Hej,

har en kombiugn med några år på nacken. Vi är nöjda med ugnen som den är men dock har micron börjat krångla sedan kanske ett par år tillbaka. Micron startar och ser ut att fungera som vanligt men maten blir inte varm. Den värmer inte det minsta. Första gången det hände tog jag ut micron och skruvade upp locket. Mätte med multimeter, kollade säkringen och vips så värmde den vattenglaset igen med full effekt. Oklart varför men jag satte tillbaks den igen.

Efter någon månad var det dags igen. Samma sak, jag tog ut micron, upp med locket och efter ett tag fungerade den igen. Hinner inte hitta något fel någonstans.

Kanske ett halvår senare dags igen. Tredje gången ringde jag Elux service. Killen som kom gjorde ungefär samma mätningar som jag men konstaterade att micron funkade efter ett tag. Han trodde det hade att göra med microbrytare till luckan och att Micron satt snett/spände rent mekaniskt så micro-switcharna inte funkade som tänkt. Krånglande mikrobrytare var en erfarenhet de hade sedan innan.

Nu, några månader senare så är det samma läge igen. Har just tagit ut micron och skruvar bara bort den bakre luckan. Kör ett glas vatten i den och mäter på trafons svarta kablar - primärspänningen är 230V. Det borde betyda att säkring samt mikrobrytare är OK för såvitt jag förstår ligger de i serie med primärspänningen till trafon? Har undvikit att mäta på sekundärsida - hiskelig effekt och spänning och min multimeter maxar vid 700V.

Kan det vara så att sekundärsida på trafo eller magnatron kan funka ibland eller ej, någon som har erfarenhet och/eller tips på hur man går vidare?

Många tack på förhand!

Mvh Olov
 
  • Öppen mikrovågsugn som visar en transformator med anslutna kablar och säkringar, eventuellt felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det kan vara en av de tre säkerhetsbrytarna i dörren som spökar dv inte sitter fast riktigt.
 
Hej,

tack för svar. Har micron framme nu och i "felläge". Bild 1, 2 och 3 är mikrobrytarna. Har mätt dem. 1 och 2 är slutna med luckan stängd medan 3 är sluten då luckan är öppen. Gissar brytare 3 kan vara för ungslampan. Hittar inget fel på dem. Mikrobrytaren 2 ser ut att ligga i serie med säkringen 4 och går sedan direkt till transformatorn. Som sagt har jag 230V på trafons primärsida, fasen kommer från säkringen 4 och nollan är ansluten mot en jordplint.

Har därför all anledning att tro det är något annat fel än mikrobrytarna och istället något problem relaterat till transformatorns sekundärsida, kondensator eller magnatron. Men hur mäter i sådant fall dessa?

Mvh Olov
 
  • Interiör av mikrovågsugn med öppet skal, mikrobrytare markerade med 1, 2, 3 och säkring 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Så micron funkar inte även då microbrytarna är rätt?
magnetronens drivs/hög-spänning mäts mha en speciell prob som kopplas till en multimeter
högspännings dioden mäts mha egentillverkad utrustning
högspänningskondensatorn mäts--nä det kommer jag inte ihåg...

men oftast är det microbrytarna som måste justeras om ev bytas till ny typ och /eller luckpackning
 
Helt rätt och tack för svar. Micron funkar inte trots att mikrobrytarna är OK.

Jag mätte upp högspänningsdiod och kondensator enligt instruktioner på nätet (finns rätt många videos på youtube m.m). Inget fel varken på diod eller kondensator och då sakerna sattes tillbaks fungerade mikron igen.. :-/ Det förstärker mina misstankar om att något är fel/glapp på högspänningssidan. För att iallafall göra någon åtgärd lade jag till kontaktfett på flatstiftkontakterna.

Misstänker att samma problem inträffar igen om någon månad och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare då. Vågar mig inte på att mäta på högspänningssidan då jag inte har rätt prylar för det. Läskig effekt på 1kW och runt 5000 volt - inget att leka med.

Mvh Olov
 
O __olov__ skrev:
Hej,

har en kombiugn med några år på nacken. Vi är nöjda med ugnen som den är men dock har micron börjat krångla sedan kanske ett par år tillbaka. Micron startar och ser ut att fungera som vanligt men maten blir inte varm. Den värmer inte det minsta. Första gången det hände tog jag ut micron och skruvade upp locket. Mätte med multimeter, kollade säkringen och vips så värmde den vattenglaset igen med full effekt. Oklart varför men jag satte tillbaks den igen.

Efter någon månad var det dags igen. Samma sak, jag tog ut micron, upp med locket och efter ett tag fungerade den igen. Hinner inte hitta något fel någonstans.

Kanske ett halvår senare dags igen. Tredje gången ringde jag Elux service. Killen som kom gjorde ungefär samma mätningar som jag men konstaterade att micron funkade efter ett tag. Han trodde det hade att göra med microbrytare till luckan och att Micron satt snett/spände rent mekaniskt så micro-switcharna inte funkade som tänkt. Krånglande mikrobrytare var en erfarenhet de hade sedan innan.

Nu, några månader senare så är det samma läge igen. Har just tagit ut micron och skruvar bara bort den bakre luckan. Kör ett glas vatten i den och mäter på trafons svarta kablar - primärspänningen är 230V. Det borde betyda att säkring samt mikrobrytare är OK för såvitt jag förstår ligger de i serie med primärspänningen till trafon? Har undvikit att mäta på sekundärsida - hiskelig effekt och spänning och min multimeter maxar vid 700V.

Kan det vara så att sekundärsida på trafo eller magnatron kan funka ibland eller ej, någon som har erfarenhet och/eller tips på hur man går vidare?

Många tack på förhand!

Mvh Olov
Hej, några år har gått sedan du skrev om ditt problem. Jag har likadan ugn och har nu upplevt exakt samma problem som du beskriver, på pricken! Måste få fråga dig om hur det gick? Hittade du någon lösning? Jag tar mer än gärna del av den isåfall?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.