Kan man komplettera en 14 år gammal FTX Temovex med kylning?
Egentligen behöver jag bara kylning i övervåningens sovrum (ca 40 kvm) men dessa ligger under snedtak (har ingen vind). Problemet är endast akut när familjen besöker mig - men då är det olidligt.

Till hösten avser jag installera en LLVP i bottenvåningen främst för uppvärmning när jag inte är hemma under vintern. Kan man få en sådan anläggning kompletterad som kylning? Isf måste det dras rör till övervåningen?
 
yonna yonna skrev:
Kan man komplettera en 14 år gammal FTX Temovex med kylning?
Egentligen behöver jag bara kylning i övervåningens sovrum (ca 40 kvm) men dessa ligger under snedtak (har ingen vind). Problemet är endast akut när familjen besöker mig - men då är det olidligt.

Till hösten avser jag installera en LLVP i bottenvåningen främst för uppvärmning när jag inte är hemma under vintern. Kan man få en sådan anläggning kompletterad som kylning? Isf måste det dras rör till övervåningen?
Jag tror inte att det säljs någon LLVP som *inte* har kyla som alternativ, men tänk på att kyl-effekten är *betydligt* mindre än värme-effekten, så du behöver överdimmensionera den rätt rejält om du ska kyla hela huset med den.

Jag blir lite fundersam på vad du menar med att koppla rör till övervåningen, menar du ventilationsrör för att leda kylan?
Vanliga LLVP som du köper för att komplettera värme/kyla med saknar ju typiskt anslutning för ventilationsrör, så det blir knepigt.

Ska du ha kyla via ventilationsanläggningen så är det ju typiskt något för din första frågeställning ang. att komplettera FTX'en med kyla. Jag känner inte till den modellen, så där avstår jag från att svara.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
En LLVP med två innedelar kan vara ett alternativ. En på varje plan alternativt en portabel AC
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det finns flera problem med att komplettera FTX med kyla, den luftmängd som räcker till ventilation räcker inte för att kyla ett rum. När man kyler tilluften måste kanalerna vara kondensisolerade, det räcker inte med bara isolering, man vill inte att det ska bildas kondensvatten utanpå kanalerna. jag håller med övriga. LL-värmepump som man kör kyla på sommaren är den kloka lösningen
 
P Plutus skrev:
LL-värmepump som man kör kyla på sommaren är den kloka lösningen
OK - då har jag kommit en bit på vägen! Nästa problem är att jag förmodligen behöver 2 LLVP. Kylning behövs endast i övervåningen då bottenvåningen även den varmaste dag håller god temperatur där. Hela övervåningen är under snedtak så det går inte att montera utvändigt aggregat där utan måste ske på bottenvåningens utsida och med invändig utrustning i övervåningen. Har jag tänkt fel?

Min huvudsakliga värmekälla i huset är liten pelletskamin i vardagsrummet. Huset blir vintertid utkylt om jag är borta ett par dagar så till en början skall LLVP för värme installeras i bottenvåningen och det är inga problem. Att installera någon form av kombination (eftersom FTXen inte tycks lämplig) där kylan bara skall nå övervåningen verkar olösligt.

Portabel kylning? Vad är det?

Sommarproblemet har uppstått de senare åren då barn/barnbarn frekvent bor här. Vi blir helt enkelt för många sovandes i mitt lilla hus! Att somrarna har blivit mycket varmare har betydelse. Svart papptak är inte heller idealiskt.
 
Magnus E K
För att värma vill du ha innedelen på bottenplan, men kommer då fungera dåligt för att kyla övervåningen. Vad gäller placering av utedel vet jag inte om det finns regler i Sverige för hur högt över mark de får placeras. På bilder av flerfamiljshus i t ex Ukraina ser man ofta utedelar monterade på fasaden intill lägenheterna, även typ 10-20 våningar upp och jag brukar undra hur installation och service går till.

Portabel AC är ett budgetalternativ som enligt min erfarenhet fungerar dåligt för att kyla medan det fortfarande är varmt ute, men kan användas som hjälpmedel för att snabbare sänka temperaturen när det svalnat ute (men enbart vädring inte räcker).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Montera en ytterdel i markplan sen två innerdelar, inga problem.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Montera en ytterdel i markplan sen två innerdelar, inga problem.
Hur långt från ytterdelen kan man sätta innerdelen/delarna? Kan man ha en innerdel för kylning och en för värme?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad gäller placering av utedel vet jag inte om det finns regler i Sverige för hur högt över mark de får placeras. På bilder av flerfamiljshus i t ex Ukraina ser man ofta utedelar monterade på fasaden intill lägenheterna, även typ 10-20 våningar upp och jag brukar undra hur installation och service går till.
Nä - jag vill inte förstöra husets utseende ;)
 
yonna yonna skrev:
Hur långt från ytterdelen kan man sätta innerdelen/delarna? Kan man ha en innerdel för kylning och en för värme?
Jag har 10 m drygt.
Det går inte kyla uppe och värme nere samtidigt men så är det väl ingen som har behov av.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har 10 m drygt.
Det går inte kyla uppe och värme nere samtidigt men så är det väl ingen som har behov av.
Kylning i övervåningen sommartid; värme i bottenvåningen vintertid.

10 meter - skulle funka utmärkt med inomhusdelen för kylning i övre hallen. Är det bara en kabel som går från utomhusdelen?
 
Magnus E K
Nej, det är isolerade kopparrör (med numera ofta brandfarlig gas) så det blir inte speciellt snyggt att dra dem långa sträckor inne. Plus elkabel och ett plaströr för att leda ut kondensvatten.
 
Från innerdelen till utedelen går det en eller två elkablar beroende på var man har elanslutning, ett 1/4-tums kondensisolerat kopparrör, ett 3/8-tums kondensisolerat kopparrör och ett kondensvattenrör i plast.
 
Kan man dra dessa inne i den minimala kattvinden (får plats) eller är det brandrisk? Det får väl i så fall bli något externt rör ovanför utedelen upp till andra våningen eftersom jag har "stenhus".
 
Jag har mina på kattvinden.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.