Lite frågor om inbyggnadsfixtur...

Hur många cm behöver man räkna med att en nybyggd innervägg ska vara för att kunna rymma en inbyggnadsfixtur för vägghängd WC?

På andra sidan badrumsväggen finns en hall, bör man kanske då räkna med några extra cm för att ge lite utrymme för (ljud-)isolering?

De flesta (?) verkar bygga en låda på väggen för fixturen istället för att helt bygga in den. Vi behöver ändå flytta / göra om väggen, är det generellt rekommenderat att ändå inte bygga in den i väggen utan göra en låda? Om cisternen t.ex. börjar läcka i framtiden så gissar jag att man blir tvingad att ta bort kaklet och kakla om? Eller kan det vara tillåtet att gå igenom tätskiktet från andra sidan väggen?
 
Tjockleken på fixtifen + minst 2 lager skivor har jag hos mig :)
 
T TheGame skrev:
Tjockleken på fixtifen + minst 2 lager skivor har jag hos mig :)
Tack! Så med t.ex. fixturen nedan så kan jag räkna med att väggen inte behöver bli tjockare än 20 cm förutsatt att jag kan få upp avloppsröret i väggen?
Teknisk ritning av en toalettstomme med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är inte tjockleken på väggen utan tätskiktet... I teorin kan du ställa den mellan två 145-reglar, men eftersom fixturen ska monteras utanför tätskiktet skapar man två problem med att bygga in fixturen, 1: du får betydligt fler skarvar (hörn) på tätskiktet, och 2: du måste frångå reglerna kring tätskiktsmonteringen vid avloppet (om väggen ska vara så tunn som möjligt) ...

Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är inte tjockleken på väggen utan tätskiktet... I teorin kan du ställa den mellan två 145-reglar, men eftersom fixturen ska monteras utanför tätskiktet skapar man två problem med att bygga in fixturen, 1: du får betydligt fler skarvar (hörn) på tätskiktet, och 2: du måste frångå reglerna kring tätskiktsmonteringen vid avloppet (om väggen ska vara så tunn som möjligt) ...

Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
Brukar avråda kunder in i det sista att montera in i vägg, Kan bli riktigt jobbigt ifall det börjar läcka inne i väggen.
Det finns påsar att montera på fixturen och sen dra ett läckutrör under toalettstolen. Litar inte riktigt på den lösningen men har folk bestämt sig så har dom.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är inte tjockleken på väggen utan tätskiktet... I teorin kan du ställa den mellan två 145-reglar, men eftersom fixturen ska monteras utanför tätskiktet skapar man två problem med att bygga in fixturen, 1: du får betydligt fler skarvar (hörn) på tätskiktet, och 2: du måste frångå reglerna kring tätskiktsmonteringen vid avloppet (om väggen ska vara så tunn som möjligt) ...

Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
Tack, det var bra anledningar att inte bygga in den... Om jag ändå är envis och vill göra det och reglar upp en ny vägg - hur gör man det på ett så säkert och bra sätt som möjligt? Om man t.ex. följer reglerna kring tätskiktsmonteringen, hur mycket bredare måste väggen bli då?
 
P Peter321 skrev:
Tack, det var bra anledningar att inte bygga in den... Om jag ändå är envis och vill göra det och reglar upp en ny vägg - hur gör man det på ett så säkert och bra sätt som möjligt? Om man t.ex. följer reglerna kring tätskiktsmonteringen, hur mycket bredare måste väggen bli då?
Väggen behöver inte vara bredare än fixturen, är det en sån fixtur med gängstång som du hänger toaletten i kan du montera den slätt med reglarna, insida gips/plyfa.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Brukar avråda kunder in i det sista att montera in i vägg, Kan bli riktigt jobbigt ifall det börjar läcka inne i väggen.
Det finns påsar att montera på fixturen och sen dra ett läckutrör under toalettstolen. Litar inte riktigt på den lösningen men har folk bestämt sig så har dom.
Det sista man vill är ju att ha en pool inne i väggen så det vore ju ingen hit förstås... :) Det jag är ute efter är egentligen bara att få till en så tunn vägg som möjligt med wxc-fixturen och 15-20 cm vägg vs 10 vägg + 15-20 låda skulle göra rätt stor skillnad hos oss...
 
P Peter321 skrev:
Tack, det var bra anledningar att inte bygga in den... Om jag ändå är envis och vill göra det och reglar upp en ny vägg - hur gör man det på ett så säkert och bra sätt som möjligt? Om man t.ex. följer reglerna kring tätskiktsmonteringen, hur mycket bredare måste väggen bli då?
Välj ett tätskikt och läs hur manschetterna ska monteras. :)

Stoppa fixturen i en påse som @simpa96 beskriver har jag inte sett i verkligheten, men det borde vara svårt att få det tätt runt avloppet ...
 
Provade att rita lite. :)

I vägg
För att få till 60 mm från vägg för avloppet enligt säker vatten så ritade jag 170-reglar (röda) med dubbla 9 mm plattor (gröna). Avloppet (blått, 90 mm) hamnar då nästan precis 60 mm från vägg. I så fall känns det som att man skulle kunna följa Säkert vatten om väggen tillåts vara 170 mm + 9 mm x 4, dvs 206 mm. Möjligen kanske bara enkelt gips på utsidan och då istället 197 mm (+kakel / ytskikt).
Schematisk ritning av väggsektion med 170 mm reglar i rött, dubbla 9 mm plattor i grönt och centralt placerat 90 mm avloppsrör i blått.

Låda
Motsvarande om man bygger en låda utanpå väggen skulle då bli så här (70 mm regel i väggen). Detta ger ett totaldjup på 70 (regel) + 9 x 4 mm (gips) + 190 mm fixtur, totalt 296 mm.
Schematisk ritning av väggkonstruktion med röda reglar, gröna plattor och ett blått avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalbredden inkl fixtur ser då ut att bli ungefär 90 mm mindre om man "försänker" lådan in i väggen. Med nackdelarna att det blir en tjockare vägg och som tidigare nämnts flera hörn att få tätt i samt möjligen svårare att komma åt att laga fixturen.

Låter ovanstående någe sånär rimligt?
 
  • Gilla
Luckitch
  • Laddar…
Problemet med att bygga i vägg är ju att stänga igen hålet efter man har tätskiktat.
Går iof med tex en lux skiva
 
Jag tänkte tipsa om nedan fixtur från Geberit. Ca 2000kr dyrare än en vanlig. Men det sparar man nog in i monteringen.

https://www.geberit.se/landingpages/landingpage-duofix-tek.html

Även Grohe har en variant, Geberits variant verkar dock enklare att montera.

Finns även en variant från Tece (plastpåse)
 
K KristoferA skrev:
Jag tänkte tipsa om nedan fixtur från Geberit. Ca 2000kr dyrare än en vanlig. Men det sparar man nog in i monteringen.

[länk]

Även Grohe har en variant, Geberits variant verkar dock enklare att montera.

Finns även en variant från Tece (plastpåse)
Tittade lite snabbt på bilderna på länken, och de visar ju inget kring tätskikt för avloppet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tittade lite snabbt på bilderna på länken, och de visar ju inget kring tätskikt för avloppet?
Behövs inte något tätskikt. Hela cisternen hamnar inom badrummets tätskikt. Frågan var väl att bygga in fixtur i väggen?
 
  • Gilla
Fisklina
  • Laddar…
K KristoferA skrev:
Behövs inte något tätskikt. Hela cisternen hamnar inom badrummets tätskikt. Frågan var väl att bygga in fixtur i väggen?
Åfan.. När jag tänker efter låter det ju rimligt iofs... :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.