S surfarn skrev:
Hur gör du med bjälklaget, kommer du fälla in det mellan grundbalkarna? På befintligt hus ser det ut som att de ligger ovanpå bjälklaget. Borde du inte lagt golvbjälkarna ovanpå grundbalkarna för att slippa nivåskillnad mot befintligt golv
Det kommer stå på balkarna. Har kvar tillräckligt upplag innanför syllen. Ville vänta med golvbjälkar då jag måste stöka med avlopp och ha plats borra genom gamla muren. Och så velar jag fortfarande om jag ska fylla med cellplast upp till bjälklaget och inte ha nåt hålrum i krypgrunden.
 
Om panelen är lite tjockare, och "handbilad" så är den också gjord i Hede, på samma ställe som din stuga. De har knutar också.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
bax bax skrev:
Om panelen är lite tjockare, och "handbilad" så är den också gjord i Hede, på samma ställe som din stuga. De har knutar också.
Tjockare var den nog inte. Standard 21 eller 22 tror jag. Vad heter sågen i Hede, vet du det?
 
Det heter Härjedalens Trä och är numera ett hyvleri.
De har annons i dagens Fjällnytt/Mitthärjebladet med bl.a. "huggen timmerpanel med knutar 34x195".
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
bax bax skrev:
Det heter Härjedalens Trä och är numera ett hyvleri.
De har annons i dagens Fjällnytt/Mitthärjebladet med bl.a. "huggen timmerpanel med knutar 34x195".
Tack! Ska kika på detta!
 
Kort paus för taklagsfest. Tjoho!
Glad man som håller i en öl med en halvfärdig träkonstruktion för ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte bjuda in det här gänget men dom drog...
Flock får som korsar en grusväg omringad av björkträd från en bilvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
mr.Ola och 8 till
  • Laddar…
Det blev en dag med nåt jag trodde skulle vara klart till lunch men som tog styva 8 timmar. Spikat masonit och reglat för luftspalt. Allt krypande på takåsar för att inte trampa igenom tär på en gammal 45-åring. Blev en långbastu för att mjuka upp lederna.
Imorgon blir det råspont.
Trästomme till påbyggnad med spikad masonit och reglar för luftspalt vid ett befintligt hus omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med reglade väggstommar och takstolar, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev väldigt mörkt i hall och badrum helt plötsligt.
 
  • Gilla
mr.Ola och 6 till
  • Laddar…
Spikat råspont hela dagen. Hann ena sidan och en tredjedel av andra. Sen rullade åskan in över fjällen. Hade köpt en ny 6*10 press för att slippa böka med två om regnet nalkas då jag håller på med taket. Självklart rullar jag ut den på fel ledd när jag står där i ökande regn och vindbyar som skulle ta en till Åre om de fick fått i pressen. Men nu är allt täckt och jag kan sova (ganska) lugnt
 
  • Pågående arbete med råspont på halvklart trähus under mörknande himmel, stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 6 till
  • Laddar…
Hann precis spika klart den sista råsponten nu innan lunch. Åska och regn rullar in över fjällen igen. 20-30mm säger prognosen fram till kvällen/natten. Får väl ta ledigt.
 
Roligt projekt att följa! Ska själv bygga och vi ska köra på timmerpanel, den som ser handbilad ut. Dyrare så klart men fick hyfsat pris på 17,5kr/lpm.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Linuslin Contact451 skrev:
Roligt projekt att följa! Ska själv bygga och vi ska köra på timmerpanel, den som ser handbilad ut. Dyrare så klart men fick hyfsat pris på 17,5kr/lpm.
17,50 är bra pris! Det vore kul att hinna börja sätta panel den här vändan.
 
Och så tittar solen fram igen! Kanske blir en bra takpappsdag.
Nybyggd trästomme för hus med omonterad takpapp under en delvis solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
postkontrollen och 3 till
  • Laddar…
Första allvarliga byggtabben! Tappade en nyöppnad ask pappspik från taket. Hade tänkt att nästa gång barnen är med upp så skulle de få hjälpa till samla tappad skruv och spik och få 50 öre styck. Ser ut som om de kan göra sig en bra hacka nu! En öppnad ask med pappspik som har tappats på en grusig mark, spikar utspridda runt asken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Fulkemisten
Det är sånt här man har en stark magnet på pinne till...
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är sånt här man har en stark magnet på pinne till...
Den blev kvar hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.