S SwedishChef skrev:
Jag har varit ute och kollat på vad som med största sannolikhet är fiberskåpet. Det står så att Skanova inte behöver gräva asfalt överhuvudtaget. De kan dra ducten rakt över vår gräsmatta.
Ta en bild på skåpet.
 
H
Varför pratar du inte med grannen och drar en kabel och ansluter på deras fiberanslutning?

En rejäl grillkväll som betalning :)
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Varför pratar du inte med grannen och drar en kabel och ansluter på deras fiberanslutning?

En rejäl grillkväll som betalning :)
Som granne skulle jag aldrig släppa in någon på min fiber, man vet aldrig vad andra nyttjar internet till och det blir min anslutning som kopplas bort och föremål för ev. polisutredning.
 
  • Gilla
  • Ledsen
possum77 och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så att är inte de med från början så blir det svårare.
När de drog fiber här så nappade det flesta men en av dom som inte nappade skulle sälja sitt hus så nu när den nya flyttade in så kan han få fiber dock till ett högt pris ( ca 10.000 kr mer än vad jag betalde om jag minns rätt)
Så nu kör han med ADSL så länge tills han bestämmer hur det ska göras.
 
A AndersS skrev:
Som granne skulle jag aldrig släppa in någon på min fiber, man vet aldrig vad andra nyttjar internet till och det blir min anslutning som kopplas bort och föremål för ev. polisutredning.
Tror heller det inte är lagligt eller i alla fall bryter man nog mot deras avtal då det gäller en anslutning per bostad.
 
  • Gilla
jigun och 1 till
  • Laddar…
Man bryter troligtvis mot något i avtalet, men ingen kan knappast hindra att jag låter grannen nå mitt LAN/nät med tråd eller trådlöst.
 
Jo, det högra kan vara ett fiberskåp.
 
A AndersS skrev:
Jo, det högra kan vara ett fiberskåp.
Det är ett fiberskåp. Jag fick tag på en bekant som jobbar med fiberinstallation som kunde bekräfta.
 
Och det står i tomtgräns med din fastighet?
 
A AndersS skrev:
Och det står i tomtgräns med din fastighet?
Ja.
 
Då är det bara Telia Öppen fiber som kan svara på varför de inte kan leverera.
Och idag finns Skanovas tidigare verksam inom Telia Infra så man kan inte hänvisa till Skanova längre då det idag enbart är ett varumärke. Så visst kan de svara, även deras entreprenörer i ditt område har tillgång till den tekniska informationen, med fiberslang/duct och framföringsvägar för fiber där man kan se fiberkapacitet från station till ditt fiberskåp (FOS). Men visst, har det byggts en del nytt på vägen från station fram till ditt fiberskåp så kan man ju ha tagit ut ny fiber i tidigare FOS'ar. Som exempel kan det vara en 192 fiber från station och där man tar ut fiberbehovet som behövs i de FOSar man passerar. Men nu gissar jag ju bara.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som granne skulle jag aldrig släppa in någon på min fiber, man vet aldrig vad andra nyttjar internet till och det blir min anslutning som kopplas bort och föremål för ev. polisutredning.
Inte såå farligt, kommer att hyra ut på gården och dela fibern, känner mig helt lugn
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då är det bara Telia Öppen fiber som kan svara på varför de inte kan leverera.
Och idag finns Skanovas tidigare verksam inom Telia Infra så man kan inte hänvisa till Skanova längre då det idag enbart är ett varumärke. Så visst kan de svara, även deras entreprenörer i ditt område har tillgång till den tekniska informationen, med fiberslang/duct och framföringsvägar för fiber där man kan se fiberkapacitet från station till ditt fiberskåp (FOS). Men visst, har det byggts en del nytt på vägen från station fram till ditt fiberskåp så kan man ju ha tagit ut ny fiber i tidigare FOS'ar. Som exempel kan det vara en 192 fiber från station och där man tar ut fiberbehovet som behövs i de FOSar man passerar. Men nu gissar jag ju bara.
Vi får se som sagt. Min bekanta skulle dra igång ärendet med skanova.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Inte såå farligt, kommer att hyra ut på gården och dela fibern, känner mig helt lugn
Är ju också lite skillnad att bygga nätverk på egen fastighet än att börja koppla in fastigheter bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.