Hej
Vi bor centralt i en liten skånsk by och har en motor - och cykelverkstad som granne.
Vi har en uteplats på vår innegård som gränsar till verkstaden och där finns ett utblås på väggen. Ur detta utblås kommer väldigt stark bensinlukt vilket näst intill gör det omöjligt för oss att nyttja uteplatsen.

Jag kan naturligtvis tala med ägaren av verkstaden, men innan dess vill jag kolla med er vilka juridiska möjligheter jag har att får ägaren att bygga nån typ av ventilationskanal så att bensinångorna släpps ut på en högre höjd, om det nu ens är tillåtet att släppa ut bensinångor bara sådär.

Jag bifogar två bilder där utblåset och möjligheterna att bygga kanal framgår.
Uteplats med väggventilation nära två stolar och ett bord, mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uteplats med trädäck, två rottingstolar och en ventil på tegelvägg, eventuell källa till bensinlukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp i detta.

//Paul
 
E
Vem fick för sig att bygga en uteplats där verkstaden har sitt utblås?
 
  • Gilla
jonko och 7 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Vem fick för sig att bygga en uteplats där verkstaden har sitt utblås?
Hej Emil och tack för ditt ”uttömmande” svar. Behöver jag omformulera frågan så att även du förstår den?
 
  • Gilla
  • Haha
Hank_Ö och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
Blåser det ur ventilationen så att det hörs eller luktar det "bara"?

Man kan ju prova att sätta någon bordsfläkt emot då så kanske han får behålla sina bensin ångor själv?

/ P
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Blåser det ur ventilationen så att det hörs eller luktar det "bara"?

Man kan ju prova att sätta någon bordsfläkt emot då så kanske han får behålla sina bensin ångor själv?

/ P
Nu sommartid så blåser det inte, bara luktar. Men vintertid sätts en fläkt igång. Vi har inte känt bensinlukten tidigare, men det kan kanske bero på att vi inte haft uteplatsen mer än två månader.
 
Patrik440
S Silfersurfaren skrev:
Nu sommartid så blåser det inte, bara luktar. Men vintertid sätts en fläkt igång. Vi har inte känt bensinlukten tidigare, men det kan kanske bero på att vi inte haft uteplatsen mer än två månader.
Ok, kanske tvättar han oljiga saker i bensin vilket inte var ovanligt förr iaf( Var gör han av skitiga bensinen iså fall tro?).

Jag skulle gå över och hälsa på och frågat lite försiktigt om han kanske har någon dunk medbensin som börjat läcka för det har börjat att lukta på utsidan.

Får man ett surt svar så vet han säkert var lukten kommer ifrån.

/P
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ok, kanske tvättar han oljiga saker i bensin vilket inte var ovanligt förr iaf( Var gör han av skitiga bensinen iså fall tro?).

Jag skulle gå över och hälsa på och frågat lite försiktigt om han kanske har någon dunk medbensin som börjat läcka för det har börjat att lukta på utsidan.

Får man ett surt svar så vet han säkert var lukten kommer ifrån.

/P
Det handlar om att det ett företag som har en cykel- och motorverkstad så det är förståligt att de hanterar bensin därinne. Och det finns säkert nån bestämmelse i arbetsmiljölagen som tvingar dem att ha ett utblås, så jag kan nog inte hindra honom från det. Men frågan är om jag har möjlighet att "tvinga" honom bygga en trumma som blåser ut ångorna allra längst upp på skorstenen som finns på taket ovan utblåset. Jag tror att det skulle hjälpa.
 
S Silfersurfaren skrev:
Det handlar om att det ett företag som har en cykel- och motorverkstad så det är förståligt att de hanterar bensin därinne. Och det finns säkert nån bestämmelse i arbetsmiljölagen som tvingar dem att ha ett utblås, så jag kan nog inte hindra honom från det. Men frågan är om jag har möjlighet att "tvinga" honom bygga en trumma som blåser ut ångorna allra längst upp på skorstenen som finns på taket ovan utblåset. Jag tror att det skulle hjälpa.
Det blir nog svårt att tvinga verkstaden till åtgärder. Normalt tänker man nog att det är lämpligt med en skyddszon kring verksamheter, och att man inte ska ha uteplats i direkt anslutning. Börja med att prata med verkstadens ägare . Kanske kan de flytta störande verksamhet till annan plats på sin tomt så att den inte ligger i tomtgräns. Tyvärr kan det ju vara så att de lägger drt i tomtgräns för att själva slippa problem. Om du får en positiv respons så är det ju utmärkt. Nästa steg är annars att gå till kommunens miljöavdelning och beskriva dina problem. Kommunen kan då möjligen tvinga verkstaden till åtgärder, men det är osäkert. Den åtgärd du föreslår är nog rätt kostsam för en liten verkstad. En fråga som kan dyka upp i processen är vad som var först på platsen, er uteplats eller den störande verksamheten.
 
  • Gilla
Silfersurfaren
  • Laddar…
Hur bor ni? Villa /brf /hyreslägenhet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur bor ni? Villa /brf /hyreslägenhet?
Det är en villa, från sent 1600-tal så vi var först :)
 
K klimt skrev:
Det blir nog svårt att tvinga verkstaden till åtgärder. Normalt tänker man nog att det är lämpligt med en skyddszon kring verksamheter, och att man inte ska ha uteplats i direkt anslutning. Börja med att prata med verkstadens ägare . Kanske kan de flytta störande verksamhet till annan plats på sin tomt så att den inte ligger i tomtgräns. Tyvärr kan det ju vara så att de lägger drt i tomtgräns för att själva slippa problem. Om du får en positiv respons så är det ju utmärkt. Nästa steg är annars att gå till kommunens miljöavdelning och beskriva dina problem. Kommunen kan då möjligen tvinga verkstaden till åtgärder, men det är osäkert. Den åtgärd du föreslår är nog rätt kostsam för en liten verkstad. En fråga som kan dyka upp i processen är vad som var först på platsen, er uteplats eller den störande verksamheten.
Tack för svar. Ja det råder inget tvivel om att de hade verksamheten på plats innan vi byggde vår uteplats. Jag ska ta ett vänligt snack med ägaren så får vi se hur det utvecklar sig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Det låter vettigt!

Tyvärr är det många nå för tiden som köper eller bygger hus och anlägger uteplatser och simbassänger och annat bredvid existerande jordbruk eller småindustrier för att efter någon månad kräva att fähuset eller industrin eller vad det nu är måste flytta eller lägga ned. Det där beteendet har blivit rena landsplågan så både bönder och företagare brukar ha mycket kort stubin. Eftersom så många har tvingats lägga ned verksamheten efter långa kostsamma rättsprocesser mot nya grannar. Sådant tar död på företagandet och skapar nya långtidsarbetslösa för det brukar inte vara så lätt för den sortens folk att få vanliga anställningar efteråt. Andra företagare har processat i 10 år och lagt ut många hundra arbetstimmar och en förmögenhet i advokatarvoden för att få fortsätta. Det blir alltså ett väldigt hat mot folk som klagar.

Den enda rimliga vägen framåt är att diskutera med verkstadsägaren och se hur ni gemensamt kan leda om röret. Bensinlukt kommer det alltid att finnas men om du är resonabel så märker ju företagaren att du är en hygglig medmänniska och behandlar dig därefter när han har fått sina fördomar motbevisade. Sedan leder ni gemensamt om röret och problemet är löst.
Skulle det vara jag så skulle jag erbjuda att delta med halva arbetet och halva kostnaden.
 
  • Gilla
Nick&Wald och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.