Bor i en fd sommarstuga med direktverkande el. Nu planerar jag att bygga ut ca 20 kvm för sovrum och badrum.

Vad anser ni är vettigaste för uppvärmning i tillbyggnaden - Elvärmegolv eller radiatorer? Att installera nytt, vattenburet system är inget alternativ.

Planerar en luftvärmepump för övriga delen av huset.

Tacksam för input.
 
Vettigast är nog två vanliga elradiatorer. Billiga i inköp och lätta att reglera.
Lite lyxigare är golvvärme i badrummet.
 
Det beror helt på vad du prioriterar. Fördelar golvvärme:
- Komfortabelt
- Inga element som tar plats.
- Så gott som osynligt system.

Fördelar radiatorer:
- Något lägre energiförbrukning.
- Billigare installation.
- Snabbare system. (Främst en fördel om man skall värma upp en kall sommarstuga en helg).
- Samsas något bättre med en luftvärmepump.

För egen del har jag gärna golvvärme i badrum.
 
Vad blir det för golv? Betongplatta eller träbjälklag? Jag skulle ha lagt vattenburen golvvärme med en elpush så är man förberedd när man byter värmekälla i framtiden...
 
useless useless skrev:
Vad blir det för golv? Betongplatta eller träbjälklag? Jag skulle ha lagt vattenburen golvvärme med en elpush så är man förberedd när man byter värmekälla i framtiden...
Träbjälklag på torpargrund.

Du menar att ha ett eldrivet , vattenburet system? Vad kräver det installationsmässigt? Tank, pump?
 
Ett vattenburet och elvärmt system ger ingen fördel jämfört med element. Det blir samma värmemängd/kWh.
Kopplar du på någon värmepumpssystem så får du en längre elförbrukning. Dock med en kostnad för extra utrustning.
 
E etompau skrev:
Vettigast är nog två vanliga elradiatorer. Billiga i inköp och lätta att reglera.
Lite lyxigare är golvvärme i badrummet.
Kanske ett alternativ med golvvärme bara i badrummet och radiator i sovrummet? Som du säger är det ju gott med varma golv i badrummet.
 
E etompau skrev:
Ett vattenburet och elvärmt system ger ingen fördel jämfört med element. Det blir samma värmemängd/kWh.
Kopplar du på någon värmepumpssystem så får du en längre elförbrukning. Dock med en kostnad för extra utrustning.

Vill ju ha det så enkelt som möjligt och slippa en massa kringinstallationer så vattenburen, eldriven värme är egentligen inget alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.