davidgp davidgp skrev:
Så kan det bli. Eller så får den nya pryda hyllan i garaget tills R40:n dör utmattningsdöden.
:cry:
 
johan63 johan63 skrev:
:cry:
Inte va lissen.
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
nikasp
Vad tycker ni är bra schema för klippning på en plan och gissningsvis 400 kvm tomt? Jag tror att svärmors klippare kört väldigt onödigt mycket tidigare (tror någon av hennes barn ställt in 09:00-22:00 och alla dagar). Ska byta batteri till ett 2100 mAh i övermorgon och tänkte justera schemat.
 
Svårt att säga, det är avhängigt hur mycket gräset växer, gödning, sol/temp/nederbörd/klipphöjd etc.
Börja med att ta bort 1-2 dagar från schemat och se hur resultatet blir.
 
nikasp
E etompau skrev:
Svårt att säga, det är avhängigt hur mycket gräset växer, gödning, sol/temp/nederbörd/klipphöjd etc.
Börja med att ta bort 1-2 dagar från schemat och se hur resultatet blir.
OK. Brukar du låta den vara ute så långa dagar som 09:00-22:00 också eller har du kortare tidsspann? Med de tiderna bör man i vart fall undvika dagg.
 
Vi har satt sluttid för klippningen till 20:00. Startar, liksom din svärmor, 09:00.
Har delat upp schemat på två klippomgångar, från 09:00-13:00, sedan 16:00-20:00.
Det ger 4 klippningar á ca 1h.
 
nikasp
E etompau skrev:
Vi har satt sluttid för klippningen till 20:00. Startar, liksom din svärmor, 09:00.
Har delat upp schemat på två klippomgångar, från 09:00-13:00, sedan 16:00-20:00.
Det ger 4 klippningar á ca 1h.
Tack, ska klura lite.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har en lite mindre gräsmatta än dig (ca 200m2). Jag upplever att när min gräsklippare strular så har det oftast varit när det är fuktigt ute. Har därför satt min på klippning mellan 11-18. Nu växer gräset enormt mycket. Efter midsommar brukar det lugna ner sig och då kan man ta bort någon timme. Men du märker ganska snabbt om det räcker eller inte och så får man justera lite.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Nu börjar jag bli sugen på en klippare själv... bytte batteri i svärmors klippare. Såg då att det var slingfel på guidekabeln. Ingen kunde komma på att någon jobbat eller så men kom sedan på att det ju dragits fiber förra hösten...

De hade sett och skarvat begränsningsslingan men inte guidekabeln så klipparen hittade aldrig hem och svärmor har lyft den på laddning :)

Hade lite flyt att hitta guidekabeln så det tog inte så lång tid. Tvättade av den ordentligt, nytt batteri och knivar så nu är det bara att åka.

Snacka om arbetshäst. Tror den hade gått ca 1600 timmar nu utan knot eller service. Imponerande.
 
  • Gilla
davidgp och 1 till
  • Laddar…
Min har gått 5873 timmar nu. Bara bytt hjul, bakhjul, samt gummidämparna.
 
  • Gilla
Thomas78 och 1 till
  • Laddar…
johan63 johan63 skrev:
Min har gått 5873 timmar nu. Bara bytt hjul, bakhjul, samt gummidämparna.
Inte batteri?
 
davidgp davidgp skrev:
Inte batteri?
jo... men inte för att det gamla la av. Ville ha större 2500 MhA :cool:
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
nikasp
Sådär busigt hade de skarvat begränsningsslingan, ganska djupt också. Men de hade missat den svarta guidekabeln (nere i bild, som låg på för mig helt oväntat ställe).
Gustaf som den heter ser för övrigt helt OK ut för att ha stått utomhus fyra säsonger utan tak eller skydd. Knappt solblekt ens.
 
  • Uppgrävd jord och gräsmatta som visar en skarvad begränsningsslinga samt en svart guidekabel, med en spade i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar dessa för slingan?

Skarvklämma 3M Scotchlok UY2 på webbsida med pris och kundomdömen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bättre att lödda ihop. Med krympslang. Jag har inga skarvar kvar. Löddat alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.