Vi skickade in vår bygglovsansökan för 3 v sedan och förhoppningsvis så kommer vi bli tilldelade en handläggare på torsdag. Sen kommer det troligtvis ta 3 månader innan bygglovet är klart.

Kan någon förklara för mig hur det kan ta så lång tid, det är för mig ofattbart. 3v bara för handlingarna att ta sig från reception till handläggare och sen ytterligare 3 månader för vad? Tilläggas kan att det redan finns ett bygglov på tomten dock så valde vi att byta hus, samma typ av hus, trähus men där bottenarean är mindre än på det förra. Annars inga ändringar.
 
Orsaker till sent bygglov:

* Tid för överklaganden.
* Byggnadsnämnden sammanträder sällan eller har många ärenden före.
* Överbelastning eller sjukdom hos kommunen.


OM ni redan har bygglov så kanske ni skulle kunna påskynda det hela genom att istället begära förändring av lov, eller har huset förändrast så mycket exteriört att det inte går? (det är ju mer än byggarean de tar ställning till)

Sedan skall ni veta att det inte är klart att bygga i och med det. Ni skall därefter skicka in tekniska beskrivningar, VA-lov, Elanmälan och få tid till samråd där ni sedan (förhoppningsvis) får klartecken till att bygga.
 
Mitt bygglov beslutades samma dag som handläggaren fick det i sin hand ;D, kan det vara något av rekord tro...
Jag hade lite tur och fick tag på honom just när han gick igenom sin inkorg, vi pratade lite och sedan hade jag väl tänkt att det skulle dröja lite. När bygglovet kom med posten veckan därpå såg jag att beslutet var fattat samma dag som vi hade pratat!

Nu är bygganmälan, teknisk beskrivning och kontrollplan inskickade, samråd nästa vecka och sen rullar vi ;)

/Lars
 
Det bygglov som finns är på ett rektangulärt hus( med större byggare), det hus vi ska bygga är ett vinkelhus (T-hus). Det är det enda som skiljer annars är fasad samma och allt annat.

Det är vår husleverantör som sammanställt och skickat in bygglovsansökan, bygganmälan, teknisk beskrivning, situationsplan, planer samt fasader. VA är betalt.
Menar du (Volvo) att då vi fått ett ok från kommunen på bygglovet så får vi inte börja bygga trots att allt ovanstående är inskickat?

Larseman, var ska du bygga där kommunen är så snabb?

Har hört att man kan åka upp till kommunen (Huddinge) när de har kvällsöppet och skynda på dem lite, någon som gjort det?
 
Vi bor i Nacka, men jag tror att jag dels hade lite tur, dels hade ett ganska enkelt ärende (tillbyggnad 60m2, 20 källare + 20 i två plan). Jag vet dom som har haft betydligt längre handläggningstider i Nacka...

/Lars
 
jessicaodanne skrev:
Menar du (Volvo) att då vi fått ett ok från kommunen på bygglovet så får vi inte börja bygga trots att allt ovanstående är inskickat?
Inte förrän ni haft byggsamråd hos kommunen. Detta kan oftast inte bokas in förrän det finns ett färdigt bygglov.
 
I praktiken kan man ofta få bygglovshandläggaren att prata ihop sig med samrådshandläggaren så att man kan boka en tid när bygglovet antas vara klart.
 
Jag har läst att vissa får förhandsbesked på sina bygglov, vad innebär det egentligen? Har det någon betydelse mer än att man vet? Vad händer på ett byggsamråd?
 
jessicaodanne skrev:
Jag har läst att vissa får förhandsbesked på sina bygglov, vad innebär det egentligen? Har det någon betydelse mer än att man vet?
Att få ett förhandsbesked kostar för det första pengar och sedan måste man ändå gå igenom bygglovsprövningen efteråt.
Man får dock en indikation på om det kommer att gå lätt att få bygglov för det man tänkt sig eller om det kan bli svårt. Detta kan fälla avgörandet om man ska köpa en viss tomt eller ej. Man kan också vilja ha förhandsbesked så att man kan gå igång att detaljrita huset och göra allt klart för en snabb byggstart.

jessicaodanne skrev:
Vad händer på ett byggsamråd?
Läs inlägget "Byggsamråd-vad är det" av Robert_maria under rubriken Bygglov.
 
Aha då förstår jag tack.
Dock så förstår jag fortfarande inte hur ett bygglov kan ta 3 månader. Är det bara för att de har så mycket att göra för att hantera själva bygglovet och huruvida det är ok eller inte kan väl inte ta mer än ett par timmar. Eller vad är det de ska kolla egentligen, mer än att huset ligger rätt på tomten och passar in i omgivningen?
 
jessicaodanne skrev:
Dock så förstår jag fortfarande inte hur ett bygglov kan ta 3 månader. Är det bara för att de har så mycket att göra för att hantera själva bygglovet och huruvida det är ok eller inte kan väl inte ta mer än ett par timmar. Eller vad är det de ska kolla egentligen, mer än att huset ligger rätt på tomten och passar in i omgivningen?
Ärendet skall behandlas i byggnadsnämnden i kommunen. Om det finns många ärenden på kö att behandlas och/eller nämnden sammanträder sällan (inte ovanligt med 1 gång i månaden för små kommuner) så kan det som sagt ta tid.
Beredningen av ett ärende tar bara några dagar men formalian i beslutsprocessen kan bromsa upp det om man har otur.
 
Men vad jag har förstått så behöver väl inte ärendet tas upp i byggnadsnämnden om det helt följer detaljplanen? Men det kanske är olika i olika kommuner?
 
HM skrev:
Men det kanske är olika i olika kommuner?
Japp!
Hanteringen kan se olika ut i olika kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.