D Dr.L skrev:
Just här finns ett problem. Våra ”vvs-branschens” priser är idag helt transparenta. Trots att vi driver ett företag som omsätter närmre 20miljoner så kan våra kunder köpa saker billigare på näthandeln, än vad vi får i inköpspris av grossisterna. Detta är ju självklart inte riktigt på något sätt men det är verkligheten.
Har precis situation i mitt jobb. Nu omsätter jag iofs liiite mindre än 20 mille om året, men så är jag också ensamföretagare (liten parentes i sammanhanget)...

D Dr.L skrev:
Men våra montörer kan inte sitta och leta material till kunderna på diverse webb-shopar, det måste fungera snabbt och smidigt därför är vi beroende av grossisternas upplägg med snabba leveranser och öppettider.
Också precis samma situation. Det funkar inte att sitta och leta billigare grejer, beställa utomlands och vänta en vecka på att delarna ska komma...
Har i princip tre huvudleverantörer idag. Mekonomen, ABR och originalhandeln.

D Dr.L skrev:
Hela detta systemet med grossister och rabattbrev utmanas nu av webb-handeln och om några år kommer vi nog se ett annat system för prissättning i vår bransch.
Webbhandeln kommer att förändra morgondagens affärsklimat rejält, och frågan är om det i många fall inte blir till det sämre. Så länge det jagas lägsta pris, och sidoimporteras en massa grejer (med i många fall diffusa tillverkare) som trots allt gör det dom ska är det ganska lugnt, men den dagen grejen är defekt och t.ex orsakar person eller materialskador. Vem tar smällen då???
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Har precis situation i mitt jobb. Nu omsätter jag iofs liiite mindre än 20 mille om året, men så är jag också ensamföretagare (liten parentes i sammanhanget)...


Också precis samma situation. Det funkar inte att sitta och leta billigare grejer, beställa utomlands och vänta en vecka på att delarna ska komma...
Har i princip tre huvudleverantörer idag. Mekonomen, ABR och originalhandeln.


Webbhandeln kommer att förändra morgondagens affärsklimat rejält, och frågan är om det i många fall inte blir till det sämre. Så länge det jagas lägsta pris, och sidoimporteras en massa grejer (med i många fall diffusa tillverkare) som trots allt gör det dom ska är det ganska lugnt, men den dagen grejen är defekt och t.ex orsakar person eller materialskador. Vem tar smällen då???
Det kommer alltid att vara kunderna som tar smällen. Blir det mindre lönsamt att driva denna typen av företag kommer mängden företag att minskas vilket kommer pressa upp timdebiteringarna. Likaså kommer branschen fyllas med oseriösa aktörer. Det har man redan sett inom bygg & plattsättning sen flera år tillbaka.
 
D Dr.L skrev:
Så fungerar det idag, kopplingar och rör finns till viss del i servicebilarna, men tyvärr är lagergållning oekonomiskt. Likaväl som att montörerna ska åka till lagret och plocka material kan dom åka direkt till grossisterna. Detta fungerar givetvis inte i städer/samhällen som inte har grossister på orten.
Klart det oekonomiskt när man kan köra till grossist på kundens bekostnad, jag har skrivit det innan, finns inget incitament för hantverkaren att hitta billigast lösning för kunden gällande material, snarare tvärt om. (Nu tänker jag jobb där fast prisuppgift på material inte lämnats innan jobbet)

Jag vill tro att med lite god vilja hos hantverkaren skulle denna utan större problem kunna minimera besök hos grossist och minimera kostnaden för material. Men incitamentet finns inte där
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Klart det oekonomiskt när man kan köra till grossist på kundens bekostnad, jag har skrivit det innan, finns inget incitament för hantverkaren att hitta billigast lösning för kunden gällande material, snarare tvärt om. (Nu tänker jag jobb där fast prisuppgift på material inte lämnats innan jobbet)

Jag vill tro att med lite god vilja hos hantverkaren skulle denna utan större problem kunna minimera besök hos grossist och minimera kostnaden för material. Men incitamentet finns inte där
Man kan tycka att dom flesta jobben rättfärdigar 1 hembesök, där man går igenom vad som ska göras, och därefter 1 besök till ett lager eller 1 grossist och sen åker man till kunden och utför arbetet. Sen är vissa arbeten sådana att man inte alltid vet vad som går åt då vissa saker inte går att förutsäga eller gissa sig till i förväg, eller att lösningen förändras under arbetets gång.
 
Tycker man definitivt utifrån ett besök per lite mer komplicerat uppdrag kan göra ett inköp för hela veckans uppdrag samt köpa lite "shit happens"-material, för vad jag har förstått har man fria returer hos grossisten och det som inte behövdes kan man lämna tillbaka i början på nästa vecka när man gör nästa inköpsrunda.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tycker man definitivt utifrån ett besök per lite mer komplicerat uppdrag kan göra ett inköp för hela veckans uppdrag samt köpa lite "shit happens"-material, för vad jag har förstått har man fria returer hos grossisten och det som inte behövdes kan man lämna tillbaka i början på nästa vecka när man gör nästa inköpsrunda.
Om jag förstår dig korrekt, montören ska köpa materialet till veckans alla olika jobb vid 1 tillfälle? Sen åka runt med det i bilen? Blandare, handfat reservdelar till pannor, pumpautomater etc?
 
Varför inte?
 
richardtenggren
D Dr.L skrev:
Just här finns ett problem. Våra ”vvs-branschens” priser är idag helt transparenta. Trots att vi driver ett företag som omsätter närmre 20miljoner så kan våra kunder köpa saker billigare på näthandeln, än vad vi får i inköpspris av grossisterna. Detta är ju självklart inte riktigt på något sätt men det är verkligheten. Men våra montörer kan inte sitta och leta material till kunderna på diverse webb-shopar, det måste fungera snabbt och smidigt därför är vi beroende av grossisternas upplägg med snabba leveranser och öppettider.

Hela detta systemet med grossister och rabattbrev utmanas nu av webb-handeln och om några år kommer vi nog se ett annat system för prissättning i vår bransch.
Låter som ni borde byta ut era inköpare då? :)
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter som ni borde byta ut era inköpare då? :)
Hade varit fint, men det är så enkelt att vissa leverantörer skyddar butiker som är riktade mot konsumenter genom att ge dom speciella rabattbrev som är bättre än grossisternas. Om te.x Bygghemma som köper in mer vvs-material per år än 90% av landets alla vvs-företag och har därför bra rabatter. Om dom väljer att sälja varorna med 5-10% påslag så är det självklart att deras priser blir bättre än Olle’s rör som driver ett litet vvs-företag. Det vore konstigt om det inte såg ut så här.

AQ Det är intressant att föra resonemanget. Jag köper ju själv tjänster av hantverkare och känner väll att jag har en annorlunda syn på kostnaderna. Jag vill självklart inte heller betala ett överpris, men jag förstår också att vissa önskemål inte fungerar i praktiken. Kanske är min insikt annorlunda eftersom jag jobbat med branschen under många år.
 
Jag har inget problem med att hantverkaren lägger på ett skäligt påslag på sitt pris även om det blir lite dyrare än om jag köper prylarna själv. Det är inte det tråden handlar om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
Det sjuka med Ahlsell är ju att de hittar på egna bruttopriser som i vissa fall ligger flera 100% över leverantörens bruttoprislista.
 
Den enda vettiga lösningen är väl att staten går in och reglerar hur företagen hanterar sina prislistor. :thinking:
Ps
För kommer man in som privatperson utan avtal, får man ju betala enligt gnp dvs i det här fallet 523 kr OM man inte lyckas pruta.
 
Mikael_L
För skojs skull kan jag väl visa samma produkt från en annan grossist, Solar.
Här är det ett konto som är nyligen registrerat på liten enmans elfirma, det är dessutom angivet en ganska låg årlig inköpsvolym, så dessa nettopriser baseras alltså på en elfirma som antas handla för något enstaka 10-tals tusen kr om året. Ingen VVS-firma.
Jag har absolut ingen aning om hur mycket Solar smörar för större kunder, det kan möjligen vara så att alla får samma priser eller nästan lika ...

Hel OK nettopris bedömer jag det som. Bruttopriset inte alls lika vansinnigt som Ahlsell.
Skärmdump från grossisten Solar som visar PipeLife PVC markrör 110x6M med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
Men då undrar jag ju verkligen varifrån bruttopriserna kommer ifrån ...
Ahlsell har ju ett bruttopris på 2590:- och Solar 517.10


Det var ju väldig dålig rabatt hos Solar ...
Men det blev ändå lika billigt som Rinkaby rör ...
Och Ahlsell borde ju inte kunna sälja ett enda rör till, någonsin ...
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
kulle
En annan jämförelse från dahl

Skärmbild av en webbplats som visar en PVC-markrör med artikelnummer och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.