Har bott c 1 månad i vårt hus byggt - 54 som vi renoverat och gjort alla ytor nya, tilläggsisolerat och dragit ny el osv. Nu känner jag som att luften i huset är stickande. Kommer inte på nåt bättre ord. Ingen stickande LUKT utan LUFT. Känner ingen direkt lukt överhuvudtaget. Detta började egentlugen efter c 2 veckor när jag blev ordentligt förkyld. Nu är jag frisk men upplever nu alltså att luften känns stickig eller stark eller vad jag nu ska säga. Känner även av irritation i ögonen.. Ungefär som om de var väldigt torra. Ingen annan upplever detta. Nu vet jag imte om jag inbillar mej eftersom jag lider av en släng av hypokondri och kan haka upp mej enormt på saker. Känner även av ögonirritationen till och från på jobbet så... Vet inte. Men mer hemma. Va tror ni? Ventilation har vi.. Tilluft 3 st ventiler och frånluft i badrum. Köksfläkten inte kopplad än men den kommer snart i bruk också.

Hus - 54 som vi bott i drygt 1 månad nu. Innan de renoverat alla ytor, ny el osv. För 1-2 veckor sedan började jag uppleva att luften känndes lite tung och stickande. Inte lukt utan luft. Skitskumt. En viss irritation i ögonen de senaste dagarna samt en lätt svag lukt av olja/bensin/bränd rök.. Svårt att förklara. Går runt och sniffar och kan inte härleda detta tillnågot. Främst i köket jag upplever detta men vi har öppen planlösning så till viss del även i allrummen. Finns en vedspis i köket som vi aldrig eldat i än.. Annars vattenburen värme lyftvattenpump. Ögonen känns ungefär som när de är torra eller som om man får lite rök i ögonen, men inte lika starkt. Rinner inte. Börjar bli nojjig. Ingen annan i huset upplever detta. Säger dom iaf. Jag blir snart galen och ser skräcksenarion om att vi får riva allt och huset är förstört.
 
Redigerat av moderator:
D DorisDoris skrev:
Hus - 54 som vi bott i drygt 1 månad nu. Innan de renoverat alla ytor, ny el osv. För 1-2 veckor sedan började jag uppleva att luften känndes lite tung och stickande. Inte lukt utan luft. Skitskumt. En viss irritation i ögonen de senaste dagarna samt en lätt svag lukt av olja/bensin/bränd rök.. Svårt att förklara. Går runt och sniffar och kan inte härleda detta tillnågot. Främst i köket jag upplever detta men vi har öppen planlösning så till viss del även i allrummen. Finns en vedspis i köket som vi aldrig eldat i än.. Annars vattenburen värme lyftvattenpump. Ögonen känns ungefär som när de är torra eller som om man får lite rök i ögonen, men inte lika starkt. Rinner inte. Börjar bli nojjig. Ingen annan i huset upplever detta. Säger dom iaf. Jag blir snart galen och ser skräcksenarion om att vi får riva allt och huset är förstört.
Har det kommit i samband med högre temp utomhus?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Har det kommit i samband med högre temp utomhus?
Ja de kan man väl säga.. Varmare har de ju varit nu.
 
D DorisDoris skrev:
Ja de kan man väl säga.. Varmare har de ju varit nu.
När det blir svalare igen får du se om det avtar. Du måste analysera läget och försöka koppla ihop upplevelsen med förutsättningarna för att lättare kunna felsöka.
 
D DorisDoris skrev:
Hus - 54 som vi bott i drygt 1 månad nu. Innan de renoverat alla ytor, ny el osv. För 1-2 veckor sedan började jag uppleva att luften känndes lite tung och stickande. Inte lukt utan luft. Skitskumt. En viss irritation i ögonen de senaste dagarna samt en lätt svag lukt av olja/bensin/bränd rök.. Svårt att förklara. Går runt och sniffar och kan inte härleda detta tillnågot. Främst i köket jag upplever detta men vi har öppen planlösning så till viss del även i allrummen. Finns en vedspis i köket som vi aldrig eldat i än.. Annars vattenburen värme lyftvattenpump. Ögonen känns ungefär som när de är torra eller som om man får lite rök i ögonen, men inte lika starkt. Rinner inte. Börjar bli nojjig. Ingen annan i huset upplever detta. Säger dom iaf. Jag blir snart galen och ser skräcksenarion om att vi får riva allt och huset är förstört.
Förra året hade du köpt ett hus från 50-talet som var fullt av asbest. Är det samma hus?

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest.326970/
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Förra året hade du köpt ett hus från 50-talet som var fullt av asbest. Är det samma hus?

[länk]
Det gjordes en asbestutredninc och de fanns ingen asbest
 
Vad har ni för ventilation?
 
useless useless skrev:
Vad har ni för ventilation?
Gammalt hus så självdrag, men i samband med renoveringen så satte vi in 4 tilluftsventiler och en paxfläkt i badrummet.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Självdrag bygger på att det är en temperaturskillnad inne/ute, så nu på sommaren upphör den ventilationen i princip helt.

Förmodligen är det ämnen som avges från diverse nya syntetiska material. Det borde minska med tiden och gå att vädra ut.
 
useless useless skrev:
Självdrag bygger på att det är en temperaturskillnad inne/ute, så nu på sommaren upphör den ventilationen i princip helt.

Förmodligen är det ämnen som avges från diverse nya syntetiska material. Det borde minska med tiden och gå att vädra ut.
Jaa.. Jag känner faktiskt att luften står still inne.. Får känslan av att inte riktigt få luft... Men samtidigt så är den luft som finns sträv och vass. Är lite neurotiskt lagd och lider av hypokondri och fantasin skenar iväg och jag stressar upp mej vilket gör allt värre. Vad jag borde göra är att vädra med korsdrag då sommartid? Och ev elda en gång om dagen för att hålla lite liv i murstocken?
 
Vädra ordentligt är en bra början.
 
  • Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
harry73
Jag skulle inte elda när det är varmt. Bättre att bli av med så mycket värme som möjligt.

Även jag tror att det är nya ytskikt som luktar.

Om du har paxfläkt i badrummet, se då till att inte ha öppet fönster i badrummet med, för då orkar fläkten inte suga luft från resten av huset.
 
  • Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Är lite neurotiskt lagd och lider av hypokondri och fantasin skenar iväg och jag stressar upp mej vilket gör allt värre.
Der kan kanske vara en idé att leta efter problemet här. Bara det att du har den självinsikten är ju ett stort steg i rätt riktning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle inte elda när det är varmt. Bättre att bli av med så mycket värme som möjligt.

Även jag tror att det är nya ytskikt som luktar.

Om du har paxfläkt i badrummet, se då till att inte ha öppet fönster i badrummet med, för då orkar fläkten inte suga luft från resten av huset.
Har dessa då börjat lulta nu iom värmen eller? För kände ingen lukt under renoveringen. Bodde ju inte där då men spenderade ju ändå mycket tid där?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Der kan kanske vara en idé att leta efter problemet här. Bara det att du har den självinsikten är ju ett stort steg i rätt riktning.
Jo.. De är ett problem.. Och jag har en "sjukdomsinsikt" och vet att jag inte alltid resonerar vettigt. Men jag är ju inte säker om de är min oro eller om de faktiskt finns en lukt, eller dålig luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.