Var idag och inhandlade en S600 som jag riktat in mig på. Jag kan dock inte riktigt slita mig från tanken på en Worx M700. Den har ju en hel del fler funktioner. Appstyrning via Wifi är ju inte helt dumt. S600 har "bara" via bluetooth o.s.v. Möjlighet att uppgradera firmware, lägga till sensorer som gör att klipparen kan väja för träd o.s.v.

När jag gått igenom trådar och kommentarer här på forumet verkar det vara så att det kan vara lite svårare att få support och service på en Worx. Är det också så att de går sönder fortare än McCulloch som är baserat på husqvarna-teknik?

Jag har inte öppnat kartongen på min S600 ännu så jag skulle ju kunna byta till M700.
Det innebär att jag får lägga ut 1500:- till för en M700. Är det värt det?
Hur resonerar ni? Finns ju lite olika läger där många förespråkar Husqvarna och dess underföretag (Gardena & McCulloch) och vissa förespråkar Worx..

Ge mig gärna lite input :D
 
Det där med val av klippare är svårt. Själv har jag en Worx sedan 4 år tillbaka och den har gått utan problem efter uppdatering av programvaran för några år sedan. Tyvärr har ju Worx ingen service i Sverige längre vad det verkar. Läste i en annan tråd att det skulle vara ”Let me repair” i Uppsala men vet inte säkert.
Förmodligen jobbas det på att fixa service i Sverge, om inte lär inte Worx sälja mycket här i framtiden.
De nya Worxklipparna verkar mycket intressanta men framtiden får väl utvisa hur bra/dåliga de är.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
G Ganntrader skrev:
Det där med val av klippare är svårt. Själv har jag en Worx sedan 4 år tillbaka och den har gått utan problem efter uppdatering av programvaran för några år sedan. Tyvärr har ju Worx ingen service i Sverige längre vad det verkar. Läste i en annan tråd att det skulle vara ”Let me repair” i Uppsala men vet inte säkert.
Förmodligen jobbas det på att fixa service i Sverge, om inte lär inte Worx sälja mycket här i framtiden.
De nya Worxklipparna verkar mycket intressanta men framtiden får väl utvisa hur bra/dåliga de är.
Ah okej, kände inte till att de knappt har någon service kvar i Sverige. Då känns det ju helt klart mer osäkert med Worx. Om man behöver reparera sin klippare vill man ju att det ska gå smidigt och enkelt att få service på den. Där är väl Husqvarna / McCulloch / Gardena riktigt bra om jag förstått rätt.
 
Var också väldigt sugen på en Worx M700, men det folk verkar föredra är ju guidekabel så har köpt mig en Gardena Sileno 1000 som jag iofs inte fått ännu. Väntar med glädje
 
A ante_ante skrev:
Var också väldigt sugen på en Worx M700, men det folk verkar föredra är ju guidekabel så har köpt mig en Gardena Sileno 1000 som jag iofs inte fått ännu. Väntar med glädje
Yes, fått det intrycket med.. McCulloch har ju också guidekabel så jag kanske köpt rätt :)
 
  • Gilla
ante_ante
  • Laddar…
Det finns inte en tvekan hos mig, jag hade valt Gardena, McCulloch eller Husqvarna alla dagar i veckan framför Worx utan att tänka mer på det.
Inte för att jag nödvändigtvis vet att Worx är dålig, utan för att jag vet hur bra dom andra klipparna är. Gräsmattan kan inte bli mer är perfekt klippt och det kan inte bli mer problemfritt än det redan är med dom.
Jag vet inte vad annat man kan vilja få ut av sin robotgräsklippare?

Vilken exakt modell man sen tar av dom tre beror helt på vilka krav man har. Och budget.
Vill du gärna ha koppling till mobilen och uppgraderingsbar mjukvara så är det bara ca 2000:- mer för en Gardena Smart Sileno Life 750.
 
G golfgreen skrev:
Det finns inte en tvekan hos mig, jag hade valt Gardena, McCulloch eller Husqvarna alla dagar i veckan framför Worx utan att tänka mer på det.
Inte för att jag nödvändigtvis vet att Worx är dålig, utan för att jag vet hur bra dom andra klipparna är. Gräsmattan kan inte bli mer är perfekt klippt och det kan inte bli mer problemfritt än det redan är med dom.
Jag vet inte vad annat man kan vilja få ut av sin robotgräsklippare?

Vilken exakt modell man sen tar av dom tre beror helt på vilka krav man har. Och budget.
Vill du gärna ha koppling till mobilen och uppgraderingsbar mjukvara så är det bara ca 2000:- mer för en Gardena Smart Sileno Life 750.
+1
Jag hade stannat med S600 eller lagt till för att komma upp på Gardena med Smart som @golfgreen skriver.
Kolla Worx Facebook samt i detta forum. Om man köper en pryl för 10tkr så måste man kunna lita på service. Oavsett hur bra prylen är. Teknik kan gå sönder.
Jag vet att det finns många nöjda worx ägare, och jag lockades också av nytänkandet med Worx funktioner och tillval, men för mig skulle det inte funka med flera månaders handläggning av service...
Jag valde en Gardena Smart Life 1000, är mycket nöjd efter några veckor utan negativa överraskningar.
MEN: om worx service hade gett ett bättre intryck så är chansen stor att det blivit en M1000 eftersom jag gillar tekniken...
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
+1
Jag hade stannat med S600 eller lagt till för att komma upp på Gardena med Smart som @golfgreen skriver.
Kolla Worx Facebook samt i detta forum. Om man köper en pryl för 10tkr så måste man kunna lita på service. Oavsett hur bra prylen är. Teknik kan gå sönder.
Jag vet att det finns många nöjda worx ägare, och jag lockades också av nytänkandet med Worx funktioner och tillval, men för mig skulle det inte funka med flera månaders handläggning av service...
Jag valde en Gardena Smart Life 1000, är mycket nöjd efter några veckor utan negativa överraskningar.
MEN: om worx service hade gett ett bättre intryck så är chansen stor att det blivit en M1000 eftersom jag gillar tekniken...
Men (igen)... Om Worx skulle få till servicen nu, ser du nån anledning att byta från Gardena? Vad tillför dom extra prylarna som en ny Worx har som gör din gräsmatta bättre eller som gör ditt liv mer problemfritt?
 
G golfgreen skrev:
Men (igen)... Om Worx skulle få till servicen nu, ser du nån anledning att byta från Gardena? Vad tillför dom extra prylarna som en ny Worx har som gör din gräsmatta bättre eller som gör ditt liv mer problemfritt?
Jag byter inte. Det har jag väl aldrig skrivit..?
Men det är väl ganska logiskt att om den kostar mindre så kan jag ju spendera dom extra pengarna på gödsel, hängmatta och en flaska Prosecco till mig och frugan att dela på så blir ju gräsmattan grönare och mitt liv MYCKET bättre :rofl:

Jag är nöjd med mitt val av Sileno Smart, trots att jag får spara vidare till skumpan....

Men OM servicen (och framförallt support!) skulle vara tryggare för Worx så finns ett par saker som kanske talar för en worx för många:

1. Priset är bra mycket lägre än motsvarande Sileno Smart (gödsel och hängmatta du vet...)
2. Finns roliga tillbehör (sensor, röststyrning)
3. Batteristyrka (beroende på modell då) är högre vilket inte är negativt.
4. Avsaknad av guide kan vara en fördel i komplexa miljöer och faktiskt ge en strulfaktor mindre. Tex i mitt fall där jag har två områden i varsin del av trädgården med en passage till huvudområdet. Det är ju därför jag söker en extra guidwtrådlösning... :D
5. Känns som en framåtsträvande teknikprodukt som ser fräck ut och vågar sig på en annan design än övriga.
6. Det finns många Worx ägare här i forumet (och andra forum) som är nöjda med sina Landroids. Så jag får inte intrycket av att det är en skräpprodukt som skulle förstöra mitt liv :sweat:

Men nej, jag byter inte. Men jag hade KANSKE köpt en Worx istället om servicen varit Tip-top :geek:

PS : huset till gardenan är ju mer ett plasttak. Jag hade hellre plockat bort det och sänkt priset.
Jag själv har köpt ett snyggare Nyby Robotgarage för 700 bagis.
Men får man det på köpet så, javisst, vad ska man göra.
Är det ett argument att köpa Gardena? Tveksamt för mig :thinking:
 
G golfgreen skrev:
Det finns inte en tvekan hos mig, jag hade valt Gardena, McCulloch eller Husqvarna alla dagar i veckan framför Worx utan att tänka mer på det.
Inte för att jag nödvändigtvis vet att Worx är dålig, utan för att jag vet hur bra dom andra klipparna är. Gräsmattan kan inte bli mer är perfekt klippt och det kan inte bli mer problemfritt än det redan är med dom.
Jag vet inte vad annat man kan vilja få ut av sin robotgräsklippare?

Vilken exakt modell man sen tar av dom tre beror helt på vilka krav man har. Och budget.
Vill du gärna ha koppling till mobilen och uppgraderingsbar mjukvara så är det bara ca 2000:- mer för en Gardena Smart Sileno Life 750.
Går att hitta Gardena Smart Sileno Life 750 för ca 11995:-. Jag betalade 6990:- för min S600 så det känns inte så motiverat att lägga ut 4000:- för att få molnkoppling.. :)
Jag har packat upp min S600 nu och laddat den iaf, så jag behåller den och hoppas på att den tar sig an min gräsmatta på ett bra sätt :)
 
  • Gilla
Bod74 och 1 till
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Jag byter inte. Det har jag väl aldrig skrivit..?
Men det är väl ganska logiskt att om den kostar mindre så kan jag ju spendera dom extra pengarna på gödsel, hängmatta och en flaska Prosecco till mig och frugan att dela på så blir ju gräsmattan grönare och mitt liv MYCKET bättre :rofl:

Jag är nöjd med mitt val av Sileno Smart, trots att jag får spara vidare till skumpan....

Men OM servicen (och framförallt support!) skulle vara tryggare för Worx så finns ett par saker som kanske talar för en worx för många:

1. Priset är bra mycket lägre än motsvarande Sileno Smart (gödsel och hängmatta du vet...)
2. Finns roliga tillbehör (sensor, röststyrning)
3. Batteristyrka (beroende på modell då) är högre vilket inte är negativt.
4. Avsaknad av guide kan vara en fördel i komplexa miljöer och faktiskt ge en strulfaktor mindre. Tex i mitt fall där jag har två områden i varsin del av trädgården med en passage till huvudområdet. Det är ju därför jag söker en extra guidwtrådlösning... :D
5. Känns som en framåtsträvande teknikprodukt som ser fräck ut och vågar sig på en annan design än övriga.
6. Det finns många Worx ägare här i forumet (och andra forum) som är nöjda med sina Landroids. Så jag får inte intrycket av att det är en skräpprodukt som skulle förstöra mitt liv :sweat:

Men nej, jag byter inte. Men jag hade KANSKE köpt en Worx istället om servicen varit Tip-top :geek:

PS : huset till gardenan är ju mer ett plasttak. Jag hade hellre plockat bort det och sänkt priset.
Jag själv har köpt ett snyggare Nyby Robotgarage för 700 bagis.
Men får man det på köpet så, javisst, vad ska man göra.
Är det ett argument att köpa Gardena? Tveksamt för mig :thinking:
Nej, jag menade inte att du har sagt att du skulle byta. Jag syftade på att nu när du vet hur bra Gardena är, spelar det då någon roll om Worx hade bra support? Som jag skrev innan så kan inte gräsmattan bli mer än perfekt.
Priset är väl det enda rimliga argumentet och då främst för dom som verkligen inte har råd att avvara en enda krona extra. Men då måste Worxen vara billigare än McCulloch också...
Fler prylar är kul (jag är prylnörd!) men det är ju inget jag saknar på min Gardena eftersom den redan klipper gräsmattan perfekt. Att tillföra saker som inte gör slutresultatet bättre än Gardena påverkar ju bara dom som redan har valt en Worx som är sämre utan nämnda tillbehör.
När jag bara hade ägt en Stiga så trodde jag också att jag var nöjd, och helt ärligt, jag tror att samma sak gäller Worx. Visst verkar den absolut inte vara helt värdelös, då hade dom flesta tröttnat redan. Men Worx är inte tillräckligt billig jämfört med motsvarande Husqvarna/Gardena/McCulloch för att det ska finnas nån poäng med att välja Worx.

Nått som SKULLE kunna få mig att byta märke är om nån fick fram en vettig kantklippning, typ en inbyggd grästrimmer, som verkligen tog bort gräset runt träd och byggnader. Inte det skämtet till kantklippning som många gräsklippare skryter med idag.

Gardenas hus är inte det snyggaste som har skapats, men det är enhetligt med klipparen design, så det stör inte mig. Sen är det funktionellt när man kan vika upp taket. Det är lite smidigare än att ta av hela taket som på din.
Jag gillar Gardenas hus när man får med det på köpet, men jag hade aldrig betalat 2000 för det. En 500-hundring kanske.
 
E eddiw skrev:
Går att hitta Gardena Smart Sileno Life 750 för ca 11995:-. Jag betalade 6990:- för min S600 så det känns inte så motiverat att lägga ut 4000:- för att få molnkoppling.. :)
Jag har packat upp min S600 nu och laddat den iaf, så jag behåller den och hoppas på att den tar sig an min gräsmatta på ett bra sätt :)
OK, det är tillräckligt stor skillnad för att även jag skulle fundera en gång extra. Och då gillar jag uppkopplade prylar :)
Du kommer helt säkert att bli jättenöjd med ditt köp!
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
På tal om uppkopplade prylar...........
Rent tekniskt då s600 har Bluetooth så borde det gå att koppla upp klipparen till t ex en Homey (som har BT). Sen gäller det väl att någon utvecklar en Homey app för det. Då skulle man kanske kunna få det integrerat och ha styrningen i "molnet". Många if and buts............. :)
 
S sharif skrev:
På tal om uppkopplade prylar...........
Rent tekniskt då s600 har Bluetooth så borde det gå att koppla upp klipparen till t ex en Homey (som har BT). Sen gäller det väl att någon utvecklar en Homey app för det. Då skulle man kanske kunna få det integrerat och ha styrningen i "molnet". Många if and buts............. :)
Går ju även koppla in en telefon i närheten av klipparen eller på klipparen som man sedan fjärrstyr via en annan telefon så kan man ju åstadkomma en fattigmanskoppling :D
 
E eddiw skrev:
Går ju även koppla in en telefon i närheten av klipparen eller på klipparen som man sedan fjärrstyr via en annan telefon så kan man ju åstadkomma en fattigmanskoppling :D
Tejpa fast mobilen på klipparen :rofl:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.