Hej allihop!

Jag ska köpa mig en ny sticksåg, och den här gången har jag bestämt mig för att satsa på en rejäl maskin på en gång. Det kommer att bli min första proffsmaskin och det ska bli jättekul att se själv om den ger den där "ooh-känslan" när jag använder den.

Till användningen. Jag vill ha den till att figursåga i skivor/hyllplan, både lösa och på plats (fina snitt är viktigt). Andra användningsområden kommer att bli kapning av virke för utomhusbyggnationer, (mest råplan 22mm och tryckimp 22, 28 och 45 mm, så det är bra med ordentligt sågdjup), och andra sågningar där min (amatör-, läs Skil) cirkelsåg inte fungerar.

Jag vill ha en sticksåg med "knopp" (rak, limpa, whatever) och den får inte vara dyrare än 2500:-

Vilken ska jag välja? (Jag vill ha många svar och motivera gärna varför jag ska välja just den)
 
Bosch GST 85 låter som rätt maskin för dig. Hade du skrivit att du skulle såga grövre grejor så hade du kunnat ta en större modell, typ GST 100 eller så. DEn större modellen har lite finare finesser som att foten är röröig så att du kan såga ända in till en vägg och justering av foten (vinkling) utan verktyg.

Jag har en 85:a och ruskigt nöjd med den, användningen är en fröjd. Jag köpte en Skil cirkelssåg som jag ångrar nu efteråt, för den känslan som du pratar om finns inte alls när man använder den. 85:an däremot...det känns att det är bra grejer! ;D

Boschen kostar runt 1600:-. Kolla på Jula, dom brukar ha 85:an hemma fast inte på deras internetsida, sen bör du kolla på http://www.drift-underhall.se och Lindarn har fortfarande kampanj på den; http://www.lindarn.se

Lycka till med ditt verktygsval!
 
K-rauta har ofta haft GST85:an för 1600, tror dessutom att jag såg att Järnia hade den för 1600 här om veckan.

För övrigt sällar jag mig till halleluljakören, det bästa verktyg jag har (och då har jag ett antal proffsverktyg). Det är möjligt att någon annan proffsmodell kan vara ännu bättre, men köper du boschen kommer du att vara nöjd, och den är prisvärd!

/Johan
 
Den kostar 1798 på clas ohlson
 
Köpte mig en milwaukee sticksåg

http://www.milwaukeetools.se/int/sv...8BBC125709200664D69?OpenDocument&nav1=pro

och kan varmt rekomendera den, den är i princip vibrrationsfri, med utblås för spånen, har en bra förvaringslåda där man kan förvara alla sticksågs tillbehör, utbytbar sladd .
den är lätt att vinkla, och jag kan säga att jag e nöjd, pris mellan 2000-2500 beroende p åvart du handlar.

Jag e nöjd!!

/Mikko
 
Jag lånade en Hilti sticksåg på jobbet, som säkert är mycket dyrare än en 85:a, och jag måste säga att jag gillar 85:an bättre. Är det fler än jag som har skruvat bort plåtjoxet framme vid bladet? Jag gissar att det är någon slags skydd, som man inte skall ta bort. Sikten blir emellertid avsevärt bättre.
 
De flesta proffs märken leker i samma säng... eller har samma mamma fast olika pappa :)

Välj sticksåg efter smak, du kommer fortfarande att få en bra sticksåg, även om jag hellre skulle rekommendera de större sågarna från Bosch än 85'an. 85'an saknar det smidiga bladfästet som många sågar har idag... dessutom har den plåtfot, det är stabilare med gjuten aluminium.
 
Detta är iofs en smaksak, men komihåg att kolla om du får den i låda eller inte..
Tycker det är jobbigt att inte ha en riktig låda att ha verktygen, ser illa ut också ;)
 
Jag kör med Bosch Gst 135 CE, en mycket bra maskin. Den där "känslan" du pratade om infinner sig varje gång jag startar maskinen, den går igång så mjukt och fint. :D

Sen har den ju "precision controll" för extremt raka snitt som man kan koppla till och från genom en knapptryckning(två backar pressar ihop bladet och får det att sluta vibrera i sidled). Snabbfästet för bladet är löjlijt smidigt, bara dra i spaken så kommer bladet flygade (Ducka! ;D)Sen är det bara att trycka i ett nytt.

Jag beställde den från DUAB, mitt bästa verktygköp hittils :D ;D

I övrigt vill jag rekomendera festools sticksågblad, vilken kvalité och hållbarhet! Släng dig i väggen bosch ;)
 
mattiasp skrev:
Är det fler än jag som har skruvat bort plåtjoxet framme vid bladet? Jag gissar att det är någon slags skydd, som man inte skall ta bort. Sikten blir emellertid avsevärt bättre.
Åkte bort direkt ;D
 
Vad sägs om en AEG STEP 800x? Säljs just nu på Bauhaus för 1600:-

Bättre/Sämre är 85:an? (Som låter bra i mina öron)

Apropå Skil:en. Den låter som tusen demoner när man kör den. Vinandet är nog för att väcka döda....

Sen har jag ett ganska grovt "blad" så den lemlestar en limträskiva om man försöker såga den. (Tro mig.)

Det blir nästa inköp...
 
verktygsrookie skrev:
Vad sägs om en AEG STEP 800x? Säljs just nu på Bauhaus för 1600:-
Jag har den och tycker att den funkar bra, men har inte jämfört med någon bosch...
Har snabbfäste för bladet, justerbar fart och snabbfäste för stödets vinkel, bra grepp att hålla i. Med pendlingen i steg 3 så sågar den snabbt.
Ibland krävs det några försök för att slå av den med högerhandens tumme, knappen löper inte helt hundra (kan bero på att den kärvar lite av allt gipsdamm den fått suga i sig?)

/T
 
Mr_T skrev:
... Ibland krävs det några försök för att slå av den med högerhandens tumme, knappen löper inte helt hundra (kan bero på att den kärvar lite av allt gipsdamm den fått suga i sig?)

/T
Iiiihhhh, gips... :surprised: :-[ Jag körde min Makita stickis i gipstak innan jag visste bättre. Fick sanera den helt genom att plocka sönder den och rengöra allt. Brytaren blev seg och maskinen såg ut som den badat i gips men efter sanering var maskinen som ny och stickisen för evigt undantagen gips.

Tror säkert AEG'n är bra. Den verkar ha de kvaliteter som krävs av en modern proffs stickis. Sen hur den känns att såga med, tja ingen aning; låg vibration, låg ljudnivå samt mjuk start är bra, minimalt spel för bladet är också bra. Dessa saker kan man oftast testa direkt i butiken. Du måste ju få ansluta den och testa. Kanske inte såga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.