Har förstått att en platta på mark normalt sticker upp 10 cm ovan mark. Under mark har man 30 cm isolering + 20 cm dräneringsgrus. Totalt 60cm alltså.

Om man nu bara kan gräva tex 40 cm ner pga berg i marken, kan man inte bara då höja marknivån runt plattan mha tex dräneringsgrus för att slippa spränga? Finns det någon nackdel med en sådan metod?
 
Enda nackdelen är väl att entrédörren hamnar lite högre?
10 cm tycker jag låter lite lågt om man ska ha träfasad?
 
Hur mycket borde plattan normalt sticka upp över gruset om man ska ha stående lockpanel?
 
20cm från mark till panel är väl ganska normalt. Du kan också minska på dräneringsgruset lokalt där berget sticker upp. Hur högt man har från mark till golv får ändå ses som en smaksak med små skillnader. Jag tycker det är väldigt skönt med låg skillnad mellan ute och inne
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Om det är berg är det enklast med plintar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
20cm från mark till panel är väl ganska normalt. Du kan också minska på dräneringsgruset lokalt där berget sticker upp. Hur högt man har från mark till golv får ändå ses som en smaksak med små skillnader. Jag tycker det är väldigt skönt med låg skillnad mellan ute och inne
20 cm låter bra... tänk bara på hur du gör med ytorna utanför huset så att regn och snö inte belastar fasaden tex med berg i dagen så att regn slår upp mot lockpanel så behöver du vara noggrann med hur du fuktsäkrar ändträt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.