Hej !

Har precis flyttat in i en ny hyreslägenhet i ett alldeles nybyggt hus inne i stan.
Det som slår mig är:

1. Jag upplever det som dåligt tryck i kranarna & duschen.
Finns det reglerat vad för minimum tryck det ska vara ?

2. Dålig värme i varmvattnet.
Vrider man på max varmt och låter det spola lääänge så blir det ändå inte varmare
än att man med lite ansträngning kan hålla handen i vattnet.
Tycker därmed också att det är för kallt vatten när man tex ska handdiska då vattnet
inte blir varmt nog för att lösa fett osv på ett bra/effektivt sätt.
Finns det reglerat vad för minimum temperatur varmvattnet ska hålla på tappstället ?


( Det är Kommunalt VA till fastigheten )
 
Max 38 grader gäller bara där t ex funktionsnedsatta personer kan tänkas vistas.
 
Dåligt tryck beror oftast på att strålsamlaren i kökskranen och silarna i duschen är igensatta. Felanmäl till fastighetsägaren så fixar dom det

För cirkulerande varmvatten är reglerna 50-55 grader och i varmvattenberedare 60-65.

På skolor och förskolor mm justerar man kranarna till max 40 grader.
 
B Bengt Henrik skrev:
Dåligt tryck beror oftast på att strålsamlaren i kökskranen och silarna i duschen är igensatta.
Felanmäl till fastighetsägaren så fixar dom det

För cirkulerande varmvatten är reglerna 50-55 grader och i varmvattenberedare 60-65.

På skolor och förskolor mm justerar man kranarna till max 40 grader.
Hela fastigheten är splitterny
så det är inte igensatt någonstans.

Kan man alltså begära att varmvattnet i tex köksblandaren ska hålla minst 55° ?
 
Fastighetsbolaget jag jobbar på hade samma problem i en nybyggd fastighet i några lägenheter. Var skräp i pexslangarna. Vi kopplade loss blandarna och spolade igenom

Så länge vattnet håller minst 50 grader är det godkänt så det är inget man kan kräva att vattnet ska hålla 55 grader
 
2stroke 2stroke skrev:
Hela fastigheten är splitterny
så det är inte igensatt någonstans.

Kan man alltså begära att varmvattnet i tex köksblandaren ska hålla minst 55° ?
Kan bli mycket skräp i ledningar vid nyproduktion. Inte alls ovanligt att man får rensa silar och liknande. Samma som att man får gå och justera dörra å fönster, göra om stenläggningar osv osv. Gör en felanmälan.
 
  • Gilla
marty87
  • Laddar…
Inte ovanligt med skräp i ledningar vid nybyggnation. Första gången jag öppnade den nya vattenutkastaren så gick det inte att stänga helt!
Det satt en liten bit frigolit i ventilen så den inte stängde helt.
 
Hej
Behöver inte ens vara nyproducerat, i vårt sommarhus blev det helt plötsligt sämre o sämre tryck i köket men "fullt tryck" i dusch o tvättställ. Men det var bara att göra rent köksblandarsilen så fungerade allt igen som det skulle.
Med vänlig hälsning
/B
 
I lägenheter tror jag att det är minst 50grader inom 10s. Det ska vara i intervallet 50-60grader.
 
Vissa duschmunstycken har en liten insats i sig för att spara vatten, denna brukar stjäla en hel del tryck. Ta bort duschslangen och kolla om det bara är ett rakt tomt rör in i duschmunstycket eller om där sitter någon liten anordning, ibland går denna att ta bort utan att skada duschmunstycket och det kan ge tillbaka lite tryck, annars kan man prova att byta till ett mindre. Men som redan nämnts så är det inte ovanligt att smuts och skräp från bygget är orsaken till struliga blandare, vad har du för märke och modell på duschblandaren?
 
B Bengt Henrik skrev:
Så länge vattnet håller minst +50° är det godkänt.
Ok, Bra att veta att det ska hålla minst +50° ute vid tappstället i tex köket.
Ska mäta upp tempen.
 
Har nu mätt vattnet flera gånger och även under olika tider på dygnet.
Vattnet ligger på 46°~48° vid tappstället efter 10 minuters spolning.
:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.