Vi har vattenburen el. Gigantiska gjutjärns-schabrak. Underbart ! Några av dem går ej att reglera, står på för fullt... Kostasamt och helt onödigt. Vi har haft två krumelurer hemma på inspektion, en svarar inte och en har lämnat offert på 12.000 för att byta termostat regulator. Jag misstänker att det egentligen bara är att byta ut termostaten till de två-tre st som inte funkar. Är det bara att skruva av termostaten (vrida utta helsikke) och testa eller är det något annat att fixa med ?
 
Stäng av cirkpump + töm ur systemet (tillräckligt mycket för att inte drukna i dött vatten) först bara.
 
Rätt som Pebbe2 säger men kanske dumt att ge sig på nu när det är kallt. Om du inte redan har det, satsa på en motordiven shunt som regleras med termostat. Är du normalt händig kan du själv montera den. ;)
 
Ordinarie Pebbe håller med Immobil. Jag glömde tillägget med shuntautomatiken. Men jag kan ju lägga till en länk www.rinkabyror.se sök på TermOmatic.
 
Mitt tips är www.mma.se kolla deras utbyteinsatser kostar 300 kr/element ca. för ventil och termostat tar 5 min/element att byta och fungerar alldeles galant!!
 
Hallo, tacksam för tips. Wertok här ovan är inne på vad som är min huvudvärk. Kan man byta ut regulatorn utan att tömma systemet ?

Det förutsätter antagligen att den häringa kopplingsgrejjen passar, alt kan kopplas på med en adapter. I så fall borde det väl inte börja spruta vatten ?

Om man måste byta hela klabbet, ja då förstår jag att man måste väck med vatten.

Alltså, min tanke var att evt är det bara termostatregulatorn som är utsliten. Är det inte då 'bara' att skruva loss den och skruva på en ny, evt med någon typ adapter. Det måste ju finnas någon typ mekanik i själva röret (eller det som i mitt scenarios sitter kvar). Kan man på något enkelt sätt kolla om det är ok. Om den måste bytas då ringer jag en röris !
 
Om dina element & ventiler är lika gamla som mina är inte ovanstående länk till jättemycket hjälp, gör då så här om det är så:

Det bästa sättet att kolla om det bara är termostaten som är kass är att skruva loss den helt enkelt. För att göra detta behöver du inte tömma systemet, kolla bara så att du skruvar av rätt så inte du får loss hela ventilhuset. När du väl fått loss termostetn är där en liten pigg som sticker ut när den är längst ut är ventilen helt öppen och vice versa. Du kan motionera denna pigg lite fram & tillbaka om den är trög orkar inte termostaten reglera denna. Om piggen rör sig lätt är det termostaten som är kass. Hjälper inte denna motionering återstår i princip bara byte av ventilen och då måste du tömma systemet. Vad är det stora problemet i att tömma systemet?
 
OBS!!!!
Om det skulle vara piggen på ventilen som är kass så finns det packboxar som innehåller pigg + tätningen.
Det finns till Danfosstermostater hos Rinkaby Rör för 33:- resp 36:-/st.
Lär gå att byta utan att tappa ur systemet, men är inte helt säker, har ej gjort det själv.
 
Härligt, alla mina frågor och funderande besvarade. Ni undrar vad är problemet att tömma systemet. Det kan man undra.

Jag som relativt nybliven hemma-grejjare har som ni förstår problem att veta hur man skruvar loss en termostat, vad tror ni inte att jag har om vi talar om att tömma systemet. Hur gör man det, hur vet man att resp radiator är tömd, hur fyller man på igen, vilken typ av krängel kan man stöta på och bli utan värme...osv. Den häringa ventlilen; behöver man lin/gängtejp eller är den helt tät i sig. osv.
 
Jag vet inte hur din panna ser ut men principen är densamma. Stäng först & främst av pannan! Öppna sen alla ventiler på elementen så att det blir fritt fram för vatten/luft att rusa ur alla elementen. På pannan har du antagligen två ventiler på framsidan den ena går till varmvattnet, den andra går till radiatorvattnet. På min panna är det den nedersta ventilen som är till radiatorerna, för att du ska veta är det nog enklast att testa du har ju 50% chans. På denna ventil passar en vanlig Gardena koppling, skruva på den och koppla på trädgårdsslangen och vidare till golvbrunn. Töm nu ut så mycket så att där inte finns vatten över den nivå som ditt element finns på som du ska öppna. Detta kollar du med tryckmätaren, i stora drag kan man säga att 0,1 bar är en meter så om ditt element finns 5 meter upp från tryckmätaren räcker det att du tömmer ner systemet till låt säga 0,4 bar då har du en meters marginal. Ska du fixa alla element är det enklast att tömma hela systemet, dock bör du göra detta så få ggr som möjligt eftersom när du fyller på fyller du på med syrerikt vatten=risk för rost i rören. Töm isåfall ner systemet och fixa alla element på en gång. Vattnet "dör" så småningom och blir mindre benäget att angripa rören.
Lite beroende på hur gamla dina ventiler på elementen ser ut är det olika lösningar, om dina ventiler ser ut som mina BÄST-ventiler:
827-2832.jpg
så rekommenderar jag som sagt att titta på Utbytesinsatser på www.mma.se med dessa får du med utförlig beskrivning och fast jag aldrig gjort det innan löste jag det på som sagt ett par min/element varken lin eller gängtejp behövs där sitter gummipackning fast i dessa. Denna bild förklarar en hel del:
827-2834.jpg
Det som är längst till vänster är din gamla ventil den slipper du alltså ta av, det enda du lossar är den stora muttern märkt "E" på bilden, den ska du behålla och sätta fast de nya insatserna med. 5, 6, 7 & 8 är delarna som är själva utbytesinsatsen. Längst till höger skruvar du sen på själva termostaten, t.ex. MMA Termostat MTW:
201_1.gif
Kostnaden är ca. 300 kr/element för både utbytesinsatsen och termostaten. Fördelen med att "bara" byta insats är att du behöver inte ge dig på själva ventilen på elementet med risk att aldrig få tillbaka den p.g.a. att röret är för rostigt osv. Du byter med andra ord bara innehållet i ventilen.
Från att förra vintern haft skiftande temparatur i hela kåken mellan 16-26 grader ligger jag nu konstant på 21  +/- 1 grad beroende på blåst och utetemp. Jag tror att investeringen på 3000 kr redan är betald i minskad oljeförbrukning. För att inte tala om en mycket behagligare innemiljö.
När det är dags att fylla på systemet igen låter du trädgårdsslangen sitta fast i pannan och kopplar andra änden i en kran nånstans öppnar denna kran och öppnar ventilen på pannan då fyller du systemet, bli inte rädd om det smäller till i pannan det är bara luft i slangen, gör ingen skada. Fyll på tills det kommer vatten från skvallerröret utanpå taket. När det rinner från det röret stänger du ventilen på pannan & kranen, låt slangen sitta kvar du kommer att behöva fylla på en skvätt ett par ggr under tiden du luftar alla elementen. Nu återstår bara att starta pannan igen och låta den bli varm. Öppna alla termosteter så att vattnet snurrar friskt när alla element är varma lufta allihop. Eftersom systemet innehållt en hel del luft behöver du som sagt fylla på mer vatten, det märker du även på att vissa element helt enkelt inte blir varma, ut med luften och in med vatten så blir det bra.

Lycka till!  ;D

Det är nästan ett måste att du ger dig på detta nu under kontrollerade former, en vacker dag står du där utan värme i kåken då är det ganska skönt att åtminstone ha en aning om hur det fungerar... ;D
 
Tack till wertok för underbar pedagogik. Nu känns det som att det är upp till mig. God forts alla !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.