hur man kan bygga en rund trall runt en pool med reglar och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har väl dragit slingan runt hindren?
 
Nej jag har inte dragit slingan runt poolen, tänker mig att den får krocka o vända. Missuppfattade jag klipparens manual att slingan behövs enbart vid mindre låga objekt (eller av andra skäl) men höga objekt behöver inte kabel? Kanske sliter för mkt på klipparen att låta den krocka emot?
 
GoC: tack för beskrivningen, men det blir för mkt arbete för mig att ta i just nu. Är ute efter en enklare lösning a 1-3 timmar :)
 
Dra slingan runt polen för bövelen, det är den enklaste, bästa och snyggaste lösningen
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Slinga ska man dra runt ”allt”, tomtens yttre gränser, samt runt hus/altan buskar/träd mm, så slipper den krocka med allt, samt att den blir ful.

Tidsåtgång: 20min, och absolut den bästa/snyggaste lösningen.
 
R ravve007 skrev:
har nyss monterat en ovan-mark pool. Någon som har en sån (typ Intex/bestway) och kan dela erfarenheter av hur ni löste det med en robotgräsklippare?

Funderar på om jag behöver bygga någon ram runt poolen eller om det inte finns risk att den tar skada av roboten? En ram runt poolpumpen och solvärmarna kommer ju att behövas, men klarar själva poolen sig utan ram? Den e ju ganska styv när den e fylld med vatten :)

Och, någon som vet hur man bäst bygger en ram/lågt staket? Finns det inga mini-pålar att köpa, säg 20 cm höga? Måste man tillverka egna?
Vill du ha ett staket runt så finns ju ministaket att köpa: https://www.jemfix.se/ministaket/4190/9015755/
 
Ok, ni har övertygad mig att dra en slinga runt :)
Är det bara till att skarva från bef. slinga helt enkelt? Tips på bra skarvningsclips (eller vad de nu heter)? Gärna i nån av de större lokalbutikerna (jula, biltema, etc).

Slingan har inte skarvats tidigare så det känns pirrigt att klippa kabeln.


Tack för länken med ministaket, blir nog några såna också!
 
R ravve007 skrev:
Ok, ni har övertygad mig att dra en slinga runt :)
Är det bara till att skarva från bef. slinga helt enkelt? Tips på bra skarvningsclips (eller vad de nu heter)? Gärna i nån av de större lokalbutikerna (jula, biltema, etc).

Slingan har inte skarvats tidigare så det känns pirrigt att klippa kabeln.


Tack för länken med ministaket, blir nog några såna också!
Skarva från befintlig slinga med https://m.clasohlson.com/se/Skarvkopplingar-till-begränsningskabel/31-9848

Du går ut från begränsningskabeln mot poolen, går runt den och sen tillbaka precis bredvid kabeln som du drog mot poolen. När dom ligger bredvid varandra (utan att korsas) så tar signalerna från kablarna ut varandra och blir då osynlig för klipparen.
 
R ravve007 skrev:
Ok, ni har övertygad mig att dra en slinga runt :)
Är det bara till att skarva från bef. slinga helt enkelt? Tips på bra skarvningsclips (eller vad de nu heter)? Gärna i nån av de större lokalbutikerna (jula, biltema, etc).

Slingan har inte skarvats tidigare så det känns pirrigt att klippa kabeln.


Tack för länken med ministaket, blir nog några såna också!
Jag skarvar hej vilt när trädgården byggs om. Använder vanliga wago och försöker ha en aktuell karta där jag markerat skarvarna. Tänker att om det någon gång blir aktuellt att felsöka så börjar jag där, men på 4säsonger och ca 10 skarvar så är det inga problem. Använder också blandat originalkabel och vanlig FK så verkar finnas ganska höga toleransnivåer
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.