Hej!

Hoppas detta är rätt forum för trädgårdsmaskiner.

Behöver en grästrimmer eller röjsåg för grästrimning samt en lövblås. Helst bensin och inget skräp utan Husqvarna/Stihl eller annat kvalitetsmärke som Honda eller Echo. Om det gäller fysisk butik får den helst vara nära Göteborg.

Stihl BR450CE-F med elstart verkar stark och praktisk, kommentarer?

Husqvarna 535RXT verkar ju räcka för lite grästrimning, runt 5 tusen på prisjakt.

Kom gärna med förslag på märken och modeller så länge det ät kvalitet och det går att få tag på delar. Det skall helst gå att köpa trimmer huvud som reservdel på Hornbach, typ samt att det skall gå att montera röjklinga.
 
Min strategi är enkel på denna typ av maskiner. Det blir alltid Stihl. Röjsåg, trimmer, häcksax, lövblås. Riktigt bra allihop så det handlar mest o. Att hitta rött modell för jobbet som ska göras....
 
  • Gilla
Pappanille
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående talare. Har en stihl FS-87 för gräs och lite sly, fungerar helt exemplariskt.
 
Stihl FS 100, funkar toppen!
 
Tittade runt lite, Stihl FS55 bensin och Husqvarna 115 batteri verkar kompetenta. Sedan finns Stihl FS131 till bra pris, bara drygt fyra tusen. Blir man nöjd med dessa till en villatomt med kuperat och berg på 1000kvm? Blir förutom gräs även en del brännässlor.
 
Det beror på vad du ska göra.....en fs131 är super när du ska röja 100m dike eller en strandlinje med 2m hög vass, eller bara högt gräs. Den är inte speciellt rolig när man ska fintrimma runt saker på villatomten, det känns bara fånigt faktiskt. Till det senare vill jag ha en mindre batterimaskin, från stihl....
 
D09
Jag kör med Stihl fs130 sen många år.
Funkar alltid, aldrig strul
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror på vad du ska göra.....en fs131 är super när du ska röja 100m dike eller en strandlinje med 2m hög vass, eller bara högt gräs. Den är inte speciellt rolig när man ska fintrimma runt saker på villatomten, det känns bara fånigt faktiskt. Till det senare vill jag ha en mindre batterimaskin, från stihl....
Ok, vilken batterimaskin? FSA56? Tacksam för förslag på modeller.
 
Tycker du ska känna och klämma själv, batterimaskinen har jag inte köpt själv ännu men min plan är en FSA 85 för finliret.
 
Själv har jag en Husqvarna 336FR som är inne på sin fjärde säsong, den har gått felfritt i 73 liter hittills, jag är super nöjd med den, så den 535 du kollat på blir du säkert jätte nöjd med.
 
  • Gilla
Theeagle007
  • Laddar…
Det blev en FS131 för säkerhets skull. Inte för liten och inte värre att hantera i hallonsnåren än den jag har. Röjer garanterat brännässlor på behörigt avstånd. Jag har naturtomt så det kan behövas lite kraft.

Sedan går den på bensin, jag är rätt traditionell och gillar bensindrivet eller nätanslutet. Stora undantaget är skruvdragare.

Och i paketet ingår tre klipptillbehör, trådhuvud samt två klingor. Och man fick med en BT-ansluten grunka som visar gångtimmar. Har Husqvarna motorsågar så det hade varit kul att fortsätta med HVA men Stihl hade ett bättre paket. Man slipper i alla fall skämmas bland grannarna i statusjakten med vardera märket.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
blev det någon batterimaskin också?
 
MathiasS MathiasS skrev:
blev det någon batterimaskin också?
Nej eftersom FS131:an inte har synergier med HVA batterimaskin så väntar jag. Annars fannas det ett paketpris på trimmer och häcksax men det var trimmer/röjsåg som var det akuta. Nästa pryl får bli en lövblås men jag avvaktar lite eftersom den inte behövs förrän till hösten.
 
Ok. Var hittade du paketpriset?
 
Hoppsa,

Har visst glömt att svara. I alla fall Gårdsman och flera andra har det om du söker på prisjakt.
Husqvarna 115iL + 115iHD45 3485kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.