vilka vitvaror har den bästa kvalitén??

Är Siemens den bästa rent kvalitetsmässigt??

De kostar ju en del och trots att kvaliten är bra så kanske priset inte vger upp detta....

Delge gärna era "rangordningar" på de era vitavaruleverantörer samt prsivärdhet.

:)
 
Hej !
värt att veta kan ju vara att Siemens och Bosch är från samma företag fast Bosch kostar lite mindre. Själv har vi en spis från Gorenje och är nöjda med den och kompisen som har Siemens är missnöjd med att ex plåten inte går att dra ut i hennes dyra ugn fast det går i min...
 
Ska du kolla premiummärken så är Miele och Gaggenau i den högre ligan. Däremot kan man ju diskutera prisvärdheten...

Jag tror ingen vågar ge sej på en rangordning för det blir lätt pajkastning och subjektiva åsikter såsom "min electroluxspis höll minsann 23 år" medans nästa säger "fy fanken för de där skitkylskåpen från XXX-tillverkaren".

Desskutom är det svårt att generellt göra en lista på bästa/sämsta företag/märke. Vissa tillverkare är bra på kylskåp, andra på spisar, tredje på tvättmaskiner osv.

Det blir ju inte lättare att exvis Electroluxkoncernen har rejält lass vitvarumärken (electrolux, elektro helios, husqvarna, aeg mfl) som de har profilerat på ett visst sätt för några år sen, medans de på senare år stuvat om lite i status- och kvalitetslistan.

Jag tycker du ska speca vad du har för krav såsom energieffektivitet, design, ljudnivå och användarvänlighet.

Därefter är det lättare att stryka en hel del från listan.

exvis kan ju ljudnivån spela STOR roll för vissa kunder, medans designen är den viktigaste för andra.

Mitt högst personliga tyckande säger sedan att du skall undvika de största kedjorna som börjar på ElGig... och ONO... som har relativt dåligt utbud och väldigt ofta fjolårsmodeller och i värsta fall norska spisar (vreden har bakvänd ordning).

Kolla upp några riktiga vitvaruförsäljare - där kan de sin sak mycket bättre.

 
för att börja någonstans om du inte har ett endaste hum om vitvaror kan ju vara att kolla råd&röns tester.

www.radron.se
 
Okej, frågan är kanske dumt ställd ;)
Men jag tackar för de eminenta synpunkter som framkommit, nånstans får man börja ju.
:)
 
Beställ hem alla kända tillverkares broschyrer och läs på vad det finns för spektakulära egenskaper.

Priset är ju starkt avgörande vid val av vitvaror.

Det finns olika ytor såsom Vita vitvaror, rostfria, lackade, alulook/aluminium, lackad rostfri.

Sen kan man ju bygga in kyl, frys och diskmaskin om man vill med snickeriluckor

Man kan blanda märken eller hellre prioritera enhetlig design.

Köksfläkt
Kolfilter eller extern motor
Kapacitet
Ljudnivå
Frihängande/väggmonterad/inbyggd i skåp

Ugn
Inbyggd eller ej
Varmluft
Pyrolys
Antal program
Digitala eller mekaniska programvred
extrautrustningar såsom grillspett, utdragbar vagn, bakplåtar med perforerad plåt mm.
Katalytisk rengöring av ut-luften
Volym på ugnen (antal liter)
Dubbelugn

Diskmaskin
Antal program
Ljudnivå
Energieffektivitet
Diskresultat
Belysning inuti maskinen
Korgarnas utforming

Spis/Häll
Plattor, keramikhäll, induktion, gas
Vred eller touchknappar
Infälld eller ej

Kylskåp
Digital termometer eller ej
Kylfrys eller separat kyl och frys eller Side-By-Side
Ljudnivå
Energieffektivitet
Dörrhandtagens utformning
Lådors och inredningens utformning
Antal liter i kyl och frys
Självavfrostande frys eller ej
Cirkulationsfläkt i kylen
Ismaskin
Antibakteriell yta

Micro
Program
Effekt
Inbyggd eller ej

Därefter finns ju macrougnar, porslinsvärmare, ångugnar, espressomaskiner också....


 
Fasting65: Underbart ;D ;D ;D

Tack för tipsen!!
 
Fasting65 skrev:
Diskmaskin
Antal program
Ljudnivå
Energieffektivitet
Diskresultat
Belysning inuti maskinen
Korgarnas utforming
Lägger till en för mig viktig aspekt:
PROGRAMTIDER
DIsk- och tvättmaskiner är idag ohyggligt långsamma pga att de skall tvätta/diska med så lite vatten och el som möjligt...
 
Lyfter ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.