ska lägga glaserade tegelpannor på huset som kommer hålla länge så jag vill därför även lägga den bästa underlagspappen som finns så vilken ska man ha?
Är yep2200 det bästa eller det finns andra beteckningar på papp?
 
YEP är säkert den tåligaste typen av underlagspapp. Istället för vanlig asfaltbeläggning (heter då YAP) innehåller den bitumen med tillsats som gör den smidig att lägga även när det är kallt. P:et står för polyesterbas vilket gör att väven inte är så känslig för töjning som gamla lump- eller mineralpapper. 2200 är mängden bitumen i gram per kvadratmeter. Välj så högt tal du kan hitta.

Alternativet till underlagspapp är diffusionsöppen duk, som gör det möjligt att spola eventuell luftspalt på takets undersida.

Glaserade tegelpannor är bland det absolut mest hållbara takmaterialet. Förutom bra papp ska du se till att ha bra kvalitet och rätt dimensioner på läkten. Använd syrafast spik.
 
Köp tryckimp tegelläkt så lär du klara dig resten av livet.
 
Hej! Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Håller på och reglar upp ett balkonggolv på ett plåttak och funderar på om underlagspapp (yam 2000) skulle kunna fungera som ersättning till syllpapp. Jag vet att syllpapp är bättre men tänkte lägga två lager mot taket så trät (impregnerat) inte suger fukt. Skulle det funka eller är det syllpapp som gäller?

/kaffetorsk
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Rickard.
Pappen som heter YEP brukar alltid vara en 2500 så alltså YEP 2500 (inte att blanda ihop med YAP 2200) YEP 2500 är den bästa underlagspappen och en fördel med den är att den är att man får montera den med helt dold infästning som man gör på dukarna.

Annars tycker jag det finns fördelar med duk men det kanske är en annan diskution.
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.