E Eriond skrev:
Låt mig förklara problemet: DU FÅR INTE INKRÄKTA PÅ ANNANS EGENDOM.
Blev det tydligare nu? För det spelar nämligen ingen roll vad det bakomliggande syftet är, du har ingen rätt att ta i anspråk någon del, hur liten den är, av mark som inte tillhör dig. Gäller även allmänning.
Ovanstående gör alla dina argument irrelevanta:
  • Om grannen tänkt återställa eller inte
  • Det är en permanent lösning, eftersom den uppenbarligen ligger kvar efter användande
  • Användningsfrekvensen är > noll
Alla får förstås resonera som de vill, men dina argument gör mig tveksam till om du förstår vissa av de grundläggande värderingar vårt samhälle bygger på? Som skillnaden mellan mitt och ditt, t.ex.
Jodå, det är vanligt att vägar ligger på andras fastigheter.
 
Förstår att det är ett knivigt problem. Har varit i liknande sits. Granne i vägföreningen krävde att göra vändplats vid sig fast på min mark. Ett jäkla sätt men det förpestade situationen. Först blockerade jag. Några år senare gav jag med mig. Men denne bossige granne som inte kan ändra sin egen infart. Vad störigt! Vill se bilder. Gärna ritning också.
 
verkar som att trådskaparen inte alls vill vara delaktig i denna tråd, eller ens intresserad av att få tips angående detta.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
gräv upp massorna och dumpa dom i diket på hans sida, klart!

Ett nytt fel gör ju inte det första ogjort !
Dessutom kan ju grannen anmäla TS för denna dumpning !

Nej säg till grannen att ta bort dumpade materialet inom en vecka annars blir det polisanmälan
Polisanmälan kommer förmodligen bli nedlagd
Då lämnar du in en stämning

Om du släpper in grannens så här vad händer nästa gång han får förs sig någonting med din tomt
Tänk om han köper den ännu större båt och behöver en mer utrymme
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag har anmält det till vägföreningen men han sitter med i styrelsen. Allt ser ganska mörkt ut just nu. :(
Om han sitter mad i styrelsen så får han på grund av jäv inte på något sätt deltaga i ett beslut i detta ärende måste lämna när det dras upp
 
  • Gilla
ThomasHedberg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jodå, det är vanligt att vägar ligger på andras fastigheter.
Då kallas det för servitut, och regleras enligt lagar o regler. Det TS granne har gjort kallas egenmäktigt förfarande, och regleras av brottsbalken.
 
  • Gilla
yoaqim och 13 till
  • Laddar…
Och vad får dig att vara så säker på vad som skett i TS situation? Vi har ingen karta, ingen skiss, ingen uppfattning om hur stor yta grannen tagit i anspråk.

Det finns all anledning att vara öppen för att flera olika beskrivningar av vad som skett kan stämma än så länge.
 
  • Gilla
Manuel Manolo och 4 till
  • Laddar…
Man startar en tråd där man vill ha råd där man sedan har noll intresse av att ta del av information eller komma med kompletterande information.

Lite vett och etikett efterfrågas...
 
  • Gilla
ErikLtz och 4 till
  • Laddar…
TS skrev i tråden så sent som kvart över två igår. Finns inget att klaga på där.

Sen kan jag personligen sakna lite bättre info om omständigheterna, men sån tur har man ju inte alltid att man får det.
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
FreddieSthlm FreddieSthlm skrev:
Man startar en tråd där man vill ha råd där man sedan har noll intresse av att ta del av information eller komma med kompletterande information.

Lite vett och etikett efterfrågas...
Lite respit får väl ändå vara också anses tillhöra vett och etikett. Har ju gått mindre än 24 timmar sen TS svarade i tråden....
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
1. Var exakt är din tomtgräns?
2. Är det typ vägens kant som han fipplat med och som ingår i vägens egna tomt?

Om det är din tomt hela vägen till vägen så påtala för honom at det inte är OK för dig.
Annars kan du inget göra mera än at ta upp det i vägföreningen och där hålla ett kort tal om hur du känner dig överkörd rent ut sagt och sen fråga andra om vad de tycker.
Fråga om det inte kunnat skötas snyggare med ett rör i diket på grannes sida och sen täcka över där.

Om det är din tomt,,just hang him high! :)
 
Ett annat tips som kan svida lite för granen.
Han måste väl ha bygglov för att ställa upp en båt i flera månader på sin tomt eller?
Dvs anmäl till kommunen att han saknar bygglov för uppställandet
Vänligen Björn
 
E Ennazus skrev:
1. Var exakt är din tomtgräns?
2. Är det typ vägens kant som han fipplat med och som ingår i vägens egna tomt?

Om det är din tomt hela vägen till vägen så påtala för honom at det inte är OK för dig.
Annars kan du inget göra mera än at ta upp det i vägföreningen och där hålla ett kort tal om hur du känner dig överkörd rent ut sagt och sen fråga andra om vad de tycker.
Fråga om det inte kunnat skötas snyggare med ett rör i diket på grannes sida och sen täcka över där.

Om det är din tomt,,just hang him high! :)
En väg har ingen tomt.
 
Låt grannen betala vägavgiften för dig som kompensation.
 
  • Gilla
Fridh78 och 1 till
  • Laddar…
Har samma sits...
En sak att tänka på är att även om man inte orkar bry sig nu så med tiden blir det "hävd" och då sitter man där.
En ny ägare till din fastighet kan säkert pruta pga såna problem, en ekonomisk fråga i framtiden alltså.

Nu senast när grannen sålde fick jag gräva fram dokumentation från när han dumpade schaktmassor + stor-sten från sitt "trädgårds projekt" på min mark.
Det blev att informera mäklaren skriftligt att tvistighet rådde i denna fråga.
Varpå grävmaskin modell större kom på en vecka, 8 lastbilslass blev det.
Jag hade en fin dag på altanen...

Som tips detta sagt.
 
  • Gilla
iommi och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.