Min fråga gäller inte husbygge utan ett golv i en hyreslägenhet, men jag hoppas det är okej att ställa min fråga här ändå.

Har just flyttat in i en hyreslägenhet som totalrenoverats, utöver golv i 2 rum där gammal parkett skulle bevaras, men ändå slipas och lackas om.
När jag nu fått titta på lägenheten efter renoveringen är klar, känner jag mig inte helt nöjd med vad de gjort med dessa golv. Det är liksom springor mellan varje bräda, som ser ut att ha tätats eller liknande med något en gång i tiden men som sedan även det slitits ner/spruckit. Och därmed sätter sig smuts och skräp där emellan. Just den biten är jag inte jättesugen på. Jag har efter att ha läst i forumet här förstått att det inte är bra att täta helt mellan brädorna då träet rör sig med tiden, men sånna här springor känns inte optimalt eller hygieniskt. Vet inte ens hur jag ska rengöra när ytorna i springorna är såhär "skrovliga" och gropiga.
Jag tycker för övrigt inte heller att brädorna ser behandlade ut alls. Kan någon se om det ser lackat ut, som hyresvärden påstår att det är?

Jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig från hyresvärden gällande detta, vad som är rimligt att göra med ett sådant här golv. Finns där någon som har bättre koll och kan guidea mig eller ge tips och råd vore jag väldigt tacksam! Antingen på hur golvet kan fixas bättre, eller hur sjutton jag ska kunna göra rent här.

Stort tack på förhand!
 
  • Obehandlat parkettgolv med synliga springor och smuts i en hyreslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal parkett med tydliga springor och skrovliga kanter, saknar synlig lackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen golvexpert, men det där golvet är egentligen ett undergolv man ser det mycket i 40tals kåkar när man lyfter på gamla kork eller linoleummattor.
Glipan mellan golvet och listerna talar för att det har legat någon matta på tidigare.
Visst det går att slipa upp och olja eller lägga på hårdvax men det blir precis som du säger lätt att smuts och damm samlas i springorna.
Det enklaste är att lägga en ny matta eller klickgolv ovanpå.
 
  • Gilla
Nina86 och 1 till
  • Laddar…
Det där är för det första inte ett parkettgolv utan ett massivt spontad brädgolv av furu. Det ser lackat ut.

Jag tycker det ser fint ut men om du vill ha det mer lättstädat så ör det enklaste att lägga ett nytt golv ovanpå. Parkett t.ex.
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
Att få flytta in i en nyrenoverad lägenhet med det golvet skulle jag vara överlycklig! Det ser ut som d ska göra & snälla släng inte på ngt billigt klickgolv från Bauhaus/Hornbach etc.
 
  • Gilla
Nupsu och 11 till
  • Laddar…
Var det bara detta brädgolv innan renoveringen eller låg det något ovanpå?
 
  • Gilla
Nina86
  • Laddar…
Är ju riktigt snyggt. Har själv sådana golv i två rum i huset. Dammsugaren har inga problem att hålla golven rena. Var glad att du fått fint renoverade massiva trägolv.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Du kan nog inte förvänta dig något, du har fått ett renoverat golv.
Däremot kan du ju alltid ställa frågan om du kan få ett klickgolv inlagt om du hellre vill ha det.
Inte säkert att hyresvärden vill ta kostnaden, du kan ju alltid fråga om det går bra mot att du står för golvet eller om det är ok att du gör det själv.
 
  • Gilla
Nina86
  • Laddar…
Som tidigare sagts, dammsugare klarar detta utan problem, blir inte skitigare snarare tvärtom. Men om du spiller gröt, blåbärssoppa eller spyr på golvet alternativt har minigrisar som skiter i springorna är det en fördel att tex ha plastmatta.

Personligen har jag hellre massiva trägolv med springor än kemikaliefyllda plastmattor eller laminatgolv, tror man mår sämre av det senare. Klickgolv i gamla hus brukar alltid svikta nånstans då det sällan är 100% rakt även om man lägger under nåt när golvet läggs in...

Eftersom det inte är fris (en ram runt väggarna) är det nog ett undergolv men det kan bli fint ändå.

Äkta fiskbensparkett har i princip inga springor mellan ekbitarna, men de är lagda just som fiskben för att sprida rörelse på både längd och bredd... Trä rör sig på bredden men inte på längden.
 
  • Gilla
lofbladm och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag sådana golv med breda springor i större delen av huset. Munstycke för hårda golv tar upp allt skräp i springorna om du har en någorlunda ok dammsugare. Inte universalmunstycke, twinner eller annat sådant, utan de speciella munstycken som är nästan helt täta både fram och bak, gärna med silikongummilist som gör att sugkraften blir väldigt koncentrerad och stark. Följde med både en Siemens och Bosch dammsugare jag köpte, så inga konstigheter.

Dammsugarmunstycke för hårda golv med täta kanter och silikongummilist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nina86 och 1 till
  • Laddar…
lopec
Men kolla noga med hyresvärden på vilket vis golvet är behandlat, och om det är ditt eller hyresvärdens ansvar att sköta återbehandlingar. Kan ju vara spåat, vaxat, mattlackat, oljat osv.
 
  • Gilla
Dr.Megabyte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.