Jag har ett bjälklag i en stuga som jag skulle vilja tilläggsisolera med cellplast på undersidan, dock är det alldeles för smalt för att komma in under och fästa dem underifrån.
Finns det någon produkt/metod så man kan montera dem uppifrån?
 
Vad är tanken bakom ?
 
Några frågor:
  1. Hur höga är reglarna i golvbjälklaget? Dimension 2"x6" eller?
  2. Hur högt är det från marken till golvbjälkarnas underkant?
  3. Hur tjock isolering under bjälklaget har du tänkt dig?
Men jag tycker tanken är bra! Cellplastskivor, helst spontade, kan fylla tre funktioner:
Täta mot kalldrag, bära upp resten av isoleringen och isolera.
 
1. Äldre reglar som verkar vara ca 180-185mm höga.
2. Tror det är ca 150mm mellan reglar och marken.
3. Har inte bestämt mig än, minst 50 och max 100mm.

Idag är reglarna oskyddade neråt, ungefär på mitten (i höjdled) sitter det en list, som det sedan vilar brädor på ca 8x150mm med glipor mellan varandra och på dem ligger det isolering.
Jag vill alltså ha ngt under reglarna för att kunna nyttja reglarnas fulla höjd till isolering, dessutom vill jag skydda reglarna mot fukt m.m. och ha det hyfsat tätt. Cellplastskivorna uppfyller som du skriver allt detta och ger extra isolering. =)

Ursprungstanken var att palla upp stugan en bit och skruva skivorna underifrån, men det visade sig att en tredjedel av stugan står (och är fäst) på en leca-mur.
 
Aha. Då tycker jag du tar bort listen och sätter en ny längst ner på regeln och lägger en sk blindbottenskiva som du kan spika fast i listen. Tätning kan ske med fogskum och sedan 2 lager vanlig isolering lagt omlott.
 
Lutar åt det alternativet, går ju att skruva på en mindre regel under befintliga för att få i lite extra isolering.
 
D duell skrev:
Lutar åt det alternativet, går ju att skruva på en mindre regel under befintliga för att få i lite extra isolering.
jag tror också att det är det bästa, mest praktiska alternativet, har gjort så själv en gång.
Under reglarna borde du kunna fästa en 22x95 eller 17x95 bräda längs varje regel, och som sticker ut ca 20 mm på varje sida.
Den borde du kunna komma åt att skruva underifrån med en skruvdragare med vinkelväxel, alternativt skråskruva uppifrån.
Som trossbottenskiva använde jag 10 mm konstruktionsplywood, som sågades till att passa mellan golvreglarna.
Skivorna lade jag i utefog under kanterna och mot syllen, som det blev helt dragfritt.
Och så så mycket gullfiber som det får plats, och sedan golvspån.
Får man det tätt och dragfritt så får man ett mycket varmare golv i och med att allt golvdrag försvinner :)
 
Om man skruvar en bräda underifrån så borde man väl kunna använda impregnerad trall? Vet att det egentligen är jaja i hus, men detta är ju på utsidan.

Dessutom borde man väl försöka sätta dem på längden för att minska ytan på köldbryggan?
 
Redigerat:
D duell skrev:
Om man skruvar en bräda underifrån så borde man väl kunna använda impregnerad trall? Vet att det egentligen är jaja i hus, men detta är ju på utsidan.
Ja, men är det egentligen bättre än vanligt, obehandlat virke?
 
Tänker att asfaltboard och impregnerat neråt borde hålla två evigheter?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.