En kort fråga Ang roundup
Kan man spreja på ogräs sen täcka med pressening / markduk?
har katter som jag inte vill ska få roundup på sig... eller hjälper solen till på nåt vis?
 
nino nino skrev:
En kort fråga Ang roundup
Kan man spreja på ogräs sen täcka med pressening / markduk?
har katter som jag inte vill ska få roundup på sig... eller hjälper solen till på nåt vis?
Som sagts i posten ovan, och innan - parkslide tar ringa skada av att dy sprayar bladen. Just den växten dör men rotsystemet består. Ingen rekommenderar den tekniken.
 
elpaco elpaco skrev:
Som sagts i posten ovan, och innan - parkslide tar ringa skada av att dy sprayar bladen. Just den växten dör men rotsystemet består. Ingen rekommenderar den tekniken.
Ja fast nu var det vanligt ogräs ja menade, maskrosor och allt annat jävelskap som kommer upp mellan stenplattor
 
nino nino skrev:
Ja fast nu var det vanligt ogräs ja menade, maskrosor och allt annat jävelskap som kommer upp mellan stenplattor
Trådkapning, med andra ord! ;-)
Glyfosat fungerar bäst när växtligheten befinner sig i tillväxtfas. Det är därför man ofta ger rådet att ogräs ska växa upp till en viss höjd innan man sprutar, att man inte ska spruta under torkperioder, etc, så att det kan tas upp av växten och cirkulera runt ända ner till rötterna. Om du lägger en pressenning över så stoppar du ju fotosyntesen och växtkraften stannar av. Såvitt jag kan förstå motverkar du därmed glyfosatets verkan och sprider gift helt i onödan. Dessutom brukar det varnas för att använda glyfosat på hårdgjorda ytor eftersom det inte finns någon biologisk aktivitet i marken som kan bryta ner medlet. Det som inte sugs upp av växten går direkt ner i grundvattnet. Enda vettiga sättet, om du vill använda det mot ogräs mellan plattor, är att försiktigt pensla på medlet på växterna utan att spilla på plattorna. Sedan får du hålla katterna inne ett par dagar!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K
Är det så farligt för katterna egentligen? Vår granne sprayade precis hela sin gräsmatta med något liknande med vinden mot vårt hus och det luktade diesel-aktigt på hela vår nedervåning där dörrarna stod på vid gavel..

Känns lite som att hela vår trädgård fick en dusch samtidigt. Det är ju tillåtet att säljas då kan det väl inte vara farligt tänker jag...
 
K Kallebo skrev:
Är det så farligt för katterna egentligen? Vår granne sprayade precis hela sin gräsmatta med något liknande med vinden mot vårt hus och det luktade diesel-aktigt på hela vår nedervåning där dörrarna stod på vid gavel..

Känns lite som att hela vår trädgård fick en dusch samtidigt. Det är ju tillåtet att säljas då kan det väl inte vara farligt tänker jag...
var nog inte round up utan kanske Dicotex eller liknade. Men skulle hellre vara oroligt för barn än katter :rofl:

läs i tråden för MCPA
 
K
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
var nog inte round up utan kanske Dicotex eller liknade. Men skulle hellre vara oroligt för barn än katter :rofl:

läs i tråden för MCPA
Jo, vår ettåring låg och sov i vagnen precis i draget. Gav grannen en arg blick och flyttade henne till andra sidan huset... Det vädrades bort ganska snabbt inomhus när vi stängde..

Behöver jag vara orolig för våra växter?
 
K Kallebo skrev:
Jo, vår ettåring låg och sov i vagnen precis i draget. Gav grannen en arg blick och flyttade henne till andra sidan huset... Det vädrades bort ganska snabbt inomhus när vi stängde..

Behöver jag vara orolig för våra växter?
Om det var Dicotex skall du bara vara orolig för ogräset. Men varför inte fråga grannen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.