Funderar på att skärma av ett vardags rum med en akvarium vägg...

1.Är det mycket jobb med att sköta ett akvarium ?
2.Nackdelar ?
3.Fördelar blir att rummet 20kvm blir inte så stort och läshörnan blir perfekt inramad ,men.. våra stora fönster 4m från där akvariet ska stå kanske skapar problem,vad jag hört så behöver fiskarna det svalt och mörkt ?
4.Tips..
 
Hej!

Vi är också inne på en akvarievägg. Jag hade akvarium när jag var liten.
Direkt solljus är no-no. Då växer det igen. Temperaturen ska också vara stabil, vilket den ju inte blir om solen ligger på på dagarna.

Självklart är det jobb med akvarium. Det är ju levande djur i (antar jag, för man kan ju ha med växter bara om man är lat.) Jag hade faktiskt grodor ett tag och de var enklare att sköta än fiskarna om man kan förlika sig med att ha levande maggot i kylskåpet. (Grodorna åt inte lika ofta som fiskarna och det växte inte igen lika fort.)

Vill du bara ha det som en inredningsdetalj och inte för att du tycker att fiskar är kul, så tycker jag att du ska satsa på någon annan cool rumsavdelare. (Det tycker nog fiskarna också....)

/pinebar
 
Hur stort akvarium är det du skall ha?

Och ja det är en del jobb med akvarium. Det gäller att veta om man ger sig på ett sådant projekt att man vill ha kvar det om ett antal år även NÄR man får bakslag samt inte tröttnar på skötslen.
Skall du ha det som väggakvarie förmodar jag att vi pratar om 400-700 liter? I så fall så förutom hur det skall stå så tänk på hur ni skall arbeta i det.
Själv har jag ett 500 liters saltkar och jag har dragit fram både vatten och avlopp för att underlätta vid vattenbyten och påfyllning.
 
Hej!

Vi byggde in ett akvarium i en vägg när vi flyttade en dörr och jag tyckte det kändes synd att bara bygga igen dörrhålet som är precis ovanför diskbänken.

Eftersom vi har ett elektronikfritt vardagsrum (nästan i alla fall) kändes det som att det var skoj med ett blickfång istället för TVn och dessutom för att binda ihop kök och vardagsrum lite mer.

Efter tre år med det har det varit mer jobb med det än jag trodde - framför allt var det lite stökigare att få till hålet och i ännu större grad ramen.

Jag stöttade nedåt med två extra reglar även om det inte blev så stort (läs tungt). En tvärgående regel, gips och spackel på det för att få det absolut jämt.

Allt i väggen målades sedan med tätskiktsfärg för badrum - har hört talas om flera med mögliga innerväggar efter att ha haft väggakvarier - och det ville inte jag.

Därefter målades den färg jag ville ha - mörkblått.

Sedan beställde jag ett måttbeställt akvarium från zoo-affären i Frölunda Centrum utanför Göteborg. Priserna på ett specialbeställt akvarium varierade mellan 600 och 8000 för samma storlek, så man skall fråga några extra gånger. Glasmästarna var dyrast. Denna affären beställer från Polen och det var exakt som jag ville ha det, med svart silikonfog.

Ramen täcker i och för sig fogen och hörnen, men det skall ju se snyggt ut utan ram med.

Att tillverka en passande ram höll jag på att knäcka mig på. Ramen har måtten 900x600x130mm. Priserna på att ta fram en sådan hade jag tänkt mig ett par hundralappar eller så, men det billigaste priset jag hittade efter att ha ringt runt till något tiotal finsnickerier var ett intervall mellan 3000 och 9000kr.

Till slut gjorde en händig arbetskamrat en åt mig i perfekt passform på två timmar en kväll gratis. Jag skall nog ge honom en flaska med godis.

Eftersom akvariet sitter mitt i huset är det hyfsat OK med alger, men det är lite för litet för att klara sig utan underhåll, jag brukar städa varannan månad och det tar en halvtimme.

Det som är bra är att det är lätt att tömma och fylla på vatten eftersom det står visd diskhon. Akvariet sticker ut på vardagsrumssidan och hålet är där lite större eftersom man skall kunna få in och ut akvariet vid storstädning. På kökssidan bildar kaklet en liten ram så att det går in några centimeter på varje sida, utom översidan där det är öppet så att fukt kan komma ut.

Jag ångrar inte att vi genomförde projektet, men hade jag gjort om det hade jag nog gjort akvariet ytterligare 50mm djupare så att man har lättare att komma ner i akvariet för att göra rent det - jag har kanske lite fläskiga armar, men de 75mm som är mellan väggen och innerkanten på akvariet är i minsta laget när man skall bort i bortre ändan på akvariet.

En nackdel med att ha det ovanför vasken är naturligtvis att det stänker när man diskar så att det ser smutsigt ut om man inte städar utsidan lite oftare än man (kanske) gör rent kaklet ovanför diskbänken...

Kan lägga upp lite bilder om det finns intresse.

Akvariet är 760*500*250mm och är gjort i 5mm glas.
 
Förresten - jag mätte och jag har 4 meter till fönstret på ena sidan och 4,5 meter till fönstret på andra sidan.

Fönstren är i öster och västerläge, hade det varit söderläge är det möjligt att det hade blivit lite mycket ljus om man inte har solskydd på in- eller utsidan. Det är egentligen mest juli-augusti som det påverkar algerna tycker jag, så om man tänker till kanske man kan skärma av ljuset när det är som mest med nån rullgardin eller nåt.

Sen - ju större akvarium desto mindre jobb. Tycker absolut du kan ha akvarium även om du inte gillar fisk annat än på tallriken - jag har dem som prydnad snarare än husdjur (svårgullade) men det är ju någon slags självbevarelsedrift att ta hand om dem bättre än att hela akvariet slammar igen...
 
lägg gärna in en bild :p, vi hade saltvatten i lägenheten och är lite inne på att bygga in ett akvarium i huset
 
Vi har också en akvarieplats inritad - som en del av trappräcket, men vi får se hur det blev.

Jobbgit med saltvatten i lägenheten - i våra kranar har vi gott sötvatten!
;)
 
Vilken tur ni hade då!! [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=laugh.gif] [smiley=rolleyes.gif]
 
Lägg jättegärna in bilder!

Vår akvarieplan är i en (ännu ej byggd) vägg mellan ett badrum och vardagsrummet.
Jättenyfiken på att se något liknande på bild!

/pinebar
 
Jag gjorde nåt försök att ladda upp bilder, men det blev ju lite meckigt i det gamla forumet. Nu verkar det lättare. Skall rota fram bilderna igen...
 
Ser fram emot att få se bilderna. Har själv haft lite funderingar på ett inbyggt akvaruim men behöver lite inspiration.
 
Inbyggt akvarium är kung :)

Har ett 500L (eller nåt) inbyggt i väggen. Huset består av fyra etagevåningar och
akvariet står på golvet (på en frigolitplatta inbakat i en bänklösning) i tvättstugan.

Brukar göra rent akvariet nån gång om året. Brukar räcka - iaf sedan Eheims största
interna akvariefilter gjorde intåg. De bägge filtren gör jag rent varannan månad typ.

Det enda dryga med att ha akvariet i golvnivå är att man inte kan använda sig av
externa filter eftersom de tydligen måste stå under akvariet på nåt vänster.

Gällande akvarieskötsel & co rekommenderar jag Zoopet och deras
eminenta forum som finns här; Zoopet

Och så en bild på eländet som bor i väggen här:
http://img151.imagevenue.com/img.php?image=09746_DSC01947_copy_122_57lo.jpg
 
mull skrev:
Brukar göra rent akvariet nån gång om året. Brukar räcka - iaf sedan Eheims största
interna akvariefilter gjorde intåg. De bägge filtren gör jag rent varannan månad typ.

Det enda dryga med att ha akvariet i golvnivå är att man inte kan använda sig av
externa filter eftersom de tydligen måste stå under akvariet på nåt vänster.
Gällande skötsel av akvarier, så behöver man vanligtvis inte göra rent filtrena särskilt ofta, speciellt inte i ett större akvarie och om man använder ytterfilter. Däremot bör man byta en del av vattnet varje till varannan vecka (beroende på hur mycket och vad för fiskar man har).

Här är en bild på ett inbyggt akvarie som ser trevligt ut: Inbyggt akvarie (OBS, inte mitt :)).
 
Har inte hunnit läsa svaren vet bara att jag såg något jag aldrigs ett förut: Väggakvarium som tavla! Alldeles ypperligt om man har lite plats men ändock vill ha ett rogivande och levande blickfång! Obs är inte så stort,t ror det rymde 37 liter. Lite kardinaltetror och några sköna växter och ljus sand och in med malen bara! Fix färdigt!!

Dock påstår vissa "akvarie.vetare" att ju större akvarium desto mindre jobb...vet inte huruvuda detta stämmer men kan ju tänkas att ett litet snabbare blir skitigt och måste städas och det är ju lite jobb med det helt klart...
Min enda rädsla för akvarium är att de springer läck..se till att dubbelkolla din försäkring för eventuela sådana här missöden. ALLT kan ju hända! Vänta dig det värsta - hoppas på det bästa. Så går man torrskodd genom det mesta..

mvh
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.