S SwedishChef skrev:
Vi får se som sagt. Min bekanta skulle dra igång ärendet med skanova.
Telia Infra;) och är han i branschen och arbetar inom ditt område kan han gå till entreprenören och be dem kolla i Telias system att det inte finns kapacitetsproblem.
 
Var ihärdig, stå på dig, det kommer lösa sig!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Var ihärdig, stå på dig, det kommer lösa sig!
Vi får se, som sagt. Jag hade varit mer nöjd om de faktiskt hade kunnat ge en teknisk förklaring istället för att bara säga "går inte".
 
Är man tillräckligt ihärdig och ringer både till Telia och Skanova så brukar man till slut kunna få svar på sånt som de i första läget inte lämnar ut. Jag har precis fått löst ett sånt pucko-ärende om en avgrävd kopparkabel som skanova försökte komma undan med att inte fixa den temporära lösningen, men det tog evinnerlig tid och säkert 15-20 telefonsamtal om inte mer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S SwedishChef skrev:
Vi får se, som sagt. Jag hade varit mer nöjd om de faktiskt hade kunnat ge en teknisk förklaring istället för att bara säga "går inte".
Har du kontaktat Telias kundombudsman som jag föreslog då?
 
A AndersS skrev:
Är ju också lite skillnad att bygga nätverk på egen fastighet än att börja koppla in fastigheter bredvid.
Bygger komplementbostad som skall hyras ut, har han ringt och frågat och de säger nej så är det väl så, men taskigt till han/den som tackat nej..
 
N noupe skrev:
Har du kontaktat Telias kundombudsman som jag föreslog då?
Ja, Jag väntar på svar.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Är man tillräckligt ihärdig och ringer både till Telia och Skanova så brukar man till slut kunna få svar på sånt som de i första läget inte lämnar ut. Jag har precis fått löst ett sånt pucko-ärende om en avgrävd kopparkabel som skanova försökte komma undan med att inte fixa den temporära lösningen, men det tog evinnerlig tid och säkert 15-20 telefonsamtal om inte mer.
Räcker bra att ringa Telia Öppen Fiber ;) Skanovas personal och verksamhet flyttades i moderbolaget för 1-2 år sedan.
Men om jag minns rätt så bodde TS i större stad och då kan man även söka på t.ex. Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, för att se om det går att beställa och det går att ta sig runt den vägen. De har installerat switchar på en hel del stationer i landet.
Faktiskt även prova med Telia Bredband och söka om det kan levereras till TS adress, men att det då räknas som styckeleverans och inget kampanjpris.
 
med största sannolikhet så handlar det om kostnader. Att efteransluta en fastighet är i stort sett lika dyrt som att ansluta övriga på samma gata bortsett från grävjobbet då. Samma personal får åka ut och göra endast en anslutning och den kostnaden landar bara på en kund istället för 10-20 st kanske.
Det är därför man bör hoppa på tåget när det görs gruppanslutningar för även om det finns fiber i backen är det inte säkert att man kan komma senare och bara beställa till sig själv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Då borde dom väl tala om vad det kommer att kosta och vilken leveranstid det är istället för att säga att det inte går?
 
  • Gilla
Builderdash och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
med största sannolikhet så handlar det om kostnader. Att efteransluta en fastighet är i stort sett lika dyrt som att ansluta övriga på samma gata bortsett från grävjobbet då. Samma personal får åka ut och göra endast en anslutning och den kostnaden landar bara på en kund istället för 10-20 st kanske.
Det är därför man bör hoppa på tåget när det görs gruppanslutningar för även om det finns fiber i backen är det inte säkert att man kan komma senare och bara beställa till sig själv.
Då ska Telia också tala sanning om vad skälet är, inte börja skicka ut kampanjerbjudanden för att därefter låtsas som att det är tekniskt omöjligt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då borde dom väl tala om vad det kommer att kosta och vilken leveranstid det är istället för att säga att det inte går?
Det kanske man kan tycka men det ingår väl i teknikaliteterna som de anser att folket inte begriper. Eller så vet de att ingen hoppar på en kostnad på 60-100 000 för att skicka ut folk för en anslutning. Nu gissar jag dock på kostnaden men det är ju inga summor som skulle förvåna mig iallafall.
 
Kampanjbrev skickas ut utifrån de som inte har fiber. Ett exempel, i deras system är inte alla "bortflaggade" som idag har hinder utan det kan ha tillkommit hinder men ska då vid första tillfället när det upptäcks registreras så att de inte tas med i kampanjeutskick.
Vet inte om de även flaggas bort om kund gör en sökning i system där man anger adress för att kunna se om det finns fiber i området.
Men det ska man kunna svara på.
Det vanliga är att det dediceras ingen fiber till fastighet förrän vid beställning och då görs arbetet med att peka ut framföringsväg i fiberstråk från station till kund. Så någon garanti att det just då finns ledig fiber finns inte utan kan kräva utökning vilket kan ta viss tid, inte vanligt men händer. Och hanteras i regel inte av det projekt som gör efteranslutningar i befintliga fibernät.
 
Om Telia byggt nätet själva (dvs inte köpt ett färdigt nät) så har de med största sannolikhet förberett med duct till alla fastigheter i området. Alltså ligger det säkert någon slang i tomtgräns någonstans.

Jag skulle tro att problemet är att kommunen inte ger grävtillstånd om man inte asfalterar om hela gatan eftersom det var nyasfalterat om jag förstod rätt.

Man kan iofs tycka att operatörerna skulle ha modeller för att ta mer betalt av kunder som vill ha fiber direkt till viket pris som helst, men det har de inte!

I min kommun, är kommunal bredbandssamordnare, har en fiberbyggare byggt till en massa villor som är med i en samfällighetsförening på samfällighetsföreningens uppdrag. Inne i området ligger några fristående villor som inte fick fiber då, dessa kommer bli svåra att hantera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Poap skrev:
Om Telia byggt nätet själva (dvs inte köpt ett färdigt nät) så har de med största sannolikhet förberett med duct till alla fastigheter i området. Alltså ligger det säkert någon slang i tomtgräns någonstans.

Jag skulle tro att problemet är att kommunen inte ger grävtillstånd om man inte asfalterar om hela gatan eftersom det var nyasfalterat om jag förstod rätt.

Man kan iofs tycka att operatörerna skulle ha modeller för att ta mer betalt av kunder som vill ha fiber direkt till viket pris som helst, men det har de inte!

I min kommun, är kommunal bredbandssamordnare, har en fiberbyggare byggt till en massa villor som är med i en samfällighetsförening på samfällighetsföreningens uppdrag. Inne i området ligger några fristående villor som inte fick fiber då, dessa kommer bli svåra att hantera.
Finns ingen asfalt att lägga om. Fiberskåpet precis utanför trädgården, det är bara att gräva genom jord i trädgården.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.