Vad har ni för tips för att få ner driftskostnaderna? När man läser om Solarventi som annonserat friskt under våren undrar man om det kan vara ett alternativ. Men jag antar att den inte är helt pålitlig om det är molnigt flera dagar i rad. Hur tror ni det funkar, det borde väl i alla fall kunna dra mindre el om man har termostat på elementen. Tror ni det lönar sig att köpa en sådan, kostar så vitt jag kan se runt 8000 kr för 70m2?

EDIT: likaså borde det väl finnas solfångare för att värma upp varmvatten på sommaren? Nån som vet om dessa investeringar lönar sig och funkar som man vill...?
 
Jag har ett fritidhus på ca 80 m2 med mycket fönster (treglas). Läget vid Strömstad ger en gynnsam årsmedeltemperatur. Isolering håller inte villastandard: 120 mm i vägg, 300 mm på vinden. Vi bor i huset kanske 60 dagar/år och använder varmvatten etc. ungefär som hemma, dock ingen diskmaskin (men tvättmaskin). Elvärme. Enkel plåtkamin med ved som går ibland på vintern för att snabba på uppvärmningen när vi kommer. En utsugningsfläkt som alltid går på minst tomgång. När vi är borta står termostaten på 12 °C. Huset drar ca 6000 kWh/år. Om jag skulle installera en Solarventi eller en luftvärmepump bedömer jag det som att det skulle ta för lång tid att få tillbaka pengarna. Det är kanske inte mer än 4000 kWh som är värme.
 
Vi funderade också på Solarventi men tyckte det blev dyrt, nästa idé var att bygga något själv efter beskrivningarna från Vilhelmina kommun. ( Jag får inte fram länken just nu men tror den finns här i någon annan tråd).

Det hela slutade med att vi köpte en liten och ful solcellsdriven fläkt från www.solkraft.dk för runt 150 kr.
Det lustiga är att den faktiskt fungerar och det _känns_ varmare när man kommer till sommarstugan :D
/ikhve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.